Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-22, 17:47   #2375
fweewea

Reg.datum: nov 2010
Sharp$: 1949
Standard

Har börjat att intressera mig allt mer för trav på sistone. Lägger in lite småslantar då och då för att ha chans på miljonerna, men är inte helt rätt på det ännu känner jag. Har några frågor som jag kanske kan få hjälp att besvara:

1. Hästanalys och viktiga faktorer.
När jag analyserar hästar inför en tävling så kollar jag på olika faktorer på ATG:s hemsida. Tittar på form, hur mycket hästen tävlat på sistone, hur mycket den vunnit, poäng (i relation till andra hästar), rekordtider, vinstprocent et cetera.

Vilka parametrar anser ni vara de viktigaste för att kunna få en bra bild över en hästs data? Data är givetvis inte allt, men min uppfattning är att den lägger en hyggligt god grund för att kunna sätta ett fundament till sitt kommande system.

2. Förhandsanalys av lopp.
Att loppen skiljer sig åt är ingenting nytt förstås (auto vs volt, 1620 vs 3120 t.ex). Givetvis ger de olika loppen olika förutsättningar för att vinna. Däremot tycker jag generellt att det är svårt att veta ungefär hur ett lopp kommer att arta sig.

En startsnabb häst som startar i främre spår och som kommer till spets torde ha rätt goda chanser att vinna ett kortare lopp förstås, men generellt har jag rätt svårt att förutspå (och tänka mig loppet i huvudet) innan det har utspelats.

Vilka är era bästa tips för att försöka förutspå ett lopp? Hur gör man analysen på bästa sätt?

3. Spetsledning vs smyga med bakifrån.
En sak som jag har svårt att förstå är det faktum att en häst som smyger med bakifrån kan ha mer krafter kvar än den som är i ledning. Ja, givetvis är det logiskt att den häst som springer i ledningen längst fram drar ett stort last, men å andra sidan så går det ju ungefär lika fort för en häst som smyger bakom (låt säga andra/tredje par utvändigt) – annars hade ju inte hästen varit med där framme överhuvudtaget.

Hästar som smyger med bakifrån måste ju springa lika fort som den som går i ledning för att inte tappa mark till ledaren. Således borde ju hästarna vara ungefär lika trötta inför sista 600/800m, men ändå tycker jag mig se att relativt många hästar i ledningen tappar på upploppet och förlorar med en hals eller en halv längd.

Hur ska man tänka kring det här? Varför tappar en häst som går upp i ledningen mer energi än en häst som smyger precis bakom? Farten borde vara ungefär densamma för båda ekpiagen, kan man ju tycka iallafall.

4. Träffar 6-7 på ramen – men förlorar p.g.a. reducering.
Jag träffar ibland 6-7 rätt på ramen på V75, men reducerar för mycket och förlorar således på att mina utgångar inte sitter ordentligt. Hur ska jag tänka här? Jag är långt ifrån en storspelare och lägger gärna inte mer än någon hundring per gång jag spelar.

För en småspelare som mig; vilket slags system för reducering kan ni rekommendera? På V64 skulle jag kunna spela 1x1x5x5x5x5 (2 spikar + 4x5 + reducering där 2 av 4 hästar måste sitta på utgång). 625 rader, reducerat 84% och summan blir 113 kronor. Ekonomiskt överkomligt, men detta kanske också är alldeles för mycket reducerat för att kunna vara vägvinnande över tid då reduceringen kanske är för stor.

Givetvis skiljer sig omgångarna åt. Ibland kanske man hittar många potentiella spikar och i andra omgångar kanske man har svårt att hitta något spikvänligt. Men generellt; vilka reduceringssystem kan ni rekommendera för de vanligaste spelformerna (V75, V64, V86)?

----

Detta var bara några av de frågor som jag skulle vilja bolla här inne. Om jag inte hittar några verktyg för att bli bättre i mitt eget tippande, så får jag väl börja hoppa på andelsspel. Det verkar finnas en hel del duktiga tippare här inne (Gotland, Stekel, Skägget et cetera), så det är ju en alternativ väg om det skulle skita sig helt och fullt förstås.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat