Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Om utdelningen i lördags hade blivit 15000kr hade tyska spelare förmodligen inte varit i vinstlistorna alls. De hade istället bidragit med en säck pengar åt svenska Harry Boy-spelare.
När Skarplöth tog över ATG hade han i praktiken två val. Antingen lägga ned den internationella avdelningen och allt spelutbyte, eller se till så man tjänar pengar på det. Han valde det senare, och de senaste åren har 179 miljoner netto rasslat in på ATG:s konto från det internationella spelet. Nära var femte spelkrona i potterna på svenskt trav och galopp kommer från utlandet. Andelen är stigande, och från t.ex. Tyskland och Nederländerna kan man se allt fler aktiva och hästägare som också engagerar sig i Svensk Travsport. Våra nordiska grannländer tävlar också allt mer i Sverige, och spelet följer med.
Man räds inte att ta konflikter mot partner som inte implementerar korrekt regelverk, t.ex. Maltco som hade en spelare som bröt mot reglerna om systembegränsning. Hur man sedan spelar är upp till var och en. Vill man bara spela till Solvalla, eller bara när det är Jackpot, eller bara när det inte är barfotaförbud eller vad man nu tycker är vettigt så får man göra det.
Nu finns jackpotten där, den driver omsättning utan att skrämma bort annan omsättning, så det lär bli svårt att ändra på det.
|
Ja nu finns jackpotten där och det är ju detta som är problemet och helt vansinnigt att denna stöld får pågå. Om jag som privatperson mot förmodan skulle få godkänt av Spelinspektionen att anordna spel och dessutom föreslå att jag flyttar över ganska stora belopp från en spelpott till en annan då och då så är utfallet ganska solklart. Satsade pengar till var spelomgång skall självklart utdelas och nollställas oavsett resultat. Har haft flera heta diskussioner med ATG i ärendet för några år sedan. Det slutade med att jag fick motiveringen att läs reglerna innan du spelar och håll käften. Nästan ordagrant.
Att utländska spelbolag spelar och höjer omsättningen är ju bara positivt för alla men som sagt det är Jackpottstölden som är problemet inte nationaliteten på spelare och spelbolag.
Dataspel och jätte system är ju omöjligt att stå emot. Vi småspelare och trav tokar är nästan alltid looosers.