Citat:
Ursprungligen postat av fweewea
Någon som sitter på statistik eller allmän information om open stretch-banor – och i synnerhet Åby? Vinner spets och ledning ofta? Ger open stretch en mer fördelaktig chans för invändiga hästar – och syns det i resultatet? Vilket spår vinner oftast på 1640, 2140 och över långdistans?
För övrigt försöker jag hitta den informationen kring alla banor, distanser, årstider, men har inte hittat något. Finns det samlat någonstans?
|
Svårt att hitta så mycket samlat annat än i statistikbibeln skulle jag tro.
Faktiskt går man bra från bakspår på Åby. Mycket för att de kommer fram billigt när ledning växlas 3-4ggr i början av loppen ibland. Bakspåren landar ofta i andra-tredje ytter istället för hästarna på framspår som normalt sett trillar ner där.
Eftersom ledaren inte packar fält på det vanliga viset är det ganska svårt att vinna från tredje inner trots att man får lucka varje gång. Det blir långt fram och man måste ha en väldigt speedig häst, eller att ledaren och alla som kommer utifrån kroknar efter att ha kört finish för länge.
Ska inte svära på det här, men jag är rätt säker på att bakspårsvinnare är underrepresenterade i sprintlopp från bakspår på Åby. Körningen borde sällan gynna dem, det går både väldigt fort hela vägen och dödenshästen blir nog ofta trött vilket gör att man måste tugga tredje ganska länge medan ledaren eldar på. Både långt fram till den och hästarna i andra-tredje inner får alltid chansen. Tufft både mentalt och fysiskt att greja den här kombinationen. Favoriten Mack Dragan lever nog mycket farligt i sjunde loppet ikväll.