Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Kollade amerikanska rapporteringen av Proppen-gate. Ser ut som att kanske ST inte är så skyldiga till blunder (åtminstone vad gäller förstaläget hösten 2015). Om detta stämmer:
"The USTA didn’t update its records — including the export certificate it sent to ST — until the horse was already in Sweden."
https://harnessracingupdate.com/2020...l-connections/
|
Nu ska jag inte säga att det är alltid är så, men vet flera fall från olika länder och där bla USA, när jag haft en ytters liten del i hästarna som importeras. Det jag vet då är att exportcertifikatet kommer redan när hästen är i landet. För registrera en häst i Sverige har ju absolut inte samma krav som du skulle tävla/avla med honom. Så Propulsion är ju inte olagligt intagen i landet som vissa verkar tro, utan han kan ju bli registrerad helt lagligt i Sverige men ej som tävlingshäst. Sedan vet jag att vissa förbund bara skickar till ST och det gör tex Italien. Men USA har dom två ggr sista 10åren jag varit med skickat både till ST och en kopia till det företag som var registrerad ägare i vårat fall.
Så i detta fallet så är en extremt viktig fråga för mig personlig för vad jag ska tycka eller inte om skulden. Fick Stall Zet samma mail som ST när USTA skickade ut detta på mail? Enligt bevis som USTA visa upp i början av "skandalen" ska det vara så. Då finns det absolut inget annat än detta måste innebära dom hårdaste straff som någonsin utdömts i Svensk Travsport. För hjälper ej att säga att vi ej så detta osv, för då har vi inte ngn rättssäkerhet kvar om man kan skylla på att man ej visste osv.
Om nu mailet inte gått till Stall Zet, då tycker jag det skulle finnas förmildrande omständigheter och straffen ej skulle bli lika hårda.
Många menar att ST ska ta hela kostnaden med angående prispengarna, men i min mening är detta helt galet. För ska då först Stall Zet få +33 miljoner olagligt och sedan behålla dessa? Sedan ska alla andra trav hästägare och spelare osv indirekt betala +33 miljoner till dom rättfärdiga ägarna till dessa prispengarna. Det räcker ju att kolla i STs bokslut och inse att även före detta skulle det bli hårdare tider, men om ST även ska betala dessa pengar då vet i fasiken hur dom ska överleva.
Pratade med en "hästadvokat" i Skövde igår som är väldigt insatt i travsporten regler och lagar. Nu pratade vi som vänner, och man vet med advokater att beroende på vilken sida dom jobbar med så ändras deras åsikt
Men enligt honom är tre saker glasklara och det första är: Hästen har startat som dopad under dessa 5år, och skulle aldrig fått beträtt en travbana för att tävla. På grund av just detta är dom två sista glasklara saker att alla resultat under tiden hästen är dopad ska ogiltigförklaras och ändring resultatlista ska göras, och då även ska dom pengar som betalats ut krävas tillbaka och skyndsamt betalas ut till dom som har rätt till dessa.
Angående ansvaret så sa han att det kommer bli juridiska strider i en evighet efter detta, men som lagen och regler är skrivna kommer det bli svårt att komma runt tränaransvaret, och ST har ju fattat ganska hårda domar på slutet med tränaransvaret som grund. Så vore väl mycket underligt tycker han om dom ej helt plötsligt inte använder tränaransvaret. För namnet eller storleken på våra verksamheter ska väl inte ha betydelse vilket straff vi får, utan vi alla ska ju vara lika inför lagen
En sak är ju säker denna frågan är ju ngt som berör människor, man ser saker som #freepropulsion och nya twitter konto som bara hackar på dom som tycker att det inte bara är ST som gjort fel.
Det man får hoppas är att det snabbt sker en utbetalning till dom hästägare som är rättfärdiga ägare till pengarna så dessa ej behöver lida mer skada. Sedan tror jag att vad domen än blir att det är extremt viktigt att ST är väldigt transparenta i detta.
Man kan också undra om det varit en utländsk tränare och häst eller en liten amatör skulle denna då få samma dom av ST och behandlas lika av oss som är utanför och kikar in? Givetvis ska ju svaret vara JA men är ej säker det är så, i alla fall inte från oss som kikar in. Men hoppas ST i alla fall kommer fram till samma dom.