Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-08-18, 17:52   #1
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Spårstatistik för de som tar sig till spets?


Som en generell riktlinje brukar man säga att ungefär 40 % av alla vinnare på trav är de som hamnar i spets. Självklart varierar det en aning beroende på travbana och proposition (startform, distans, antal hästar etc).

Tror jag läste av Jens Sjödén som skrivit att det enbart är 10 % av gångerna som häst med spår 1 i autostart tar sig till ledningen men att allmänheten tror det är oftare och överspelar på denna potentiella spets.

Eftersom en så stor del av tippandet går ut att spekulera kring vilken häst som kan komma till ledning (eftersom 40 % av dessa vinner i snitt) så är det ju ganska viktigt att faktiskt ha korrekt fakta på hur ett genomsnittligt utfall kan vara beroende på startspår.

Jag inser att det finns en mängd olika parametrar som travbana, klass på hästar, antal hästar, startmetod, distans etc så det varierar ju lite från gång till gång.

Men om man bara skulle göra en grov uppdelning till en början och enbart separera: "Autostart och voltstart"
Hur ser den faktiska procentsatsen ut för de spår som kommer till spets?

Jag vill inte att det ska komma in någon och säga. Spår 1 och 6 volt. Spår 2, 4, 5 auto är att föredra. Det är allmän kännedom att dessa spår är bra spår. Men jag vill ha faktiska procentsatser på just spets.

Finns det något bra sätt att kolla detta eller måste man föra individuell statistik själv lopp för lopp?
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 18:15   #2
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Googlade runt och hittade den här.

https://trav.ifokus.se/articles/4d71...-8-bakom-bilen

Känns dock som att antal utfall är för få och att slumpen inverkar mycket då. Men ger en första bild av hur det ungefär kan se ut.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 19:22   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Som en generell riktlinje brukar man säga att ungefär 40 % av alla vinnare på trav är de som hamnar i spets. Självklart varierar det en aning beroende på travbana och proposition (startform, distans, antal hästar etc).

Tror jag läste av Jens Sjödén som skrivit att det enbart är 10 % av gångerna som häst med spår 1 i autostart tar sig till ledningen men att allmänheten tror det är oftare och överspelar på denna potentiella spets.

Eftersom en så stor del av tippandet går ut att spekulera kring vilken häst som kan komma till ledning (eftersom 40 % av dessa vinner i snitt) så är det ju ganska viktigt att faktiskt ha korrekt fakta på hur ett genomsnittligt utfall kan vara beroende på startspår.

Jag inser att det finns en mängd olika parametrar som travbana, klass på hästar, antal hästar, startmetod, distans etc så det varierar ju lite från gång till gång.

Men om man bara skulle göra en grov uppdelning till en början och enbart separera: "Autostart och voltstart"
Hur ser den faktiska procentsatsen ut för de spår som kommer till spets?

Jag vill inte att det ska komma in någon och säga. Spår 1 och 6 volt. Spår 2, 4, 5 auto är att föredra. Det är allmän kännedom att dessa spår är bra spår. Men jag vill ha faktiska procentsatser på just spets.

Finns det något bra sätt att kolla detta eller måste man föra individuell statistik själv lopp för lopp?
Vad är att komma till spets?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 19:26   #4
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Vad är att komma till spets?
Ja det där tolkas ju lite olika.

Vissa ser spets som den som tar ledningen efter startrusningen in i första sväng. Andra tolkar det som det ekipage som leder med några hundra meter kvar...

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 19:32   #5
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Bra diskussion. De som säger att 40 % av vinsterna tas från ledning. Utgår de ifrån ledning vid första kurvan eller från ledning med varvet kvar?

Som jag tolkar det hela utgår man ifrån varvet kvar?

Men båda delarna kan ju vara bra att få fram statistik kring.

Senast redigerad av Tipsb den 2020-08-18 klockan 19:34.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 19:37   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Ja det där tolkas ju lite olika.

Vissa ser spets som den som tar ledningen efter startrusningen in i första sväng. Andra tolkar det som det ekipage som leder med några hundra meter kvar...

Det är just det.

Först måste man bestämma sig för vad man menar. Sedan måste någon gå igenom loppfilmerna och skapa statistiken.

Om man menar efter 500 meter eller var 1000e meter finns det mer i STs resultatlistor. Den detaljen förs dock inte över till ATG så att det finns med i ATG's resultatlistor. Därför låter inte ens det sig automatiseras på något rimligt enkelt sätt.

1) Definiera
2) Börja gå igenom och för noggrann statistik
3) Publicera i önskad form


Om jag skulle få för mig att göra det hästjobbet manuellt skulle jag aldrig någonsin dela med mig av det. Inte ens till mina bästa travvänner.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 19:38   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Bra diskussion. De som säger att 40 % av vinsterna tas från ledning. Utgår de ifrån ledning vid första kurvan eller från ledning med varvet kvar?

Som jag tolkar det hela utgår man ifrån varvet kvar?

Men båda delarna kan ju vara bra att få fram statistik kring.

Spelvärde definierar "ledningen" som den som leder loppet med 1000 meter kvar till mål. Dvs den som till slut kommer till ledningen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 19:45   #8
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är just det.

Först måste man bestämma sig för vad man menar. Sedan måste någon gå igenom loppfilmerna och skapa statistiken.

Om man menar efter 500 meter eller var 1000e meter finns det mer i STs resultatlistor. Den detaljen förs dock inte över till ATG så att det finns med i ATG's resultatlistor. Därför låter inte ens det sig automatiseras på något rimligt enkelt sätt.

1) Definiera
2) Börja gå igenom och för noggrann statistik
3) Publicera i önskad form


Om jag skulle få för mig att göra det hästjobbet manuellt skulle jag aldrig någonsin dela med mig av det. Inte ens till mina bästa travvänner.

Ok. Första 500m och första 1000m verkar ju gå att hitta från ST:s resultatlistor. Tack för det tipset. Kan ju vara en första grej att försöka sammanställa.

Tycker det är märkligt att statistiken är så svag angående ledning när just ledningen är ett så centralt begrepp inom travet.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 00:04   #9
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Om 40 % vinns av ekipage i ledning 1000 kvar så
vinns 60% av ekipage som INTE leder. Det kan
vara så att chansen är större till vinst från
andra positioner.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 03:07   #10
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Har börjat göra lite stickprov på V75 nu.

Kollar hur det går för de olika spetsledarna vid 500m respektive 1000m.

Det är marginell skillnad mellan 500m och 1000m. Några fler vinnare vid 1000m-ledarna men oftast är det samma häst som leder 500m och 1000m.

Av de som leder vid 1000m vinner 35 % i mitt stickprov. Det är inte megastor datamängd så det kan finnas lite slump inblandat.


Verkar mindre viktigt med ledning för kallblod än varmblod.
Verkar mindre viktigt med ledning i voltstart än i autostart.
Verkar mindre viktigt med ledning om det finns två eller tre tilläggsvolter.
Verkar mindre viktigt med ledning i årgångslopp.
Hittar inga större skillnader beroende på distans.

Har inte analyserat själva spåren i sig än. Tänkte göra det när jag har större datamängd att analysera.

Kan som sagt vara en del slump i den data jag plockat ut men ger en första indikation.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 04:04   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Om 40 % vinns av ekipage i ledning 1000 kvar så
vinns 60% av ekipage som INTE leder. Det kan
vara så att chansen är större till vinst från
andra positioner.

Mvh Uffe
Nja.

Du måste nog försöka ta hänsyn till antal hästar per position också?

För spets har du ca 35% ( eller 40% ) per häst.

Om vi avrundar lite snällt till att det startar 11 per lopp har någon position blir det då 6,5 ( eller 6 ) % segrar per häst.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
viking90 (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 04:39   #12
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5153
Standard

Vinner ledaren

dvs den som leder varvet kvar inte monte inte kallblod och de där jippoloppen, 640 1140
(lite 2015 starter sedan "allt" - fast det saknas en del speciellt Norrland o låga klasser B lopp, kollade år 2019 hade 49 ledare av silverdivsionen så saknas väl ngn, 1 går ju på Momarken o körs sällan extralopp så kanske 2 eller 3lopp i Silver saknas)
Antal Antal Andel
Lopp Vinster Vinnare
Bo 472 235 49,79%
H 396 192 48,48%
J 2 493 1201 48,17%
F 1 361 649 47,69%
Ö 1 349 645 47,81%
Hd 1 621 772 47,62%
Ös 468 222 47,44%
E 1 559 738 47,34%
Vi 462 212 45,89%
Rä 729 335 45,95%
L 422 198 46,92%
Bs 852 386 45,31%
Kr 1 259 565 44,88%
S 4 151 1829 44,06%
G 1 049 464 44,23%
År 463 209 45,14%
B 1 366 595 43,56%
Å 2 661 1143 42,95%
Mp 1 292 557 43,11%
Ax 1 611 680 42,21%
U 481 202 42,00%
Ro 1 473 612 41,55%
Vg 439 185 42,14%

Senast redigerad av incitatus den 2020-08-19 klockan 08:54.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 09:00   #13
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Nu skall jag komplicera saken lite för er, för vi har rätt många sätt att få startnummer i Sverige.

I grunden har vi tre startmetoder, även om blott två används frekvent. Det är voltstart och autostart. Den tredje är linjestart som brukar tas till om startbilen inte fungerar. Alla som sett några sådana starter vet att det är meningslöst att göra statistik.

Voltstart kan i sin tur delas upp i lika start och det ofta förekommande lopp med tillägg. Det är meningslöst att ta in sådana lopp i statistiken, för de är så olika. Det handlar dels om hur många ekipage per volt det är, men tilläggen kan bero på olika saker. Bland kallblod är det vanligt att ston får 20m tillgodo på hingstar och valacker. Det finns andra varianter också som att lärlingar får 20m mot proffskörda, 4-åringar som skall ta 20m på 3-åringar etc.

Autostart har dels lottade spår, dels spår utifrån startprissumma, så kallad spårtrappa. Den senare typen av lopp skiljer sig rejält från den andra, då de bättre hästarna har fått sämre spår. Det kan dessutom vara upp till 15 hästar med i sådana lopp. En tredje variant är "Valt spår" som man får vid försök/final-lopp där man utifrån dels placering, dels lottning väljer spår att starta ifrån. Sådana lopp skall helst inte blandas in i statistiken.

Monté är inte alls lika spårkänsligt, och vid autostart har de upp till 12 hästar i främre ledet, så de loppen skall vi inte heller blanda in i statistiken.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Lobo (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 09:53   #14
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Nu skall jag komplicera saken lite för er, för vi har rätt många sätt att få startnummer i Sverige.

I grunden har vi tre startmetoder, även om blott två används frekvent. Det är voltstart och autostart. Den tredje är linjestart som brukar tas till om startbilen inte fungerar. Alla som sett några sådana starter vet att det är meningslöst att göra statistik.

Voltstart kan i sin tur delas upp i lika start och det ofta förekommande lopp med tillägg. Det är meningslöst att ta in sådana lopp i statistiken, för de är så olika. Det handlar dels om hur många ekipage per volt det är, men tilläggen kan bero på olika saker. Bland kallblod är det vanligt att ston får 20m tillgodo på hingstar och valacker. Det finns andra varianter också som att lärlingar får 20m mot proffskörda, 4-åringar som skall ta 20m på 3-åringar etc.

Autostart har dels lottade spår, dels spår utifrån startprissumma, så kallad spårtrappa. Den senare typen av lopp skiljer sig rejält från den andra, då de bättre hästarna har fått sämre spår. Det kan dessutom vara upp till 15 hästar med i sådana lopp. En tredje variant är "Valt spår" som man får vid försök/final-lopp där man utifrån dels placering, dels lottning väljer spår att starta ifrån. Sådana lopp skall helst inte blandas in i statistiken.

Monté är inte alls lika spårkänsligt, och vid autostart har de upp till 12 hästar i främre ledet, så de loppen skall vi inte heller blanda in i statistiken.


Vill bara få en hyfsad generell bild över startnummer och hur viktigt ledningen är i olika typer av lopp. Behöver inte vara 100 % exakt då det finns en del undantag men försöker så gott jag kan.

Tar hänsyn till antal tillägg (även om jag vet att det kan variera vad orsaken till tillägg är). Men man får i alla fall en generell bild av hur tillägg kan påverka.

Tar även hänsyn till eventuell spårtrappa.

En första titt på de startnummer som (än så länge i statistiken) ofta vinner som spets efter 1000m.

Voltstart: 1, 3, 6, 7 (de nummer man brukar säga är bäst inom volt)
Autostart: 1, 2, 4, 5, 6 (också de nummer man brukar snacka om inom auto)

Dock fortfarande ganska liten datamängd så kan ändra sig när jag har mer datamängd.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 10:35   #15
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5153
Standard

det är ganska svårt att spetsa från spår 1 bakom bilen på

år
F


Betydligt sämre än på tex Jägers men det gäller knappt när du kommer t Guld Silver de rutinerade hästarna kan kompensera för ryckig bil / kort anlopp

har hygglig koll på de olika spårens resultat på deolika banorna, excelfilen har info vem som spetsat i 18 000 autolopp men statistik säger inte allt, OCH det skiljer mycket mellan 1640 o 2140 på en o samma bana MER ÄN MAN TROR

startsnabbhet i bilstart 2640 är kanske inte så viktigt även om ledning innersppår är mkt viktigt men det är andra typer av hästar som startar där,
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td