Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-06, 12:04   #2415
Fulsprit
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
När man talar om hästar som sitter fast och har "sparat", så förstår man ju att de har energi kvar sedan det senaste loppet. Men när det kommer till hästar som i sitt senaste lopp körde absolut max och som "knappast sparat" – hur lång tid tar det, generellt sett, innan en häst har återhämtat sig sedan detta?

En häst som suttit fast med sparat kan ju eventuellt starta redan en vecka senare och vara i hyfsat slag. En häst som däremot gått max kanske behöver ett par veckor på sig för att återhämta sig.

Det är förstås OMÖJLIGT att ge ett konkret svar på detta som gäller alla hästar – men ungefär vad är den generella linjen när det kommer till återhämtning etc?

Edit: Jag läser på om kvällens V64-omgång. 5 Ohio U.B i avdelning 5 har denna text på ATG.se:
"2-spår, fram utv led, tog över 500 kv, säkert undan, knappast sparat, 14/800."

Och detta var 200329 – det vill säga en vecka sedan. Har han återhämtat sig tillräckligt sedan dess måntro?

Hästar återhämtar sig väldigt fort, men det beror ju på om de dragit på sig allt för mycket mjölksyra eller ej. Betänk att man kör Elitloppet i två heat, försök och final, samma dag. Kungstravet i Finland kör man tre lopp på två dagar (kallblod).

Det viktigaste är hur de ser ut över mål - spända linor med ett bra trav är alltid det bästa.

Angående Ohio U.B så får du värdera om du tycker denne såg bra ut över mål, eller trött och sliten... Att han återhämtat sig efter detta lopp, är jag övertygad om. Såg inte direkt jätteplågad ut när jag kollade loppet nu - sedan gick det ju i 18-tempo första 1500 metrarna så det var inget speciellt. Liten häst också, exteriört, så har en känsla att dessa återhämtar sig snabbare, än stora och tunga...

Vet inte om du blev något klokare, hehe...

Chansvärderingen överlåter jag till dig!

Lycka, till!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
fweewea (+10)
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat