Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-18, 20:22   #3
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Som en generell riktlinje brukar man säga att ungefär 40 % av alla vinnare på trav är de som hamnar i spets. Självklart varierar det en aning beroende på travbana och proposition (startform, distans, antal hästar etc).

Tror jag läste av Jens Sjödén som skrivit att det enbart är 10 % av gångerna som häst med spår 1 i autostart tar sig till ledningen men att allmänheten tror det är oftare och överspelar på denna potentiella spets.

Eftersom en så stor del av tippandet går ut att spekulera kring vilken häst som kan komma till ledning (eftersom 40 % av dessa vinner i snitt) så är det ju ganska viktigt att faktiskt ha korrekt fakta på hur ett genomsnittligt utfall kan vara beroende på startspår.

Jag inser att det finns en mängd olika parametrar som travbana, klass på hästar, antal hästar, startmetod, distans etc så det varierar ju lite från gång till gång.

Men om man bara skulle göra en grov uppdelning till en början och enbart separera: "Autostart och voltstart"
Hur ser den faktiska procentsatsen ut för de spår som kommer till spets?

Jag vill inte att det ska komma in någon och säga. Spår 1 och 6 volt. Spår 2, 4, 5 auto är att föredra. Det är allmän kännedom att dessa spår är bra spår. Men jag vill ha faktiska procentsatser på just spets.

Finns det något bra sätt att kolla detta eller måste man föra individuell statistik själv lopp för lopp?
Vad är att komma till spets?