Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-24, 19:51   #2391
Frasse77

Frasse77s avatar

Reg.datum: jul 2015
Sharp$: 1291
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det finns väl en och annan som inte förköpt sig utan sitter på likvida medel att tälja guld med nu under kommande året.

Hästarna blir nog mest bara mycket billigare att köpa in under kommande tider, och en del starthästar säljs till vrakpriser eller skänks bort till gårdar eller limfabriker. Så det blir lite synd om dem som har häst och som inte längre har råd med det. Och de som håller på med uppfödning som inte får ut vad de tänkt. Några tränare kommer väl falla bort också, de små som förlitar sig på en eller några få hästägare som behöver dra sig ur. I övrigt kommer det nog rulla på någorlunda tänker jag.
Såklart det finns många som kommer ha likvida medel, men frågan är då kommer man använda dessa och köpa på sig hästar? Går jag till mig själv, ja såklart man kanske köper ngn extra om man blir erbjuden ngn topphäst till bra pris, men jag skulle inte handla på mig 10 bara för det är billigt.

I min region Skaraborg och då givetvis Axvalla som "hemmabana" när vi träffas i hästägarföreningen så är det många småföretagare som är med där. Nu kanske vi är ett "unikum" i Sverige, men vill tro det är liknande även i övriga Sverige att många är småföretagare som är ägare. Sedan finns det givetvis några lite större företagare/ägare som äger lite mer hästar i varje region och kanske dom då plussar på med ngn häst i dessa tider.

Men bara här i Skaraborg ser man sista veckan att många företagare kämpar med likviditeten och då måste ju saker säljas och en travhäst är ju som jag hoppas många förstår, mest en väldigt dyr hobby och väldigt sällan en lönsam affär.

Ja det blir som du säger många drabbade från uppfödare ända upp till ägare. Men problemet är att utan ägare som har kapital att satsa så blir ju hela travet lidande. Just nu tror jag 90% av alla företagare förlorar mer kapital än vad som kommer in.

Så får hoppas att du har rätt Stekel och det rullar på som du säger
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat