Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-12, 15:19   #107
Kgrh

Kgrhs avatar

Reg.datum: maj 2020
Sharp$: 366
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Har aldrig förstått det här med att spel% skulle vara för högt. Om du har en favorit som vinner 5-7 ggr av 10 och står i runt 70% på ATG, så innebär det möjligtvis att denne är överspelad med runt 20% - detta är egentligen INGENTING med tanke på hur sällan man sätter V7. Om man sedan också betänker att man i sitt travliv troligtvis ALDRIG kommer sätta en storvinst som gör dig ekonomiskt oberoende, så varför då gardera en kuse som du egentligen tror stenhårt på? Vad förändrar din inställning på vinstvärderingen enkom för att kusen är en del överspelad - i längden kan jag nästan lova dig att du förlorar på att gardera slika storfavoriter gentemot att gardera dessa bara för höga andels%. Att spelvärdet inte är optimalt gör inte att den vinner mer sällan än din ursprungliga vinstvärdering. En favorit vinner ungefär 1 av 3, men detta är ALLA favoriter, oavsett utgångslägen, form, kusk, utrustning osv. osv. osv! En 70%, med bra parametrar, vinner såklart oftare än så...

Har mängder med gånger gått i fällan, innan jag bytte strategi - numera skiter jag nästan alltid i streck% och om dessa skulle vara lite för höga, OM jag verkligen tror på hästen, så klart! När det mesta också talar för en "smooth ride" till ledningen och sedan bestämma - ja då är det bara att hamra till!

Spikfaxs (hörs ju på namnet) är därmed en solklar spik i min bok...
Du kommer säkert att ha sju rätt oftare med det resonemanget. Men du kommer att förlora mer pengar på sikt. Visst kan du hoppas på att du har tur, men det är ju dumt att medvetet förlita sig på tur när man har möjligheten att förbättra sina egna odds.

Återbetalningen på V75 är 65 procent. Återbetalningen för bara sjurättspotten är 26 procent (det är relevant eftersom det är miljonutdelningen du är ute efter). Om du börjar ditt "systembygge" med att spika en favorit som är spelad på 70 procent av raderna men som du tror vinner 50 procent av gångerna är du nere på 18 procent återbetalning på sjurättsspelet som du måste "hämta ikapp" genom att slå marknaden i övriga sex lopp.

Låt säga att vi spelar varsitt V75-system varje vecka i fem år, 1000 rader var. I varje omgång spikar du din 70%-favorit med 50% chans att vinna. Jag spelar övriga elva hästar i detta lopp varje vecka och tar inte med favoriten. Vi kommer att ha rätt lika ofta. Men du har möjlighet att strecka fler hästar i övriga lopp eftersom jag redan inlett elva rader och du bara en. Jag tvingas spela elva gånger mer sparsamt i övriga lopp och du får sju rätt elva gånger oftare än mig under de här fem åren.

MEN har jag varit lika duktig som dig på att värdera hästarnas chanser i övriga lopp kommer jag ändå att sitta med dubbelt så mycket pengar från sjurättspotterna som dig. Därför är det viktigt att ta hänsyn till insatsprocenten kontra chansvärderingen. Och kanske väljer jag istället för att strecka övriga elva hästar i favoritloppet en spelvärd spik istället. Då kommer jag att ha ett ännu större övertag i slutändan.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ace (+5)
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat