Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-03-16, 19:34   #2371
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Jo det går att koka ihop det där på många sätt, och det beror lite på vad man värderar hur man ser det. Men rent affärsmässigt vore det ju ett dumt beslut att kasta pengar på något som inte skulle öka intäkterna. Många säger att de ska sluta spela när det görs felbeslut. Men få gör det, så det omsättningstappet är en piss i missisippi i jämförelse med vad ett extra domarteam och bättre teknik skulle kosta att hålla igång.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 21:25   #2372
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jo det går att koka ihop det där på många sätt, och det beror lite på vad man värderar hur man ser det. Men rent affärsmässigt vore det ju ett dumt beslut att kasta pengar på något som inte skulle öka intäkterna. Många säger att de ska sluta spela när det görs felbeslut. Men få gör det, så det omsättningstappet är en piss i missisippi i jämförelse med vad ett extra domarteam och bättre teknik skulle kosta att hålla igång.

Detta är helt sant, men alla sporter söker att utveckla sig, så även travet, men i MYCKET trögare takt än andra, vilket egentligen är helt sjukt då travet verkligen sitter på ekonomiska muskler (läs: ATG). Vill man framstå som professionella eller styvmoderligt behandla sporten såsom varandes fortfarande på 70-talet, vilket är en reell sanning på många banor i nuläget.

Man skulle ta bort kostnaderna från måldomarna och annan startpersonal på banorna, och även underhåll för måldomartornen, hur charmiga dessa än är, och lägga dessa penningar centralt i en VAR-central - tror inte detta skulle kosta mer, snarare mindre... Man skulle även kunna ha en veterinäransvarig i VAR-rummet, som påkallar en annan veterinär på banan, så att djurskyddet hålls högre än idag. För nu är det bedrövligt, i mången fall och detta skulle även detta öka förtroendet för sporten... ALLA beslut skall behandlas och förklaras från domarnas sida och full öppenhet skall det vara - de bilder VAR-rummet har skall tittarna få se, inget skall döljas...

Vad med att också börja med att använda drönare för att följa loppen? Jag har hundratals med idéer som skulle få travet att blomstra - tyvärr är inte de ledande inte värda namnet och vet inte vad den spelande pöbeln, som dessa lever av, vill ha! Ganska tragiskt, faktiskt!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-17, 07:04   #2373
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Detta är helt sant, men alla sporter söker att utveckla sig, så även travet, men i MYCKET trögare takt än andra, vilket egentligen är helt sjukt då travet verkligen sitter på ekonomiska muskler (läs: ATG). Vill man framstå som professionella eller styvmoderligt behandla sporten såsom varandes fortfarande på 70-talet, vilket är en reell sanning på många banor i nuläget.

Man skulle ta bort kostnaderna från måldomarna och annan startpersonal på banorna, och även underhåll för måldomartornen, hur charmiga dessa än är, och lägga dessa penningar centralt i en VAR-central - tror inte detta skulle kosta mer, snarare mindre... Man skulle även kunna ha en veterinäransvarig i VAR-rummet, som påkallar en annan veterinär på banan, så att djurskyddet hålls högre än idag. För nu är det bedrövligt, i mången fall och detta skulle även detta öka förtroendet för sporten... ALLA beslut skall behandlas och förklaras från domarnas sida och full öppenhet skall det vara - de bilder VAR-rummet har skall tittarna få se, inget skall döljas...

Vad med att också börja med att använda drönare för att följa loppen? Jag har hundratals med idéer som skulle få travet att blomstra - tyvärr är inte de ledande inte värda namnet och vet inte vad den spelande pöbeln, som dessa lever av, vill ha! Ganska tragiskt, faktiskt!

Ledsen om jag säger emot, men travet i sin helhet har mindre pengar att röra sig med än en Premier League-klubb. Att ha belysning som räcker till, kameror ur alla vinklar som är väderskyddade och med IR om de är lite disigt och dimmigt på alla banor kommer kosta enorma pengar. Den miljarden kan man med fördel använda till något annat. Däremot ser jag gärna en översyn av reglementet så att man kollar efter regelbrott istället för resultatpåverkan. Det gör heller inget om man bättrar på belysning och kanske rent av har fler kameror som inte försöker ta bilder i motljus. Men därifrån till att ha utrustning för centraliserade domare är det långt.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-17, 15:45   #2374
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ledsen om jag säger emot, men travet i sin helhet har mindre pengar att röra sig med än en Premier League-klubb. Att ha belysning som räcker till, kameror ur alla vinklar som är väderskyddade och med IR om de är lite disigt och dimmigt på alla banor kommer kosta enorma pengar. Den miljarden kan man med fördel använda till något annat. Däremot ser jag gärna en översyn av reglementet så att man kollar efter regelbrott istället för resultatpåverkan. Det gör heller inget om man bättrar på belysning och kanske rent av har fler kameror som inte försöker ta bilder i motljus. Men därifrån till att ha utrustning för centraliserade domare är det långt.

Inga problem att vi tycker olika!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 16:47   #2375
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 550
Sharp$: 1949
Standard

Har börjat att intressera mig allt mer för trav på sistone. Lägger in lite småslantar då och då för att ha chans på miljonerna, men är inte helt rätt på det ännu känner jag. Har några frågor som jag kanske kan få hjälp att besvara:

1. Hästanalys och viktiga faktorer.
När jag analyserar hästar inför en tävling så kollar jag på olika faktorer på ATG:s hemsida. Tittar på form, hur mycket hästen tävlat på sistone, hur mycket den vunnit, poäng (i relation till andra hästar), rekordtider, vinstprocent et cetera.

Vilka parametrar anser ni vara de viktigaste för att kunna få en bra bild över en hästs data? Data är givetvis inte allt, men min uppfattning är att den lägger en hyggligt god grund för att kunna sätta ett fundament till sitt kommande system.

2. Förhandsanalys av lopp.
Att loppen skiljer sig åt är ingenting nytt förstås (auto vs volt, 1620 vs 3120 t.ex). Givetvis ger de olika loppen olika förutsättningar för att vinna. Däremot tycker jag generellt att det är svårt att veta ungefär hur ett lopp kommer att arta sig.

En startsnabb häst som startar i främre spår och som kommer till spets torde ha rätt goda chanser att vinna ett kortare lopp förstås, men generellt har jag rätt svårt att förutspå (och tänka mig loppet i huvudet) innan det har utspelats.

Vilka är era bästa tips för att försöka förutspå ett lopp? Hur gör man analysen på bästa sätt?

3. Spetsledning vs smyga med bakifrån.
En sak som jag har svårt att förstå är det faktum att en häst som smyger med bakifrån kan ha mer krafter kvar än den som är i ledning. Ja, givetvis är det logiskt att den häst som springer i ledningen längst fram drar ett stort last, men å andra sidan så går det ju ungefär lika fort för en häst som smyger bakom (låt säga andra/tredje par utvändigt) – annars hade ju inte hästen varit med där framme överhuvudtaget.

Hästar som smyger med bakifrån måste ju springa lika fort som den som går i ledning för att inte tappa mark till ledaren. Således borde ju hästarna vara ungefär lika trötta inför sista 600/800m, men ändå tycker jag mig se att relativt många hästar i ledningen tappar på upploppet och förlorar med en hals eller en halv längd.

Hur ska man tänka kring det här? Varför tappar en häst som går upp i ledningen mer energi än en häst som smyger precis bakom? Farten borde vara ungefär densamma för båda ekpiagen, kan man ju tycka iallafall.

4. Träffar 6-7 på ramen – men förlorar p.g.a. reducering.
Jag träffar ibland 6-7 rätt på ramen på V75, men reducerar för mycket och förlorar således på att mina utgångar inte sitter ordentligt. Hur ska jag tänka här? Jag är långt ifrån en storspelare och lägger gärna inte mer än någon hundring per gång jag spelar.

För en småspelare som mig; vilket slags system för reducering kan ni rekommendera? På V64 skulle jag kunna spela 1x1x5x5x5x5 (2 spikar + 4x5 + reducering där 2 av 4 hästar måste sitta på utgång). 625 rader, reducerat 84% och summan blir 113 kronor. Ekonomiskt överkomligt, men detta kanske också är alldeles för mycket reducerat för att kunna vara vägvinnande över tid då reduceringen kanske är för stor.

Givetvis skiljer sig omgångarna åt. Ibland kanske man hittar många potentiella spikar och i andra omgångar kanske man har svårt att hitta något spikvänligt. Men generellt; vilka reduceringssystem kan ni rekommendera för de vanligaste spelformerna (V75, V64, V86)?

----

Detta var bara några av de frågor som jag skulle vilja bolla här inne. Om jag inte hittar några verktyg för att bli bättre i mitt eget tippande, så får jag väl börja hoppa på andelsspel. Det verkar finnas en hel del duktiga tippare här inne (Gotland, Stekel, Skägget et cetera), så det är ju en alternativ väg om det skulle skita sig helt och fullt förstås.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 17:36   #2376
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg

4. Träffar 6-7 på ramen – men förlorar p.g.a. reducering.
Jag träffar ibland 6-7 rätt på ramen på V75, men reducerar för mycket och förlorar således på att mina utgångar inte sitter ordentligt. Hur ska jag tänka här? Jag är långt ifrån en storspelare och lägger gärna inte mer än någon hundring per gång jag spelar.

För en småspelare som mig; vilket slags system för reducering kan ni rekommendera? På V64 skulle jag kunna spela 1x1x5x5x5x5 (2 spikar + 4x5 + reducering där 2 av 4 hästar måste sitta på utgång). 625 rader, reducerat 84% och summan blir 113 kronor. Ekonomiskt överkomligt, men detta kanske också är alldeles för mycket reducerat för att kunna vara vägvinnande över tid då reduceringen kanske är för stor.

Givetvis skiljer sig omgångarna åt. Ibland kanske man hittar många potentiella spikar och i andra omgångar kanske man har svårt att hitta något spikvänligt. Men generellt; vilka reduceringssystem kan ni rekommendera för de vanligaste spelformerna (V75, V64, V86)?

----
Du ska testa att se hur många rätt du får på din ram om du spelar lika många rader matematiskt.

Får du lika många eller fler vinstrader som du får på ditt reducerade system så reducerar du inte bra.

Omvänt gäller att det inte går att få alla rätt om man inte har alla rätt på ramen.

Skillnaden mellan att spricka på villkor på ett reducerat system eller att spricka på ett matematiskt system är.....väldigt liten. Man spricker och man spricker oftare än man inte spricker.

Det är svårt att vinna på trav. Spelar man ensam med rimliga insatser kommer man att inte att vinna särskilt ofta på de större streckspelen alldeles oavsett om man spelar reducerat eller inte.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 18:44   #2377
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

1-3 är ju väldigt olika beroende på hur loppen är konstruerade och vilken typ av hästar som deltar. Man kan aldrig analysera ett lopp efter fasta mallar, då kör man i diket för ofta. Man måste börja ställa egenskaper mot varandra och så komma ihåg att det är ekipage man spelar på, inte hästar eller kuskar.

4 Vad är det för villkor du spricker på? Börja analysera och skaka om lite för att se om det faller på plats. Får man bara in 2 A-hästar men har krav på 3, och blir det 4 C-hästar, men max får vara 2 så kanske man skall byta plats på A och C-hästar. Ofta räcker det ju med att man är rätt ute var 50:e eller var 100:e gång...
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 14:02   #2378
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
Detta var bara några av de frågor som jag skulle vilja bolla här inne. Om jag inte hittar några verktyg för att bli bättre i mitt eget tippande, så får jag väl börja hoppa på andelsspel.
Att vara objektiv är inte så lätt. Jag lägger in ett "spel" i tråden;
"Hur spelar du spelare" ikväll. 625 rader V64, som f.ö. är det
bästa spelet. V64 och V6 det är grejor det. Sen kan du lägga
in din ram i samma tråd och så analyserar vi vad som går fel.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 20:53   #2379
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 550
Sharp$: 1949
Standard

Tack för alla många svar. Väldigt trevligt att se!

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Att vara objektiv är inte så lätt. Jag lägger in ett "spel" i tråden;
"Hur spelar du spelare" ikväll. 625 rader V64, som f.ö. är det
bästa spelet. V64 och V6 det är grejor det. Sen kan du lägga
in din ram i samma tråd och så analyserar vi vad som går fel.

Mvh Uffe
Avd 1. 1 Restless Heart.
Avd 2. A) 12. B) 10. C) 2, 3, 5, 7.
Avd 3. A) 6. B) 4. C) 5, 8.
Avd 4. A) 7. B) 3. C) 5, 10, 11 (reserv 4 in pga 10 struken)
Avd 5. A) 2. B) 11. C) 1.
Avd 6. A) 1. B) 3. C) 2, 10, 12.
Kostnad = 350 kronor.

Reducering:
Minst 2 A-hästar.
Minst 1 B-häst.

Totalt 4 rätt av 6. Lite pengar tillbaka blev det, men inte så att det täcker insatsen.

Visst. Man kanske borde ha tagit in 3 Explosive Cash i avd 3, samtidigt trodde jag hårt på Lugauers stall i dag.

Vad kan jag förändra i ovan kupong?
fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 20:58   #2380
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
Vad kan jag förändra i ovan kupong?
Efterhandare, lägg in spelen i förhand.

Streck på 6 streckfavoriter är väl sådär.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 22:10   #2381
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg

Vad kan jag förändra i ovan kupong?
Idag låg ju allt spelvärde i att ha alla rätt, så V6 borde du ha spelat, även om du hade förlorat på det idag. Särskilt med tanke på att du har så många betrodda hästar på lappen, då är ju utdelningspotentialen rätt så begränsad.

Favoriten i femte tycker jag var så stor att man där får välja mellan att spika (och få lite övertag på kollektivet) eller rata helt (och få övertag på kollektivet om den förlorar). När en så stor favorit garderas och den vinner, det händer rätt så ofta, så dör ju kupongens potential. Och bara två garderingar? Man blir rätt tokig om storfavoriten förlorar, och man har garderat men inte har vinnaren med i alla fall.

Jag hade kanske också försökt spela med två spikar för att kunna strecka på mer i något lopp. En del hästar går inte att analysera fram, man måste få med dem genom att man streckar (nästan) allt i något lopp där man inte får grepp på det.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 10:03   #2382
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 550
Sharp$: 1949
Standard

Stort tack för kommentarerna. Mycket gott att ta med sig från detta.

Ska fundera lite till på V86-spelet på onsdag – och så får vi se om man hoppar på det.

fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 10:31   #2383
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Efterhandare, lägg in spelen i förhand.

Streck på 6 streckfavoriter är väl sådär.

Mvh Uffe
Att hålla sig från att strecka alla streckfavoriter på ett reducerat system tycker jag inte är en speciellt bra käpphäst. Snarare tvärtom. Däremot kanske man bör akta sig för att vikta på dem alla. Kör man en statistisk approach så kan man sätta A på alla favoriter och att minst 2 av dem ska vinna. Det kravet infriar i nästan alla omgångar. Men det blir väldigt trubbigt och man kastar mycket pengar på rader med tveksamt värde. Bättre att värdera favoriterna och utgånga några av de man tycker är bra. Och/eller underspelade outsiders.

På en matematisk lapp är det annat, där är det en god idé att steka dåliga favoriter.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 12:52   #2384
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
På en matematisk lapp är det annat, där är det en god idé att steka dåliga favoriter.
Jag tror vi är rätt så överens även om jag precis som
vanligt uttrycker mej klumpigt. Jag tyckte mej se hos
frågeställaren att hans krav tillät 6 favoriter och det
tycker jag alltid är tveksamt. Jag kör alltid V6 och
utdelningsintervall på ca 3000 - 100000:- beroende
på omgångsutseende.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 15:36   #2385
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Jag tror vi är rätt så överens även om jag precis som
vanligt uttrycker mej klumpigt. Jag tyckte mej se hos
frågeställaren att hans krav tillät 6 favoriter och det
tycker jag alltid är tveksamt. Jag kör alltid V6 och
utdelningsintervall på ca 3000 - 100000:- beroende
på omgångsutseende.

Mvh Uffe
Jo jag brukar göra något liknande med intervallet. Då försvinner favoritparad-raderna automagiskt oavsett om man satt utgång på favoriter eller inte.

Men sätter även en gräns för V6 någonstans runt 20k för att sänka variansen en aning.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td