Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-06, 12:51   #17
hoola
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 5 668
Sharp$: 50086
Standard

Gick ej på Service Plays

Jens Sjödén: "Statistikanalys V75 söndag"
Söndagens V75:a brukar bli avsevärt mer lättlöst än lördagens, och så blir det nog i år också!
Spelvärde hittar jag ändå. Av tre spikar är alla underspelade och bara en favorit!

Jens Sjödén
idag kl. 12:01

Som vanligt inleder jag med några siffror om den senaste omgången!

1 455 652 kronor
Årets 50:e V75-omgång bjöd på den nionde miljonutdelningen.
Därtill har en omgång varit så svår att ingen hittade alla rätt.

5 - 1
Den som hittade spetshästarna fick fem rätt på enkelraden till 562 gånger pengarna.
Den enda favorit som segrade gjorde det naturligtvis från ledningen.
Spetshästen har alltid fördel gentemot favoriten/”bästa hästen”, men den här tävlingsdagen var proportionerna större än vanligt.

131 940 751 kronor
Omsättningen blev den högsta sedan lördagen under elitloppshelgen.

35 757 kronor
Årets medianutdelning är än så länge låg. Ifjol landade den vid 56 609 kronor.

Derbysöndagen har haft V75-status sedan 2011. Så här har det gått:
2011 3 favoriter 3 skrällar 28 000 kr (2)
2012 2 favoriter 1 skräll 49 000 kr (2)
2013 2 favoriter 2 skrällar 19 000 kr (5)
2014 4 favoriter 1 skräll 3 000 kr (3)
2015 2 favoriter 1 skräll 145 000 kr (2)
2016 4 favoriter 0 skrällar 1 000 kr (5)
2017 4 favoriter 1 skräll 3 000 kr (2)
2018 3 favoriter 1 skräll 10 000 kr (3)
2019 1 favorit 2 skrällar 751 000 kr (1)

• Favoritsegrar: 40 procent (25/63)
• Skrällar: 19 procent (12/63)
• Spetsvinnare: 40 procent (25/63)
• Medianutdelning: 18 625 kronor

Jämfört med gårdagen, så är dagens omgång märkbart lättare. Andelen favoritsegrar under lördagen ligger på 33 procent och medianutdelningen på 295 000 kronor.



V75-1: Tre tillägg, stayerdistans
Loppet blev fantastiskt ojämnt. Det ser inte alls ut som sådana här lopp brukar göra inom V75. Alla som anmäldes kom med och bara enstaka har chans att vinna.

4 Arden Wise As (64 procent) blir omgångens största favorit, den enda som spelarna ser med chans på rätt sida 50/50.
Efter bara två starter i Sverige är han fortfarande svårbedömd.
Jag noterar i alla fall att han är fyraåring mot äldre samt att det bara var tre starter sedan han galopperade. Kanske är han själv en tuff motståndare?

Andrahandsfavoriten 10 Panamera (11 procent) har sprungit in dubbelt så mycket pengar som favoriten och är van mycket, mycket tuffare lopp än detta. Det extra tillägget betyder föga över distansen. Statistiken visar till och med att han står på den gynnade volten och favoriten på den mest missgynnsamma.

Av övriga ser jag bara 7 Borups Racing (2,0 procent) med rimlig segerchans. Han blir intressant av den låga spelprocenten. Han var bra den här tiden ifjol och svarade då för prestationer som lätt räcker till seger här.

Spelfaktorn är det tal man kan multiplicera spelprocenten med för att få fram chansprocenten, som ett slags ROI baserad på spelprocent i stället för odds. För en BG-favorit lyder detta tal 1,12.



V75-2: Mellanklass, autostart, medeldistans
Som Klass I fast med 40’ i förstapris istället för 110’. Inte något riktigt V75-lopp alltså.
I en omgång med i övrigt lättbedömda och/eller ojämna lopp sticker det här ut.
Loppet är både lågklassigt och jämnt. Det spetsas med att några av de bästa dragit usla lägen, extra illa på Jägersro.
Detta är omgångens skrällopp nummer ett och jag tar ALLA.

Spelfaktorn för Christoffer Eriksson lyder 0,52 – anmärkningsvärt lågt.



V75-3: Fyraåringsfinal, autostart, medeldistans
1, 5, 2, 1, 4, 3, 1, 2, 3. Så har vinnarna i Derbystoet rankats de nio år loppet ingått på V75. Segrande spår i kronologisk ordning: 2-4-4-1-9-1-3-1-9.
Loppet har dock funnits sedan 1991. Det har alltid gått på Jägersro och avgjorts över 2140a. Under morgonen publicerade jag en sammanställning över resultaten på Twitter (@StatistikJens).

Så många som fem spår har aldrig någon lyckats segra från: 7, 8, 10, 11 och 12.
Spåren 1-2 har favoritspelats 22 gånger av 29 och man finner också flest segrare från dessa spår.
Det är dock bara två spår som uppvisar positiv ROI: Föga förvånande 4 och 5.

I år har favoriten spår 3. Det har den haft fem gånger tidigare och infriat fyra av dessa (80 procent).
Genom historien har det blivit favoritseger 14 gånger av 29, 48 procent.

3 Diana Zet (48 procent) är kullens drottning. Hon är bästa hästen och med stor sannolikhet spetshästen. Hon behöver vara sämre än tidigare för att förlora. Omgångens största segerchans.

Spelfaktorn för Örjan lyder 0,94.



V75-4: Stolopp, ett tillägg, kort distans
Även dessa lopp publicerade jag statistik över på Twitter.
Man ser väldigt stora fördelar för hästarna på startvolten, ur båda de viktiga aspekterna.
Dels vinner de mycket oftare. Favoriter på start vinner dubbelt så ofta som favoriter från tilläggsvolten (36-18 i procent).
Ickefavoriter har tre gånger så stor segerchans om de står på startvolten!
Dels det kanske viktigaste ur spelarperspektiv: Spelarna hamnar offside hela tiden. Man tror hårt på tilläggshästarna och lägger pengarna därefter.
På start visar både favoriter och ickefavoriter positiv ROI.
För tilläggshästarna är motsvarande siffror katastrofala…

Den här gången är det bara fjärdehandsfavoriten 1 Strangerinthenight (14 procent) av de sex (!) mest spelade som INTE står på tillägg.
Statistiken visar också överlägsna resultat från just spår 1.
Hon är inte fältets bästa häst, alla de bästa står på tillägg, men hon är statistikvinnaren av loppet.

Bara tre gånger tidigare har sådana här lopp avgjorts på Jägersro. Alla dessa lopp har vunnits från startvolten.



V75-5: Amatörlopp, autostart, medeldistans
5, 2, 1, 3, 6, 4, 5, 6, 10. Så har vinnarna i amatörloppet KG Bertmarks Minne rankats de nio år loppet ingått på V75. Segrande spår har varit 5-5-9-1-9-5-4-5-8. Spår 5 har alltså genererat 4/9 vinnare!
Nio lopp säger inte så mycket, men från andra amatörlopp minns man ”omöjliga” vinnare och märkliga löpningsförlopp. Från lärlingsloppen vet man att tolftespåret är bäst och det vore inte förvånande om man såg ett liknande mönster i amatörloppen. I båda fallen är det orutinerade kuskar som gör upp. Men hittills är det alltså 5 och 9 som gällt till 67 procent.

2009-2010 låg loppet utanför V75. Skrällar vann båda åren. Vi har alltså fått se sju skrällvinnare på elva år och bara en enda favoritseger.

Här finns en tydlig tipsetta och ett av omgångens bättre speldrag i 6 Larsson (19 procent). Det brukar gå ganska bra för de tyska gästerna i Sverige, och det brukar gå ganska bra för spetshästarna på Jägersro…
Två välkända spelarmisstag är att underskatta just utländska hästar och spetshästar. Här sammanfaller fenomenen till ett dunder-under-spel!

Stall Goop har många fina chanser under dagen och i Björnkollen sa chefen att 3 Unoicsdue Gnafa’ (48 procent) har den allra bästa chansen. Det är rentav en spik, sade han. Det bidrar förstås till den i sammanhanget absurda spelprocenten!
Sedan ska man förstås väga in kuskfaktorn lite extra och Håkan B är nästan överkvalificerad för de här sammanhangen. Inte alls någon chanslös favorit, men överspelad.
En-eller-många!



V75-6: Fyraåringsfinal, autostart, lång distans
Derbystatistiken gick jag igenom i veckans Travronden Spel, sidan 24! Man finner den också på sidan 36 i Travronden Helg.
Det som sticker ut är de svaga resultaten från spår 2. Sedan 1983, då man ändrade distansen till de 2640 meter som gäller idag, har bara en enda häst lyckats vinna därifrån. Anmärkningsvärt i ljuset av att det alltid varit en försöksvinnare som startat därifrån och ofta favoriten. De flesta ”tvåor” har varit topp-3-rankade av spelarna, men så är det inte i år.

Några rader från analysen inför uttagningarna 25 augusti är aktuella igen:
Efter segern i Sprintermästaren är förstås Don Fanucci Zet överlägset bäst meriterad i det här gänget.
Därför blir han också stor, stor favorit här. Kanske årets största [stannade vid 72 procent].
Jag tror de historielösa spelarna har dålig koll på hur sällan det är som den som är kulletta över kort distans också är det över lång.
Under de senaste 30 åren, 1990-2019, har det hänt EN gång att samma häst vunnit sprintermästaren och Derbyt.
Jolly Rocket lyckades med bedriften 1998.
Facit för 2000-talets sprintermästarvinnare lyder 20: 0-0-0. Ingen vinnare av Sprintermästaren har ens lyckats ta en plats i Derbyt under innevarande millenium.

ATG erbjuder fasta odds på slutvinnaren av Derbyt. Där är Don Fanucci Zet stor favorit till 3,25 gånger pengarna.
Andrahandsfavoriten (Hail Mary) står i 7,75. Den jag tror har bäst chans till slutsegern, Aetos Kronos, ger 9,50 (och 3,50 på plats).

Jag tycker fortfarande 9,50/3,50 på 3 Aetos Kronos var ett bra odds, men en annan reflektion:
Då det erbjuds fasta odds i storlopp på det här sättet, i det här fallet med ett 70-tal tänkbara segerkandidater, ska man i princip aldrig spela på favoriten. I regel får man bättre odds på toton då finalen går. Jag tror 8 Don Fanucci Zet (24 procent) kommer betala mer än 3,25 idag.
Hästen är extremt startsnabb. Han kan spetsa av egen kraft, eller få överta av invändiga raketen 6 Usain Töll (0,73 procent). Man ska aldrig dissa en spetshäst…
Jag rankar honom ändå bara trea. 5 Power (17 procent) drog Spåret och kommer på ett eller annat sätt att få en gynnsam resa. Bergh verkar ha ställt honom i ordning till precis rätt ögonblick, precis som i Kriteriet ifjol.

Spelfaktorn för Robert Bergh lyder 0,95.



V75-7: Hög klass, autostart, medeldistans
För hästar som precis gått ur silverdivisionen. Loppet är ojämnt. Halva fältet kan vinna och halva kan det inte. Jag delar spelarnas bedömning avseende vilka de är.

5 Bucks to Burn (33 procent) har nu 15 raka utan seger men blir hårt betrodd varenda gång. Senast svarade han för sitt livs bästa prestation, vilket räckte till en andraplats från ledningen. Enklare nu, men å andra sidan når han inte spets. Överspelad som vanligt.
Högst spelvärde finner jag i BG’s underskattade 10 Only One Winner (6,3 procent).



Mitt spel
Igår stannade jag vid en spik: Generaal Bianco. Som då naturligtvis galopperade direkt…
Han vinner nästa gång istället.
För tre veckor sedan låg Guld också som V75-5 och då spikade jag Milligan’s School – som galopperade direkt, efter att ha gått felfritt 24 gånger i rad. Han vann som 16-procentare förra veckan istället i ett mycket tuffare lopp.
Generaal Bianco är förvisso en något mer osäker häst, han hade en galopp på 28 starter innan gårdagens start och det var bara sex lopp sedan. Ändå otur tycker jag. Guld innehåller överlag de mest pålitliga spelobjekten. Fyra procent galopper och nu har jag prickat in två sådana i rad.
Det var inte otur då jag valde att gå kort i stoloppet, omgångens skrällopp nummer ett. Och missa på en skrällrankad spetshäst… Ett misstag som tack och lov inte kostade sju rätt.
Jackpotsystemet gav tre femmor, 843 tröstkronor.

Dagens uppgift är enklare!
2, 4, 10
Alla
3 Diana Zet (49%)
1 Strangerinthenight (14%)
6 Larsson (19%)
1, 3, 5, 8
1, 2, 3, 5, 9, 10
432 kronor

Det där lilla systemet är bra. Tre spikar som samtliga har högre chans- än spelprocent gör spelvärdet fint i varje ingående rad.
På andelsspelen spelar jag naturligtvis mycket större! Där gäller det att behålla de spikar som inte galopperar… Hur dessa system utvecklar sig kan man som vanligt följa på sajten.

Lycka till med spelbesluten!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grovport (+5), sigh (+5), robbanolo (+10)
hoola är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat