Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-05, 14:53   #121
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har en känsla av att Ågerup inte är väldigt involverad i det dagliga arbetet. Alla hästar ägs av Brixton Medical där Daniel Redén är VD, dvs han företräder både ägaren och tränar. Hur lyckat det är för att få till en optimal administration och kontroll vet jag inte, men han är kanske inte den första travtränaren som är mer intresserad av att träna hästar och göra dem bättre, än att läsa alla papper.

Att ST sedan också bara anser sig vara pappersvändare istället för myndighetsutövande har ju skapat den här miljön där denna skandal har kunnat gro. Deras avdelning för hästvälfärd är heller ingen organisation som tänker utanför boxen, utan man gör sina prover, utreder det som fastnar där och verkar ha en rätt så vag bild av hur man kan fuska på andra sätt än att trycka i hästar preparat som syns i dopingprov. Det enda förutom dopingprover man haft fokus på är icke auktoriserade veterinäringrepp, men det är kanske inte så konstigt i en organisation som leds av en veterinär. Intäkterna måste ju skyddas.

Som jag förstår det har det funnits tips om detta flera gånger före juni 2019, då man tydligen fick ett tips som föranledde en veterinärbesiktning istället för att läsa papper.
Att Brixton Medical med Redén som VD är en ren pappersprodukt inser alla. Ågerup med sina miljardskulder till staten kan inte stå som ägare för något i Sverige. Redén är en fd stalldräng hos Tarzan, gör det han blir tillsagd. Nu är han iaf travtränare med licens och då lyder han under gällande reglemente. Om han inte är intresserad av att läsa papper är oväsentligt, det är ingen ursäkt. På sin höjd en förklaring till den nu uppkomna situationen, men absolut ingen ursäkt.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:03   #122
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Ju mer man tänker på denna saken nyktert desto mer galet blir det. Tänk om man tex varit ägaren till Makethemark då skulle man ju haft över 2miljoner mer i prispengar utbetalt och avelsvärdet skulle antagligen varit ännu högre.

Att det är många som gjort fel här hjälper ju inte, utan man måste helt enkelt följa dom regler och lagar som finns och utdöma hårda straff. Nils Enqvist fick 8år och här håller jag med Bergharn detta är bra mycket värre.

Men givetvis ska inte bara ägare/tränare dömas utan även ST ska nagelfaras. Men som vissa skriver att ej tränare/ägare ska hållas ansvarig är ju bara helt galet fel. Det är ju dom som köpt hästen till Sverige och anmäler honom till lopp och sedan om (troligt) omedvetet ej vetat om detta spelar ju absolut noll roll, för hästen har ju startat dopad i varenda start sedan han kom till Sverige.

Visst tycker man synd om ägaren/tränaren men tänk på alla konkurrenter som förlorat massa prispengar, det är väl dom som är "offret" i detta och blivit blåsta på över 33 miljoner i prispengar och på det vad avelsvärdet skulle ökat för hästen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
AmaerildeRimfrost (+111)
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:04   #123
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wiggy66 Visa inlägg
Gigantisk skan....sakta i backarna....nummer 1 så tror jag till 100% på att ingen i Daniel Redèns närhet visste om detta, han själv, veterinärer, ägare, anställda, name it. Att det har funnits rykten om det i förbundets närhet det däremot är sjukt på en nivå som inte går att förklara. Det stora i det hela är att hästen tävlar och försöker vinna Elitloppet 4 ggr utan att lyckas, när han sedan lyckas i ett startfält som inte kan anses som annat än ett B-lopp (ja ett b.lopp, titta på vad hästen mött tidigare genom åren) så kommer dessa uppgifter fram och dessutom från Norge där tvåan Cokstile tidigare ägts och tränats. Glöm bort slump faktorn i detta. Någon eller några vill ha Cokstile som etta i loppet och då kommer detta. Hade man inom förbundet inte känt till rykten om detta som man nu gjort utan att ens Redèn gjort det så visst, tar man nu bort segern från hästen så kan man lägga ner hela förbundet direkt. Dom har agerat fel och det ska varken häst, tränare, ägare eller någon annan lida för. Inte heller Svensk travsport som däremot kommer få lida för deras slappa agerande. Eller ska vi säga saknad av kompetens, från nya VD`n och nedåt. Att Daniel Redèn nu ska stå med hundhuvudet är en skam för hela det Svenska travförbundet och endast deras att bära.
Och alla dopade utom de som erkänt tror jag till 100% på att de inte vet hur de har kunnat få i sig otillåtna substanser. Där pengar finns, där är folk beredda att gå över lik för att få sin beskärda del.

Redén bör få minst åtta års avstängning om de ska följa praxis!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:05   #124
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Klart han säger att han inte äger en enda pryl i Sverige, annars mäter de ju ut det. Daniel är väl officiella ägaren i egenskap av VD i Brixton. Sen kontrollerar Ågerup varenda aktie i den där firman. Så det är bara semantik vem som äger de där hästarna. I praktiken Ågerup själv. På pappret äger han dock bara aktierna i bolaget som tränar och äger hästarna.

Om Redén har komplett fria händer att leka runt med hundratals miljoner så är Ågerup en ganska exceptionellt excentrisk miljardär. Självklart är han iallafall med i loopen och har inflytande i viktiga frågor. Dock verkar väl Redén ha ganska mycket svängrum.
Huvudet på spiken!
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:08   #125
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4109
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Ju mer man tänker på denna saken nyktert desto mer galet blir det. Tänk om man tex varit ägaren till Makethemark då skulle man ju haft över 2miljoner mer i prispengar utbetalt och avelsvärdet skulle antagligen varit ännu högre.

Att det är många som gjort fel här hjälper ju inte, utan man måste helt enkelt följa dom regler och lagar som finns och utdöma hårda straff. Nils Enqvist fick 8år och här håller jag med Bergharn detta är bra mycket värre.

Men givetvis ska inte bara ägare/tränare dömas utan även ST ska nagelfaras. Men som vissa skriver att ej tränare/ägare ska hållas ansvarig är ju bara helt galet fel. Det är ju dom som köpt hästen till Sverige och anmäler honom till lopp och sedan om (troligt) omedvetet ej vetat om detta spelar ju absolut noll roll, för hästen har ju startat dopad i varenda start sedan han kom till Sverige.

Visst tycker man synd om ägaren/tränaren men tänk på alla konkurrenter som förlorat massa prispengar, det är väl dom som är "offret" i detta och blivit blåsta på över 33 miljoner i prispengar och på det vad avelsvärdet skulle ökat för hästen.
När han dessutom är anmäld till start så tar han ju en plats som någon annan häst skulle haft
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:14   #126
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Att det är många som gjort fel här hjälper ju inte, utan man måste helt enkelt följa dom regler och lagar som finns och utdöma hårda straff. Nils Enqvist fick 8år och här håller jag med Bergharn detta är bra mycket värre.
Där tycker jag iofs helt tvärtom. Det ena ett fall av medveten och systematisk doping. Detta ett fall av slarv med papprena (får vi kanske utgå ifrån ändå tillsvidare) med allvarliga konsekvenser. Kommer det sen till att det handlar om medvetet slarv med papprena, då börjar de här fallen spela lite i samma liga. Säljaren i USA verkar ju klart medvetet ha slarvat med papprena. Men nu antar jag att vi snackar om hanteringen sedan importen.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:24   #127
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Där tycker jag iofs helt tvärtom. Det ena ett fall av medveten och systematisk doping. Detta ett fall av slarv med papprena (får vi kanske utgå ifrån ändå tillsvidare) med allvarliga konsekvenser. Kommer det sen till att det handlar om medvetet slarv med papprena, då börjar de här fallen spela lite i samma liga. Säljaren i USA verkar ju klart medvetet ha slarvat med papprena. Men nu antar jag att vi snackar om hanteringen sedan importen.
Förstår din ståndpunkt, men jag anser att eftersom exportcertifikatet skickades till både ST och Brixton och där det står hästen är nervsnittad om detta sedan missas eller ej spelar ingen roll. För vem ska ha ansvaret att man följer lagar och regler inom travet om inte tränaren. Sedan ska givetvis ST göra kontroller så att lagar och regler följs. Om jag skippar skatta för jag säger jag missa det, så kommer ju troligtvis skatteverket märka det vid kontroll och då blir jag skyldig. Och i detta fall med Propulsion pratar vi om 5år och över 33 miljoner det är därför jag anser det så allvarligt.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:27   #128
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Där tycker jag iofs helt tvärtom. Det ena ett fall av medveten och systematisk doping. Detta ett fall av slarv med papprena (får vi kanske utgå ifrån ändå tillsvidare) med allvarliga konsekvenser. Kommer det sen till att det handlar om medvetet slarv med papprena, då börjar de här fallen spela lite i samma liga. Säljaren i USA verkar ju klart medvetet ha slarvat med papprena. Men nu antar jag att vi snackar om hanteringen sedan importen.
Alla slarvar med papper. Alla slarvar med läppsalva. Alla slarvar med lite påsar innehållande blod med högre halt hemoglobin. Alla slarvar och ingen vet något så fort man står med byxorna neddragna till anklarna.

Har vi hört den förut?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:29   #129
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av abborre Visa inlägg
När han dessutom är anmäld till start så tar han ju en plats som någon annan häst skulle haft
Ja förstår ärligt inte hur man ska komma till rätta med detta. Precis som du säger ngn annan skulle varit med, sedan detta med prispengarna ska dom som har rätt till dom få ränta på dessa och detta med avelsbiten, om alla resultat tas bort är ju inte fölavgiften värd över 100.000:-
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:32   #130
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1678
Standard

Ingen oavsett inkomst är så korkad att man köper en pålle för flera miljoner som är diskvalificerad att tävla i Europa!!
Det lär väl alla fatta.

Om det funnits dokument borde dessa ha lagts på bordet 2015 och köpet kunna hävas.

Köparen är ju grundlurad, och uselt att ingen kunna visa detta redan vid importen
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Dahle (+5)
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:43   #131
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Är det inte så att i alla fall i överklagandet i skattedomen att Ågerup beskrev att han varken ägde några hästar eller hade ngt med hästföretagen att göra?

Angående det sista sägs det att enda sedan 2016 har funnits folk som "vetat" detta, men är ju rykten.

Men vet 100% säkert att en av dom sista dagarna 2018 pratades det om detta med nervsnittning på Proppen här nere i Skaraborg.

Men jag själv ska säga direkt att jag uppfatta detta som ok det är ngt dom gör i USA, som en sista utväg att försöka "rätta" till hästen.

Men eftersom det var med flera personer som är/har varit verksamma i Usa och även folk som importera hästar från Usa till Sverige så la i alla fall inte jag någon vidare tanke mer på det.

Men nu i efterhand förstår jag spränkraften i vad dessa personer prata om. Men efter som ST inte stod högt på dessa personers lista kan jag tänka mig det därför bara pratades om detta mellan "vägg och skål"
Han har placerat pengarna i en stiftelse som han inte anser sig vara förmånstagare till. Denna stiftelse äger sedan ett bolag i Nederländerna som i sin tur kontrollerar Brixton Medical.

Kulturen med att "alla" "vet" "saker" inom travet är inte bra. Jag har hört det mesta, en del är så klart sant, men långt ifrån allt. Det kanske är därför ST inte tagit allt på allvar, de får höra de mest märkliga tips om vem som fuskar och hur, och det visar sig inte stämma.

Det är många fsom ått lära sig det mesta av fula metoder som finns. Allt från elfösare till enhandare via kobolt och kvicksilverblister. DMSO, milkshake, tildren, steroider och gud vet allt. Och så de svarta pengarna som har en förmåga att dyka upp i travets alla olika rum.

Det är en lång väg att gå för travsporten om man verkligen vill bli en folksport igen. Man lever kvar i 1950-talets dogmer om hur världen fungerar medan samhället rört sig vidare. Jag hade ju hoppats att Redén och flera andra yngre skulle kunna utgöra en verklig vågbrytare och bereda mark för den lite mer moderna synen på djurskydd, men efter det här vet jag inte längre...
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.

Senast redigerad av Viroid den 2020-06-05 klockan 15:47.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:47   #132
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Att Brixton Medical med Redén som VD är en ren pappersprodukt inser alla. Ågerup med sina miljardskulder till staten kan inte stå som ägare för något i Sverige. Redén är en fd stalldräng hos Tarzan, gör det han blir tillsagd. Nu är han iaf travtränare med licens och då lyder han under gällande reglemente. Om han inte är intresserad av att läsa papper är oväsentligt, det är ingen ursäkt. På sin höjd en förklaring till den nu uppkomna situationen, men absolut ingen ursäkt.
Absolut ingen ursäkt, det är en förklaring och även om det går bra 49 gånger av 50 man stoppar in pappren i en mapp utan att läsa dem så har vi ju den där 50:e gången också.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 15:57   #133
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Ingen oavsett inkomst är så korkad att man köper en pålle för flera miljoner som är diskvalificerad att tävla i Europa!!
Det lär väl alla fatta.

[...]
Ingen oavsett inkomst är så korkad att man dopar sig för att nå framgång inom valfri idrott!
Det lär väl alla fatta.

__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 16:00   #134
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5150
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Klart han säger att han inte äger en enda pryl i Sverige, annars mäter de ju ut det. Daniel är väl officiella ägaren i egenskap av VD i Brixton. Sen kontrollerar Ågerup varenda aktie i den där firman. Så det är bara semantik vem som äger de där hästarna. I praktiken Ågerup själv. På pappret äger han dock bara aktierna i bolaget som tränar och äger hästarna.

Om Redén har komplett fria händer att leka runt med hundratals miljoner så är Ågerup en ganska exceptionellt excentrisk miljardär. Självklart är han iallafall med i loopen och har inflytande i viktiga frågor. Dock verkar väl Redén ha ganska mycket svängrum.
Nej de som äger aktierna enligt aktieboken är ägare till bolaget

VD är en person som utsetts av ägarna att sköta den dagliga driften. han behöver inte äga en enda aktie i bolaget,

i många småföretag är VD = med ägare, i andra tex statliga bolag har VD inte en enda aktie, tex SJ eller systembolaget
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 16:00   #135
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Han har placerat pengarna i en stiftelse som han inte anser sig vara förmånstagare till. Denna stiftelse äger sedan ett bolag i Nederländerna som i sin tur kontrollerar Brixton Medical.

Kulturen med att "alla" "vet" "saker" inom travet är inte bra. Jag har hört det mesta, en del är så klart sant, men långt ifrån allt. Det kanske är därför ST inte tagit allt på allvar, de får höra de mest märkliga tips om vem som fuskar och hur, och det visar sig inte stämma.

Det är många fsom ått lära sig det mesta av fula metoder som finns. Allt från elfösare till enhandare via kobolt och kvicksilverblister. DMSO, milkshake, tildren, steroider och gud vet allt. Och så de svarta pengarna som har en förmåga att dyka upp i travets alla olika rum.

Det är en lång väg att gå för travsporten om man verkligen vill bli en folksport igen. Man lever kvar i 1950-talets dogmer om hur världen fungerar medan samhället rört sig vidare. Jag hade ju hoppats att Redén och flera andra yngre skulle kunna utgöra en verklig vågbrytare och bereda mark för den lite mer moderna synen på djurskydd, men efter det här vet jag inte längre...
Så sant och du sätter verkligen orden på pränt. Travetskultur är ju så mångfacetterad med alla rykten, sanningar, skitsnack osv osv. Sedan har du detta med alla försök att förbättra hästen genom mer eller mindre tillåtna saker, men sedan har man en fantastisk kamratskap, glädje och roliga fester osv osv men allt detta försvinner i sorlet av allt det negativa. Vilket är extremt sorgligt för travet är en fantastisk hobby/sport.

Är svårt och bryta gamla mönster, men jag hoppas som du att det kommer ett yngre garde som visar en ny väg att gå.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td