Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Jag har en känsla av att Ågerup inte är väldigt involverad i det dagliga arbetet. Alla hästar ägs av Brixton Medical där Daniel Redén är VD, dvs han företräder både ägaren och tränar. Hur lyckat det är för att få till en optimal administration och kontroll vet jag inte, men han är kanske inte den första travtränaren som är mer intresserad av att träna hästar och göra dem bättre, än att läsa alla papper.
Att ST sedan också bara anser sig vara pappersvändare istället för myndighetsutövande har ju skapat den här miljön där denna skandal har kunnat gro. Deras avdelning för hästvälfärd är heller ingen organisation som tänker utanför boxen, utan man gör sina prover, utreder det som fastnar där och verkar ha en rätt så vag bild av hur man kan fuska på andra sätt än att trycka i hästar preparat som syns i dopingprov. Det enda förutom dopingprover man haft fokus på är icke auktoriserade veterinäringrepp, men det är kanske inte så konstigt i en organisation som leds av en veterinär. Intäkterna måste ju skyddas.
Som jag förstår det har det funnits tips om detta flera gånger före juni 2019, då man tydligen fick ett tips som föranledde en veterinärbesiktning istället för att läsa papper.
|
Att Brixton Medical med Redén som VD är en ren pappersprodukt inser alla. Ågerup med sina miljardskulder till staten kan inte stå som ägare för något i Sverige. Redén är en fd stalldräng hos Tarzan, gör det han blir tillsagd. Nu är han iaf travtränare med licens och då lyder han under gällande reglemente. Om han inte är intresserad av att läsa papper är oväsentligt, det är ingen ursäkt. På sin höjd en förklaring till den nu uppkomna situationen, men absolut ingen ursäkt.