Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-09, 18:21   #192
Stekel
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Du kan inte mena allvar att straff nog är att bara ta tillbaka prispengarna. Det är ju inget straff! Det är ju vad det normalt hade varit.

Det är ju som att resonera som så att någon stjäl en värdetransport och kommer över 100 miljoner. Efter fem år lyckas man identifiera tjuvarna och då när de ska dömas så ska de bara betala tillbaka vad de stulet?

Det du säger är att det ska vara helt riskfritt att fuska för blir jag påkommen återgår allt till det normala och "naturliga" bara. Du får så klart tycka det men hur du kan blanda in straff i samma mening förstår jag inte.

Straffas alla vi andra också eftersom vi inte heller får några vinstpengar?
Den jämförelsen haltar ganska mycket, vi vet ju inte än om det var ett medvetet fusk ens. Och jag säger ju att det självklart är en helt annan femma om de gjort något med uppsåt. Att de "bara" får betala tillbaka alla prispengar (och inkomsterna från aveln är ju också en fråga som måste hanteras) förutsätter såklart att de gjort vad de ska och kan. Jobbet med hästen i 5 år, straff är väl fel ord för att det blir ogjort och obetalt, det är ju massvis av tid och pengar rätt i sjön.

Om de varit slarviga med pappersexcersisen borde de såklart också bestraffas för det. Infon jag sett har inte visat klart vem som fått vilken info. Att de vid köpet inte visste om detta råder det ju inget tvivel om. Frågan är om de fick reda på det senare eller inte.

Har man gjort allt enligt praxis tycker jag det är hårt att få extra straff på det. Säg att jag kontaktat skatteverket och frågat hur jag ska göra med ett avdrag och deklarerar enligt det svar jag får. Då skulle jag ju inte tycka det vore schysst om jag både blir backtaxerad+får böter. Sen kanske reglerna säger annorlunda, regler är inte alltid utformade för att vara "schyssta" eller ta hänsyn till omständigheter.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat