Visa ett inlägg
Gammal 2020-07-12, 12:48   #18
Tipsb

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 1009
Standard

Tack för alla svar.

Anledningen till att man skulle vilja ha vettiga förutsättningar några dagar innan är att jag inte spelar varje tävlingsdag utan försöker sålla bort de tävlingsdagar jag på förhand tror ger dålig utdelning för att enbart spela de jag tror kommer ge bra utdelning.

Till min hjälp har jag till exempel ca 10-20 års historisk data som visar att vissa typer av tävlingsdagar generellt är snåla på bra utdelningar och andra är mer givmilda. En del kanske kan tycka att 10-20 års data ger stor risk för slump.

Men skulle samtidigt säga förutsättningarna skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika tävlingsdagar (indatan). I Norrland till exempel fyller man ofta på V75 med sämre lokala utfyllnadshästar vilket minskar skrällrisken då dessa sällan vinner. Vissa tävlingsdagar använder sig ofta av många årgångslopp etc vilket minskar skrällchansen då det ofta är skiktade lopp etc. Vissa banor är sen även mer inbjudande till skrällar än andra beroende på upploppets längd etc. Så tror historisk data ger ganska bra första indikation.

Så tror man kan sålla bort en del på förhand genom att analysera historisk data. Sen gör jag en bedömning av om den aktuella omgången har starka eller svaga favoriter. Ofta krävs det att några favoriter faller för att få upp utdelningen. Tänkte att oddsen skulle kunna ge ett visst riktmärke för favoritfall men märker nu att så inte är fallet då det oddsen och procenten förändras mycket fram till spelstopp.

Anledningen till att jag det några dagar i förväg är att jag då inte behöver "plugga på" massor varje omgång utan kan försaka vissa omgångar tidigt. Det är trist att läsa på en massa för att strax innan komma till insikten att det nog blir en väldigt favoritbetonad omgång.

Men ska använda oddsen för att eventuellt hitta någon bortglömd, som några i tråden har påpekat.

Återigen tack för era synpunkter på ämnet!
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat