Är ruggigt sugen på att spika Diamanten på lördag. Han var läcker i årsdebuten men Sorbet blev för tuff efter ett stenhårt tempo loppet igenom. Nu är han endast streckad på några procent, bara för att motståndet är så upphaussat.
Ja, Billie de Montfort är bra och startar från ett passande läge. Men hade hon varit så överlägsen så hade Björn inte suttit fast två starter i rad. Dessutom är hennes startsnabbhet lite överskattad och jag tror att hon får svårt att svara hästarna utvändigt, vilket isåfall kommer att kosta.
Sedan har vi det andra stoet, Conrads Rödluva. Nu ställs hon för första gången mot rutinerade guldhästar och jag tror ingenting på märren. Redén må låta lyrisk över jobben, men att hon ska besegra dessa tror jag knappast.
Som jag ser det är Racing Mange värst emot min idé, men Erik Adielsson är ljusår bättre än Lövgren i sulkyn och Stig H vässar upp sin häst då det kanske är sista gången han har någon aktuell för Elitloppet. När man har ideér mot favoriten känns det kallt med ett lås och då tar jag hellre Diamanten till 3 procent än Racing Mange till 14.
Diamantens facit över den korta häcken är väldigt bra och det finns faktiskt på kartan att han kan spetsa då Erik är otroligt vass i startmomentet och med eventuellt första bike plus helstängt kan det bli åka av. Lever han upp till sitt kunnande är det nog den bästa hästen i fältet, jag hittar iallafall inte många som går 10,1 bakom Readly över medeldistans.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Trinity (+1)
|