Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-09, 20:47   #194
Bluesmith66

Reg.datum: apr 2015
Sharp$: 1014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Bluesmith66:

Tycker dock inte att spelarna påverkats eftersom de får odds utifrån hur poolen ser ut eller hur oddssättarna bedömer chanserna. Den som lirat tvåan i loppen som vinnare till 8.00 vet ju att Proppen är med. Skulle Proppen inte varit med så är det kanske inte spelvärt till 3.15 i odds på den vi nu haft till 8.00.

Den som tävlar med häst i loppet gör ju det mot en fuskare och ska så klart ha sina pengar nu! Spelarna möter ju ingen som "fuskat" då vi vet förutsättningarna och ser resultat och prestationer.

Jag antar att din kommentar endast gällde Elitloppet 2020 och nerv-snittningen och inte fusk med t.ex doping som jag tog upp eller andra typer av fusk.

I fallet med Proppen kan jag hålla med dig helt och hållet, där handlar det ju om att han inte skulle ha fått ställa upp överhuvudtaget pga nervsnittningen.
Han har ju tävlat på det viset i flera år och alltid "varit dopad" så att säga, så det hade antagligen ingen större inverkan på prestationen i t.ex Elitloppsfinalen jämfört med tidigare prestationer.
Och självklart så hade det varit andra förutsättningar om Proppen inte hade varit med i loppet med andra odds osv beroende på vem som ersatt honom.

I fallet jag nämnde där jag torskade och vinnaren senare visade sig ha varit dopad så kan det ju däremot ha påverkat den prestationen i så hög grad att den orkade sega sig förbi på upploppet och vinna just det loppet.
Själva tanken med t.ex doping är ju att hästen ska prestera bättre och om vi då bedömer en häst efter dess prestationer när den inte varit dopad och så dyker den upp dopad och presterar mycket bättre än tidigare så kan man ju inte säga att vi spelare vet förutsättningarna och kan gå på tidigare resultat och prestationer.
Doping, och allt annat fusk, handlar ju om att försöka blåsa både medtävlare och spelare, eventuellt för att själv slänga in en sudd via bulvan till ett smaskigt över-odds.

Vi spelare kan ju bara utgå ifrån att alla tävlande följer de regler som gäller när vi lägger våra spel. Det står ju inte direkt i programmet om en häst är dopad just den dagen och förväntas göra en betydligt bättre prestation än tidigare.
Om de planerar nån typ av stallkörning i ett visst lopp eller om de inte vill placera sig alltför bra för att det skulle missgynna dem i ett senare lopp kan ju vara exempel på fusk som man med lite kunskap kan lista ut och ha med i beräkningarna, men doping är ju betydligt svårare att kalkylera med.

Sen är det klart att det förekommer mycket annat fuffens också i branschen, precis som i alla andra branscher där det är mycket pengar i omlopp, men det är en annan historia.