Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-03-24, 16:35   #2386
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 652
Sharp$: 12762
Standard

Skummat igenom alla mer eller mindre genomtänkta upplägg på tråden för att konstruera system och förenkla vinstmöjligheten men jag är ingen fantast av reducerade och utskrivna system filer. I min värld är ju startfältens innehåll och förutsättningar helt avgörande om ett streck spel känns lockande och hur systemet konstrueras.
Jag har spelat på trav i 50 år och halva nöjet är ju att hitta vinnare och följa sina egna tankar oavsett utdelning. Inte konstruera system. Andra halvan är ju att vinna pengar. Helst stora. Kör alltid matematiska system och och gillar V5 spelet bäst trots begränsade vinstpotten. V7 och V8 spelet är egentligen för svårt för småspelare. System under
5 - 10000 rader är ju ganska lottobetonat i normalsvåra omgångar men visst går det att köpa en lott och bli mångmiljonär en gång på miljarden.
Men travsporten är en trevlig hobby på gamla dar. DD spel och V/P spel är ganska bra aktiviteter som sponsor till mindre spel insatser. Men ibland kan jag njuta av sporten utan att spela. Inte alla förunnat i denna spelgalna värld där det vimlar av möjligheter att spela dag och natt. Många som inte klarar av detta upplägg som stöds av samhället.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 17:26   #2387
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Har sedan en vecka tillbaka fått många förfrågningar om jag vill köpa hästar. Normalt förut hörde det av sig någon tränare i månaden med ngt förslag, men nu sista veckan är det nästintill varje dag som någon hör av sig och frågar.

Självklart är det ju COVIID-19 som nu påverkar många hästägare som har sina hästar skrivna i företaget, och när nu många branscher är i kris, så vill det till och börja sälja tillgångar medan tid finns.

Redan idag är det ju hästbrist, men vad händer om ett år om det nu blir massa konkurser vem ska äga hästarna?

Min far och farfar har berätta om slutet av 80-talet när dom åkte över till Lexington och bodde alltid på Cambell House och där var det fullt med svenskar som nästintill köpte upp hela startfält i Kentucky Futurity. Sedan kom ju kraschen på 90-talet och folk och företag gick i konkurs överallt och det var kris.

Allt såg mörkt ut, men enligt min far så var det just detta som gjorde att vi fick det avelsmaterial som gjorde Sverige till en stormakt inom travet. Nu vet inte jag exakt sanningshalten i detta för min far och farfar kom ju ur detta som vinnare, så kanske därför dom anser detta var viktigt för svensk travsport.

Så kanske även denna kris gör ngt gott för travsporten, men jag är skeptisk och rädd det blir ännu större hästbrist i framtiden. För utan lönsamma företag så kommer det bli svårt och hitta nya hästägare, för inte kan man tro att andelsbolagen ska ta över alla hästar som är privata ägda idag.

Kanske blev ett långt inlägg men i dessa tider har man tid att tänka, och visst finns det viktigare saker att tänka på i dessa tider, men vill ju att även mina barnbarn ska ha en fin travsport i framtiden.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 18:03   #2388
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det finns väl en och annan som inte förköpt sig utan sitter på likvida medel att tälja guld med nu under kommande året.

Hästarna blir nog mest bara mycket billigare att köpa in under kommande tider, och en del starthästar säljs till vrakpriser eller skänks bort till gårdar eller limfabriker. Så det blir lite synd om dem som har häst och som inte längre har råd med det. Och de som håller på med uppfödning som inte får ut vad de tänkt. Några tränare kommer väl falla bort också, de små som förlitar sig på en eller några få hästägare som behöver dra sig ur. I övrigt kommer det nog rulla på någorlunda tänker jag.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 18:26   #2389
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 652
Sharp$: 12762
Standard

Renodlade uppfödare till travhästar är nog de som drabbas hårdast. En stor del av hästägarna inom travsporten är ekonomiskt stabila personer och företag. Men kräver naturligtvis avkastning på sina rikedomar. Amatörer och gräsrots tränare med ekonomiskt svaga ägare är vana att kämpa i motvind men är väl de som är förlorarna när svångremmen dras åt i vardags livet. Travsporten är nog ganska stabil trots en enorm utveckling senaste 50 åren.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 18:47   #2390
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Skummat igenom alla mer eller mindre genomtänkta upplägg på tråden för att konstruera system och förenkla vinstmöjligheten men jag är ingen fantast av reducerade och utskrivna system filer. I min värld är ju startfältens innehåll och förutsättningar helt avgörande om ett streck spel känns lockande och hur systemet konstrueras.
Jag har spelat på trav i 50 år och halva nöjet är ju att hitta vinnare och följa sina egna tankar oavsett utdelning. Inte konstruera system. Andra halvan är ju att vinna pengar. Helst stora. Kör alltid matematiska system och och gillar V5 spelet
När du kör ett matematiskt system så måste du konstruera det innan du lämnar in det.

Vid inlämning hamnar en mycket stor majoritet av spelarna med streck på samtliga streckfavoriter. En bra medicin mot den dumheten är att reducera tex med utdelningsmin.
Objekten som väljs för spel är från samma startlista även om man spelar reducerat.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 18:51   #2391
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det finns väl en och annan som inte förköpt sig utan sitter på likvida medel att tälja guld med nu under kommande året.

Hästarna blir nog mest bara mycket billigare att köpa in under kommande tider, och en del starthästar säljs till vrakpriser eller skänks bort till gårdar eller limfabriker. Så det blir lite synd om dem som har häst och som inte längre har råd med det. Och de som håller på med uppfödning som inte får ut vad de tänkt. Några tränare kommer väl falla bort också, de små som förlitar sig på en eller några få hästägare som behöver dra sig ur. I övrigt kommer det nog rulla på någorlunda tänker jag.
Såklart det finns många som kommer ha likvida medel, men frågan är då kommer man använda dessa och köpa på sig hästar? Går jag till mig själv, ja såklart man kanske köper ngn extra om man blir erbjuden ngn topphäst till bra pris, men jag skulle inte handla på mig 10 bara för det är billigt.

I min region Skaraborg och då givetvis Axvalla som "hemmabana" när vi träffas i hästägarföreningen så är det många småföretagare som är med där. Nu kanske vi är ett "unikum" i Sverige, men vill tro det är liknande även i övriga Sverige att många är småföretagare som är ägare. Sedan finns det givetvis några lite större företagare/ägare som äger lite mer hästar i varje region och kanske dom då plussar på med ngn häst i dessa tider.

Men bara här i Skaraborg ser man sista veckan att många företagare kämpar med likviditeten och då måste ju saker säljas och en travhäst är ju som jag hoppas många förstår, mest en väldigt dyr hobby och väldigt sällan en lönsam affär.

Ja det blir som du säger många drabbade från uppfödare ända upp till ägare. Men problemet är att utan ägare som har kapital att satsa så blir ju hela travet lidande. Just nu tror jag 90% av alla företagare förlorar mer kapital än vad som kommer in.

Så får hoppas att du har rätt Stekel och det rullar på som du säger
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 19:26   #2392
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Renodlade uppfödare till travhästar är nog de som drabbas hårdast. En stor del av hästägarna inom travsporten är ekonomiskt stabila personer och företag. Men kräver naturligtvis avkastning på sina rikedomar. Amatörer och gräsrots tränare med ekonomiskt svaga ägare är vana att kämpa i motvind men är väl de som är förlorarna när svångremmen dras åt i vardags livet. Travsporten är nog ganska stabil trots en enorm utveckling senaste 50 åren.
Jag tror inte ens man skall lita på miljardärerna som läget är nu. Idag kursade t.ex. Mellby Gård en klädkedja med nästan 100 butiker och 500 anställda. Det gör man inte om det inte börjar bli jobbigt.

https://www.breakit.se/artikel/24294...atts-i-konkurs
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 19:38   #2393
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 652
Sharp$: 12762
Standard

Ja visst är det tuffa tider men Mellby ägda klädkedjorna har väl varit på fallrepet länge köptes väl upp efter en konkurs för ett par år sedan. Känns som lite städning i garderoben.
Mellby Gård är nog ganska stabila. Men ju högre man är ju hårdare blir fallet.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 19:42   #2394
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag tror inte ens man skall lita på miljardärerna som läget är nu. Idag kursade t.ex. Mellby Gård en klädkedja med nästan 100 butiker och 500 anställda. Det gör man inte om det inte börjar bli jobbigt.

https://www.breakit.se/artikel/24294...atts-i-konkurs
En sådan firma kursar man inte på en kortare tid pga coronaviruset. Möjligen kan de få lite extra snyfttårar att den kedjan dessvärre också fallit för det nya viruset. Klart det varit lite färre som varit ute och handlat i dessa butiker men det är mindre än en månad sen som Sverige började gör något åt detta. Det ligger annat bakom men man skyltar med falskflagg. Vore märkligt annars enligt mig.

De som kommer falla är ju de som direkt påverkas av att inte få ha öppet eller ha begränsade möjligheter till det men det är få. Mest krogarna vad jag kan komma på! Men de har redan låga kostnader i förhållande till många andra företag precis som de med rut och rot - som är subventionerade av staten.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 20:59   #2395
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
En sådan firma kursar man inte på en kortare tid pga coronaviruset. Möjligen kan de få lite extra snyfttårar att den kedjan dessvärre också fallit för det nya viruset. Klart det varit lite färre som varit ute och handlat i dessa butiker men det är mindre än en månad sen som Sverige började gör något åt detta. Det ligger annat bakom men man skyltar med falskflagg. Vore märkligt annars enligt mig.

De som kommer falla är ju de som direkt påverkas av att inte få ha öppet eller ha begränsade möjligheter till det men det är få. Mest krogarna vad jag kan komma på! Men de har redan låga kostnader i förhållande till många andra företag precis som de med rut och rot - som är subventionerade av staten.
Jag anar att man haft problem med lönsamhet tidigare, och så kom det här viruset och man inser att putta in mer pengar i den kedjan är lönlöst. Det finns andra saker att använda pengarna för att försöka försvara och rädda.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 21:37   #2396
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag anar att man haft problem med lönsamhet tidigare, och så kom det här viruset och man inser att putta in mer pengar i den kedjan är lönlöst. Det finns andra saker att använda pengarna för att försöka försvara och rädda.
Tror du har helt rätt, är ändå ett företag som omsätter +400miljoner, men att bli av med nästan 100% av alla intäkter från en månad till en annan när kostnaderna är dom samma är ju en omöjlig ekvation.

Alla företag eller i alla fall dom mesta försöker och fondera pengar för sämre tider, men sådant avbräck som många får nu är ju helt omöjligt att klara.

Kan bara se på mig själv en del av min verksamhet är måltider med dryckespaket/dryckesprovningar ex vin eller whisky. Vi är normalt fullbokade varje arrangemang men har nu 80% avbokningar. Som tur är för mig att detta bara är en liten del av verksamheten och den andra ökar så är det ingen kris för mig. Men samarbetar med ett hotell och nu när dom får 80% avbokningar + 60/70% minskning av lunchgäster så är dom nu på gränsen att ge upp för utgifterna är bra mycket större än inkomsterna.

Det är därför jag funderar hur travsporten ska klara sig, för mår inte ekonomin bra är det svårt att hitta folk som har extra kapital över att lägga på hästar.

Senast redigerad av Frasse77 den 2020-03-24 klockan 21:39.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 09:11   #2397
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 550
Sharp$: 1949
Standard

Någon som sitter på statistik eller allmän information om open stretch-banor – och i synnerhet Åby? Vinner spets och ledning ofta? Ger open stretch en mer fördelaktig chans för invändiga hästar – och syns det i resultatet? Vilket spår vinner oftast på 1640, 2140 och över långdistans?

För övrigt försöker jag hitta den informationen kring alla banor, distanser, årstider, men har inte hittat något. Finns det samlat någonstans?
fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 11:11   #2398
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
Någon som sitter på statistik eller allmän information om open stretch-banor – och i synnerhet Åby? Vinner spets och ledning ofta? Ger open stretch en mer fördelaktig chans för invändiga hästar – och syns det i resultatet? Vilket spår vinner oftast på 1640, 2140 och över långdistans?

För övrigt försöker jag hitta den informationen kring alla banor, distanser, årstider, men har inte hittat något. Finns det samlat någonstans?
Svårt att hitta så mycket samlat annat än i statistikbibeln skulle jag tro.

Faktiskt går man bra från bakspår på Åby. Mycket för att de kommer fram billigt när ledning växlas 3-4ggr i början av loppen ibland. Bakspåren landar ofta i andra-tredje ytter istället för hästarna på framspår som normalt sett trillar ner där.

Eftersom ledaren inte packar fält på det vanliga viset är det ganska svårt att vinna från tredje inner trots att man får lucka varje gång. Det blir långt fram och man måste ha en väldigt speedig häst, eller att ledaren och alla som kommer utifrån kroknar efter att ha kört finish för länge.

Ska inte svära på det här, men jag är rätt säker på att bakspårsvinnare är underrepresenterade i sprintlopp från bakspår på Åby. Körningen borde sällan gynna dem, det går både väldigt fort hela vägen och dödenshästen blir nog ofta trött vilket gör att man måste tugga tredje ganska länge medan ledaren eldar på. Både långt fram till den och hästarna i andra-tredje inner får alltid chansen. Tufft både mentalt och fysiskt att greja den här kombinationen. Favoriten Mack Dragan lever nog mycket farligt i sjunde loppet ikväll.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 21:52   #2399
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

Nu kan en jävligt dum nybörjarefråga komma....(Jag skyller på ölen isåfall...)

V65 idag på Kalmar blev en ensam vinnare på. Men vid kolumnen för antal system kvar står det 0,93 och inte 1.00...Hur kommer det sig?

Jag tror ju jag har fattat grejen när det ibland kan stå typ 1,6 system kvar efter alla avdelningen då har jag trott att det är en andel som har varvats 1.6 gånger helt enkelt men när det nu inte ens var 1 "helt" system/rad som vann...

Nu ska jag gå o lägga mig så kanske polletten ramlar ner under sömnen och jag får en riktigt aha upplevelse när den så gör...
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 21:57   #2400
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Nu kan en jävligt dum nybörjarefråga komma....(Jag skyller på ölen isåfall...)

V65 idag på Kalmar blev en ensam vinnare på. Men vid kolumnen för antal system kvar står det 0,93 och inte 1.00...Hur kommer det sig?

Jag tror ju jag har fattat grejen när det ibland kan stå typ 1,6 system kvar efter alla avdelningen då har jag trott att det är en andel som har varvats 1.6 gånger helt enkelt men när det nu inte ens var 1 "helt" system/rad som vann...

Nu ska jag gå o lägga mig så kanske polletten ramlar ner under sömnen och jag får en riktigt aha upplevelse när den så gör...

Det var nog ett System inlämnat i Norge - de spelar ju för 1 NOK/ rad och kursen är nästan exakt 1 NOK = 0,93 SEK.
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td