Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Då har vi ännu en liten "tvist" inför lördagen. Ängsborken ser iskall ut tycker jag. Inte mycket galopper i raden men 7/18 i karriären. Bara där är det ljummet. Och sen är alla konkurrenter superrutinerade. Sist mötte han ett skitgäng i jämförelse och fick gå i ledning som jättefavorit. Kunde köpa att han var favorit om han stått på start, men spår 7 på tillägg kan ju bli precis hur dåligt som helst. Det är sällan de kan skicka iväg på riktigt med kallbloden, väldigt ofta hamnar de på vingel ordentligt istället. OM han laddar alltså! låter på första intervjuerna som att de inte bestämt sig helt för upplägget. Backar man ner som siste man är man riktigt utlämnad också.
Sen gjorde jag en annan observation när jag gick igenom favoritens historik, jag slogs av hur små fält den gått i. Mycket galopper trots ganska lite trafik. Det visade sig rätt, på hans 10 segrar har det aldrig varit ett större fält än 10 hästar. Ofta riktigt små fält. 15 kusar i loppet nu i kombination med distansen. Det är problem i kubik med det där läget.
10
7
6
6
9
6
9
4
5
10
|
Bra att du tog fram detta. Men jag tror inte jag sett många kallblodslopp vinnas från startfållan oavsett kort distans eller medel (mest i lägre klasser i så fall). Alltid (nästan) nån vinner från tillägg. 11an är intressant med Djuse. Nån sa Minessa och den har ju springspår oxå och kan hamna snett på det. Jag skojar lite när jag skriver att den vinner ifrån tredje spår hela vägen men jag gillar hästen och att det är hemmaplan. Men jag vet att det är öppnare än så.
Tack för denna info Stekel! Bra att veta.