Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-03-28, 21:58   #2401
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 174
Sharp$: 2844
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Nu kan en jävligt dum nybörjarefråga komma....(Jag skyller på ölen isåfall...)

V65 idag på Kalmar blev en ensam vinnare på. Men vid kolumnen för antal system kvar står det 0,93 och inte 1.00...Hur kommer det sig?

Jag tror ju jag har fattat grejen när det ibland kan stå typ 1,6 system kvar efter alla avdelningen då har jag trott att det är en andel som har varvats 1.6 gånger helt enkelt men när det nu inte ens var 1 "helt" system/rad som vann...

Nu ska jag gå o lägga mig så kanske polletten ramlar ner under sömnen och jag får en riktigt aha upplevelse när den så gör...
Jag gissar på att det här med utländskt spel att göra .
tototorsten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 22:52   #2402
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Nu kan en jävligt dum nybörjarefråga komma....(Jag skyller på ölen isåfall...)

V65 idag på Kalmar blev en ensam vinnare på. Men vid kolumnen för antal system kvar står det 0,93 och inte 1.00...Hur kommer det sig?

Jag tror ju jag har fattat grejen när det ibland kan stå typ 1,6 system kvar efter alla avdelningen då har jag trott att det är en andel som har varvats 1.6 gånger helt enkelt men när det nu inte ens var 1 "helt" system/rad som vann...

Nu ska jag gå o lägga mig så kanske polletten ramlar ner under sömnen och jag får en riktigt aha upplevelse när den så gör...

Valutakurseffekt.

Det är även så att de inte vinner hela potten när de blir ensamma. Det skulle vara en alltför stor fördel.

Därför blir det en så kallad "partiell jackpott" till nästa lördag kväll på ca 47.000 kr.

Nästan 0,94 SEK per NOK gör att nästan 6% av 6r-potten går vidare.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 07:38   #2403
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 456
Sharp$: 17399
Standard

Ahaaaaaa

De borde jag kanske fattat, men tack för era svar!
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 09:30   #2404
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Ett andelsspel kan för övrigt inte lämnas in mindre än 1,00 gång om man spelar det i Sverige.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 15:38   #2405
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 550
Sharp$: 1949
Standard

Det här kanske är omöjligt att få reda på – men vilken slags statistik finns på favoriter/betrodda för respektive klass (guld, silver, brons, klass 1/2?) och hur ofta de infriar förväntningarna?

Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till att spela på trav, men jag skulle själv gissa att det är mer sannolikt att en mycket stor favorit i klass 1/2 inte lever upp till förväntningarna än vad en guld/silver-favorit generellt sett gör.

Finns det statistik på detta? Kan man dessutom koppla detta till bana/längd/volt&auto – då känns det som att man har mycket data och statistik att gå på i det initiala skedet av ens rekning inför en tävling.

Vore intressant ifall det finns någonting litet att gå på iallafall.
fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 15:55   #2406
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 632
Sharp$: 12707
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
Det här kanske är omöjligt att få reda på – men vilken slags statistik finns på favoriter/betrodda för respektive klass (guld, silver, brons, klass 1/2?) och hur ofta de infriar förväntningarna?

Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till att spela på trav, men jag skulle själv gissa att det är mer sannolikt att en mycket stor favorit i klass 1/2 inte lever upp till förväntningarna än vad en guld/silver-favorit generellt sett gör.

Finns det statistik på detta? Kan man dessutom koppla detta till bana/längd/volt&auto – då känns det som att man har mycket data och statistik att gå på i det initiala skedet av ens rekning inför en tävling.

Vore intressant ifall det finns någonting litet att gå på iallafall.
Du vet väl att det finns tre sorters lögn. Nämligen Lögn Förbannad Lögn och Statistik. Visst kan det vara intressant med statistik i olika former men när det gäller travspel är det i min värld så många andra specifika och dagsaktuella faktorer som spelar in så statistiken är i min värld underordnad i betydelse. Men det är väl lite av personliga strategi när man gör en utvärdering av spelvärde och upplägg.
Lycka till med utvärdering av Statistiken kontra Verkligheten och personliga intryck.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 17:51   #2407
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Någon statistikkunnig som kan hjälpa? Jag har visst tappat stora delar av de statistikkurser jag gick för 10 år sedan. Hur räknar jag ut sannolikheten för att minst 1/3 utgångar sitter (en i vardera lopp)? I räkneexemplet har alla tre hästar 30% vinstchans i loppet.

*Att alla 3 sitter bör vara 0,3*0,3*0,3=2,7%

*Att minst två sitter bör bli 0,3*0,3+0,3*0,3+0,3*0,3=27% (men här är jag inte alls lika säker, det där ser ut att vara ett lite för stort tal för att vara rimligt)
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 17:59   #2408
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
Det här kanske är omöjligt att få reda på – men vilken slags statistik finns på favoriter/betrodda för respektive klass (guld, silver, brons, klass 1/2?) och hur ofta de infriar förväntningarna?

Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till att spela på trav, men jag skulle själv gissa att det är mer sannolikt att en mycket stor favorit i klass 1/2 inte lever upp till förväntningarna än vad en guld/silver-favorit generellt sett gör.

Finns det statistik på detta? Kan man dessutom koppla detta till bana/längd/volt&auto – då känns det som att man har mycket data och statistik att gå på i det initiala skedet av ens rekning inför en tävling.

Vore intressant ifall det finns någonting litet att gå på iallafall.
Ja favoriterna är "sämre" i de lägre klasserna och vice versa. Och det skräller mer. Klass 2 är överlägset, att det storskrällde där i lördags var ingen slump om man tittar över tid. Det storskräller kanske en gång per år i guld också, så det händer. Men på 100 hästar med 0-2% så vinner i snitt kanske 1 av dessa också, så det råder inget "spelvärde" på dem som grupp. 0-2% i klass 2 däremot.

Det där finns så mycket data på så man kan säga det säkert. Så länge inte förutsättningarna för loppen ändras en del så håller det över tid. Däremot om man går in på bana i kombination med startmetod och distans osv så blir det ofta lite väl tunna underlag så man ska vara försiktig att gå in för snävt på sånt.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 18:14   #2409
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Någon statistikkunnig som kan hjälpa? Jag har visst tappat stora delar av de statistikkurser jag gick för 10 år sedan. Hur räknar jag ut sannolikheten för att minst 1/3 utgångar sitter (en i vardera lopp)? I räkneexemplet har alla tre hästar 30% vinstchans i loppet.

*Att alla 3 sitter bör vara 0,3*0,3*0,3=2,7%

*Att minst två sitter bör bli 0,3*0,3+0,3*0,3+0,3*0,3=27% (men här är jag inte alls lika säker, det där ser ut att vara ett lite för stort tal för att vara rimligt)
Räkna ut risken att 0 sitter. Dvs 0,7*0,7*0,7 = 34,3%

Chansen att minst 1 sitter är 100% minus risken att 0 sitter. 100-34,3 = 65,7%

Exakt 2 blir 0,3*0,3*0,7+0,3*0,7*0,3+0,7*0,3*0,3 = 3 * 0,7 * 0,3 * 0,3 = 18,9%

Minst 2 blir då 18,9+2,7 = 21,6%

Du tappade bort det tredje loppet där man missar när du räknade på 2 rätt. Fallet med alla 3 rätt försvann det med.



( Det här är högstadiematematik. Visserligen på A-betygs-nivå, men ändå. Allt som man inte använder blir svårt till slut. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2020-03-30 klockan 18:50.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 18:37   #2410
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Räkna ut risken att alla 0 sitter. Dvs 0,7*0,7*0,7 = 34,3%

Chansen att minst 1 sitter är 100% minus risken att 0 sitter. 100-34,3 = 65,7%

Exakt 2 blir 0,3*0,3*0,7+0,3*0,7*0,3+0,7*0,3*0,3 = 3 * 0,7 * 0,3 * 0,3 = 18,9%

Minst 2 blir då 18,9+2,7 = 21,6%

Du tappade bort det tredje loppet där man missar när du räknade på 2 rätt. Fallet med alla 3 rätt försvann det med.



( Det här är högstadiematematik. Visserligen på A-betygs-nivå, men ändå. Allt som man inte använder blir svårt till slut. )
Tack, det var mer okomplicerat än jag tänkte faktiskt. Och tack för tillägget att det är högstadienivå hörru Samtidigt är mycket på A-nivå på universitetet inte mycket värre än högstadienivå i många fall, så det kan mycket väl vara både och.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 21:00   #2411
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
Det här kanske är omöjligt att få reda på – men vilken slags statistik finns på favoriter/betrodda för respektive klass (guld, silver, brons, klass 1/2?) och hur ofta de infriar förväntningarna?

Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till att spela på trav, men jag skulle själv gissa att det är mer sannolikt att en mycket stor favorit i klass 1/2 inte lever upp till förväntningarna än vad en guld/silver-favorit generellt sett gör.

Finns det statistik på detta? Kan man dessutom koppla detta till bana/längd/volt&auto – då känns det som att man har mycket data och statistik att gå på i det initiala skedet av ens rekning inför en tävling.

Vore intressant ifall det finns någonting litet att gå på iallafall.

Kan rekommendera "Travkonsultens" senaste bok (2019) om du är intresserad av travstatistik.

Generellt finns den data du efterfrågan i hans böcker.

Det är korrekt att fler favoriter håller i till exempel Gulddivisionen än i de sämre klasserna.

Snittet av favoritvinster på de två vanligaste distanserna (1640 auto respektive 2140 auto) i respektive divisionen.

Klass 2: 31% / 27 %
Klass 1: 43 % / 29 %
Brons: 42 % / 35 %
Silver: 41 % / 39 %
Guld: 42 % / 42 %
Stoeliten: 42 % / 44 %

En annan grej kan vara att kolla vad genomsnittsrankingen är på vinnande hästen i loppen.


Klass 2: 3,4 / 3,4
Klass 1: 2,7 / 3,2
Brons: 3,0 / 3,0
Silver: 2,7 / 3,0
Guld: 2,6 / 2,5
Stoeliten: 2,0 / 2,1


En annan bra grej att känna till. Högre andel skrällar i voltstarter än autostarter generellt.

Några övriga grejer du bör lära dig är spårstatistik utifrån lopptyp. Vissa spår är betydligt mer segerrika än andra. Googla dig till om spår. Till exempel är spår 5 väldigt bra på autostart medan exempelvis spår 1 är mycket bra på voltstart. Sen beror det lite på vad hästen gillar också. Men överlag!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
fweewea (+20)

Senast redigerad av Tipsb den 2020-03-30 klockan 21:20.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 21:21   #2412
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Man ska komma ihåg lite saker också när man tittar på den där statistiken. I guld är favoriterna väldigt ofta enormt hårt spelade. Jämfört med silver där det är lite mer jämnspelat. Så hellre spika favoriten i silver än i guld. Om man ska börja med någon slags käpphäst utifrån hur historiken ser ut. Samma antal rätt, men bättre återbäring.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 13:54   #2413
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 432
Sharp$: 1234
Standard

Tog lite ledigt från kontoret idag och umgicks med min far. Tittade då i en gammal låda och hittade en travtidning som hade namnet Sulky och Sadel.

En fråga är det någon som vet något om denna tidning, för när jag använder nätet kom det bara upp en bok med detta namn.

Blev intresserad för det var en mycket välskriven tidning iaf det exemplaret jag hittade hos min far.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 10:52   #2414
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 550
Sharp$: 1949
Standard

När man talar om hästar som sitter fast och har "sparat", så förstår man ju att de har energi kvar sedan det senaste loppet. Men när det kommer till hästar som i sitt senaste lopp körde absolut max och som "knappast sparat" – hur lång tid tar det, generellt sett, innan en häst har återhämtat sig sedan detta?

En häst som suttit fast med sparat kan ju eventuellt starta redan en vecka senare och vara i hyfsat slag. En häst som däremot gått max kanske behöver ett par veckor på sig för att återhämta sig.

Det är förstås OMÖJLIGT att ge ett konkret svar på detta som gäller alla hästar – men ungefär vad är den generella linjen när det kommer till återhämtning etc?

Edit: Jag läser på om kvällens V64-omgång. 5 Ohio U.B i avdelning 5 har denna text på ATG.se:
"2-spår, fram utv led, tog över 500 kv, säkert undan, knappast sparat, 14/800."

Och detta var 200329 – det vill säga en vecka sedan. Har han återhämtat sig tillräckligt sedan dess måntro?

Senast redigerad av fweewea den 2020-04-06 klockan 10:55.
fweewea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 12:04   #2415
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fweewea Visa inlägg
När man talar om hästar som sitter fast och har "sparat", så förstår man ju att de har energi kvar sedan det senaste loppet. Men när det kommer till hästar som i sitt senaste lopp körde absolut max och som "knappast sparat" – hur lång tid tar det, generellt sett, innan en häst har återhämtat sig sedan detta?

En häst som suttit fast med sparat kan ju eventuellt starta redan en vecka senare och vara i hyfsat slag. En häst som däremot gått max kanske behöver ett par veckor på sig för att återhämta sig.

Det är förstås OMÖJLIGT att ge ett konkret svar på detta som gäller alla hästar – men ungefär vad är den generella linjen när det kommer till återhämtning etc?

Edit: Jag läser på om kvällens V64-omgång. 5 Ohio U.B i avdelning 5 har denna text på ATG.se:
"2-spår, fram utv led, tog över 500 kv, säkert undan, knappast sparat, 14/800."

Och detta var 200329 – det vill säga en vecka sedan. Har han återhämtat sig tillräckligt sedan dess måntro?

Hästar återhämtar sig väldigt fort, men det beror ju på om de dragit på sig allt för mycket mjölksyra eller ej. Betänk att man kör Elitloppet i två heat, försök och final, samma dag. Kungstravet i Finland kör man tre lopp på två dagar (kallblod).

Det viktigaste är hur de ser ut över mål - spända linor med ett bra trav är alltid det bästa.

Angående Ohio U.B så får du värdera om du tycker denne såg bra ut över mål, eller trött och sliten... Att han återhämtat sig efter detta lopp, är jag övertygad om. Såg inte direkt jätteplågad ut när jag kollade loppet nu - sedan gick det ju i 18-tempo första 1500 metrarna så det var inget speciellt. Liten häst också, exteriört, så har en känsla att dessa återhämtar sig snabbare, än stora och tunga...

Vet inte om du blev något klokare, hehe...

Chansvärderingen överlåter jag till dig!

Lycka, till!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
fweewea (+10)
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td