Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-20, 00:13   #1
Piraten
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 591
Sharp$: 5514
Standard

V86 Solvalla/Åby 25/3


Lite tankar inför omgången nästa onsdag. Får hoppas på fortsatt tävlande i en osäker omvärld. Har säkert missat en hel del drag så fyll på med era ideér.

AVDELNING 1

Några tuffa starthästar på den främre volten i bland andra 3 Ecke Steel. Det är dock hästarna på tillägg jag hyser störst respekt för och jag rankar Berghs andra häst först i loppet.

12 Västerbo Lexington har ”Robban” ganska höga tankar om och han tror på en fin säsong för fyraåringen. Hästen gjorde det bra ifjol och har visat prov på gott kunnande. Han kan vinna med flera upplägg, men kanske vill man köra i ryggar när det är årsdebut. Hur som så avslutar han ordentligt i spåren sista 700 även om formen inte är på topp än.

11 Mister Donald är ett av motbuden. Hästen har gjort några fina prestationer och har visat prov på fina fartresurser.

AVDELNING 2

Så bra som 6 Cobbys Nana var senast känns det givet att ge henne tipset nu när det bara är ston emot över lång distans. Har hon bara tagit det senast loppet på rätt sett segerstrider hästen även med en tuffare löpning, men Rikard har nog spets i sikte och ekipaget bör ha respekt med sig.

5 Super Sarah har rätt inställning och goda fartresurser. Skulle ovanstående tvingas till en tyngre löpning kan hon bli farlig på speed.

AVDELNING 3

Öppet lopp med spårtrappa. Det skiljer inte så mycket mellan insprungna pengar och jag tror därför en del på 1 Ninia’s Boy. Viss galopprisk förekommer från ”innersniffen”, men hästen är kvick iväg och är han bara fullt körbar ska spetschansen vara god. Intrycken på slutet har varit goda och han trivs utmärkt över distansen. Håller han upp ledningen blir han svårslagen, men på Åby är inte rygg ledaren fy skam heller.

Det är öppet där bakom och bred gardering känns aktuellt. Tidigast emot får väl ändå anses vara 11 Global Agreement med Peter Untersteiner.

AVDELNING 4

1 Ultra Mark är en svårbedömd import från italiensk mark, signifikativt för Dahlén. Han står bra inne på pengar, vilket sällan de utländska gör i första starten och det stärker ju hans aktier. Men man ska ha med sig att han skördade störst framgång som två- och treåring, då med en del segrar för en viss Holger Ehlert.

Nu var det ett tag sedan han stod i det stallet, och vi kan istället titta på att han faktiskt har en hygglig rad. Man ser på hästen att han är hygglig och det är inte helt lätt för honom i Italien där det går undan i jämnt, hårt tempo. Det är nämligen så att han inte har startsnabbheten med sig, varför den svenska modellen där man allt som oftast pullar upp när körningen gett sig, kan vara till en fördel. Här har han spår ett, vilket kan bli en fälla, men löser det sig behöver han inte vara borta ur striden. Det är ändå en Varennare, vars moder är syster till Frisky Bieffe, vilken skördade stora framgångar på tävlingsbanorna.

Normalt sett är 2 Enriko Ha ett hett segerbud då han står sig väl i fältet på kapacitet och har startsnabbheten som ett vapen. Problemet är dock att Sverre sitter bakom tömmarna. Han har visserligen vunnit med hästen tidigare, men det är ju ingen riktig kusk tillskillnad från de som kör regelbundet och med framgång.

Då tror jag istället mer på 4 Ivory di Quattro som är en väldigt rejäl häst. Hästen kan lägga iväg ordentligt vid full laddning och jag är inne på att det blir ett offensivt upplägg från Dwight Pieters då han också är fullt medveten om att spetschansen ökar med tanke på de extra innerspåren på upploppsrakan. Given tipsetta och toppchans om spets.

AVDELNING 5

4 Vikens High Yield kördes länge i ryggar senast och det resulterade i att han inte hann fram. Men han gick i mål med gott om krafter sparade, vilket bådar gott inför den här starten. Det kommer att skrikas högt och lågt om hur han gick senast, men jag tror ändå att procenten kommer stanna på en rimlig nivå då han möter flera bra konkurrenter. Jag ser på kommande uppgift som en mycket god segerchans då både häst och kusk är kvicka iväg och bör hålla ut Il Duce Boko och Marc Elias sida vid sida. Sedan ser jag inte vem som ska plocka ned ekipaget.

Det enda jag är orolig för, och som kan ställa till det, är om Adrian får rejäl fart på 7 Franklin Face från start. Men jag tror ändå att det blir svårt att trycka sig förbi när kurvan kommer så tätt inpå.

AVDELNING 6

8 Vincent As brukar gå bra efter lite vila och det här motståndet lägger han normalt sett på rygg om han fungerar fullt ut. Men hästen är ojämn och det är inte bara att gå ut och vinna. Med alla faktorer inräknade är dock segerchansen relativt hög.

Det främsta motbudet är 6 Global Unspoked som vann ett liknande lopp senast. Hästen tål att gå ett tungt slutvarv och är inte många meter sämre än Dahléns häst. Han är genom karriären härdad i tuffa årgångslopp och står sig väl i det här fältet.

Där bakom är jag lite spänd på att se vad 3 Magic Allybis kan uträtta. Lyckas Örjan hitta till ledningen efter en bit kan det bära länge om han får bestämma lite. Hästen höll starkt i dödens mot bra hästar senast och nu blir det barfota runt om och Örjan i sulkyn. Det som kan ställa till det är om Björn är lite grinig och ogärna släpper till den hästen han en gång tränade själv.

AVDELNING 7

Svårlöst sprinterlopp där det är få hästar man kan se som vinnare. Jag tror dock mest på 5 Speedy Face som lär bli favorit i loppet. Hästen har varit lite uppsnackad under hösten, men har inte riktigt fått det att lyfta. Nu har han skaffat sig ytterligare hårdhet nere i Frankrike, där han har presterat hyggligt. Det här kommer aldrig att bli någon elitloppshäst och sprinterdistans kanske inte är optimalt, men det finns också saker som talar för hästen. Han är på väg uppåt till skillnad från flera av konkurrenterna. Hästen kan även öppna över medel vid laddning och startar från ett perfekt femtespår.

Jag litar inte helt på hästen och Kolgjinis stallform är väl sådär. Lägg till Dante i sulkyn och ovisst löpningsförlopp med flera startsnabba både invändigt och utvändigt, vilket gör det lite vanskligt som spikbud i min bok. Det kan däremot vara en sund utgångshäst.

AVDELNING 8

Åke Lindblom åker till Solvalla med två hästar, varav han endast kör en själv. Här selar han ut högkapabla 5 Chapuy som årsdebuterar, men jag räknar med att det är iordningställt när Åke åker österut. Optimal distans, perfekt spår och barfota runt om. Quite Easy-avkommorna är ofta fartfyllda och bra över sprint, vilket hästen har bevisat stämmer. Han har besegrat hästar som Man At Work och även om det inte är toppform tror jag på toppchans.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
exlee (+10), viking90 (+8), asgaya3141 (+9)
Piraten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat