Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-04, 09:59   #91
Basse
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: stockholm
Inlägg: 15 403
Sharp$: 30288
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Mycket bra och informativ text Stekel länkade till.

Stämmer det som sägs där att även ägaren fick exportcertifikatet där det står hästen är nervsnittad så är ju detta helt sjukt.

Läser på nätet att folk säger att detta påverkar inte Propulsion presentationer och han är ändå den bästa hästen vi haft osv. Men det kan ju inte bli mer fel, utan detta är ju då det största bedrägeri Svensk Travsport någonsin varit med om. Vetrinärern sa igår i Kanal75 att det ej är ovanligt hästen kan ha känsel i huden men det är inuti benet man tagit bort smärtan, så detta med att säga han har känsel i huden är ju inget försvar.

Vi har alltså en häst som är en favorit hos många trav älskar och aspirerar till att vara Sveriges bästa häst någonsin och har sprungit in över 33 miljoner och används i avel. Nu visar det sig att den varken skulle fått starta överhuvudtaget eller användas i avel i Sverige. Man har alltså inte bara brutit mot ST regler utan även med djurskyddslagen under 5år. Eftersom det redan finns prejudikat om start med nervsnittad häst kan jag inte se ngt annat än alla resultat tas bort och frågan är om detta faller på tränaransvarer och i så fall kan jag inte se än annat än en lång avstängning döms också. För om exportcertifikatet har skickats så går det ej skylla på att " man ej vet ngt" och vi alla är ju lika inför lagen.

Nybrink och Skoglund mm tror jag har mardrömmar nu, när dom stått i tv och med all rätt varit förbannade på Italienaren och nu måste dom ju hantera detta med sin "idol".
Mycket bra skrivet

Det var i stort sett så här jag tänkte i natt när jag gjorde mitt tidigare inlägg.
Problemet var att jag var för trött för att få fram en bra formulering
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+10)
Basse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat