Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-10-12, 15:23   #211
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Trodde tyskarnas rakeback var bortplockad och de spelar på samma villkor som vi gör?
Rakeback i den meningen är bortplockad.


Tyskarna spelar inte med märkbart bättre villkor. Men de spelar smartare än mer än 99% av de inhemska spelarna. Det är såklart fritt fram att spela smartare men vad tror du skulle hända med ATGs omsättning över tid om alla eller nästan alla fördelade sin omsättning över årets omgångar på samma sätt som dessa smarta tyskar gör?


ATG spelar ett högvarians-spel med det inhemska kollektivets pengar med extremt lågt väntevärde.

Uppsidan med det tyska deltagande i våra pooler är försumbar medan nedsidan är potentiellt enorm.

Jämför t ex med Norge. De spelar i en icke försumbar omfattning till våra pooler och vinner i stort sett exakt sin beskärda del. Där har vi ett exempel på ett samarbete med låg varians och hyggligt väntevärde.


ATG har något slags trams-fantasier om att växa snabbt utanför nordens gränser. Det är ett allvarligt problem.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+444), DIF (+10), abstruse (+1)

Senast redigerad av Strappa71 den 2020-10-12 klockan 15:25.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 16:58   #212
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Om utdelningen i lördags hade blivit 15000kr hade tyska spelare förmodligen inte varit i vinstlistorna alls. De hade istället bidragit med en säck pengar åt svenska Harry Boy-spelare.

När Skarplöth tog över ATG hade han i praktiken två val. Antingen lägga ned den internationella avdelningen och allt spelutbyte, eller se till så man tjänar pengar på det. Han valde det senare, och de senaste åren har 179 miljoner netto rasslat in på ATG:s konto från det internationella spelet. Nära var femte spelkrona i potterna på svenskt trav och galopp kommer från utlandet. Andelen är stigande, och från t.ex. Tyskland och Nederländerna kan man se allt fler aktiva och hästägare som också engagerar sig i Svensk Travsport. Våra nordiska grannländer tävlar också allt mer i Sverige, och spelet följer med.

Man räds inte att ta konflikter mot partner som inte implementerar korrekt regelverk, t.ex. Maltco som hade en spelare som bröt mot reglerna om systembegränsning. Hur man sedan spelar är upp till var och en. Vill man bara spela till Solvalla, eller bara när det är Jackpot, eller bara när det inte är barfotaförbud eller vad man nu tycker är vettigt så får man göra det.

Nu finns jackpotten där, den driver omsättning utan att skrämma bort annan omsättning, så det lär bli svårt att ändra på det.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 17:11   #213
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 5 645
Sharp$: 3193
Standard

Hur man än vrider o vänder på på det hela så har väl Skarplöth
lyckats omsättningsmässigt? Tagit travet till en hel annan nivå.
Kanske någon annan hade gjort det bättre, men det får vi aldrig
svar på.
__________________
Det man lär sina barn lär man sina barnbarn
asgaya3141 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 17:51   #214
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Förstår inte vad det spelar för roll om spelarna är tyska eller svenska. Om jag väljer att bara spela jackpottomgångar, gör det mig till en bov? Och om jag råkar vara tysk så är jag en ännu större bov?


Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Rakeback i den meningen är bortplockad.


Tyskarna spelar inte med märkbart bättre villkor. Men de spelar smartare än mer än 99% av de inhemska spelarna. Det är såklart fritt fram att spela smartare men vad tror du skulle hända med ATGs omsättning över tid om alla eller nästan alla fördelade sin omsättning över årets omgångar på samma sätt som dessa smarta tyskar gör?


ATG spelar ett högvarians-spel med det inhemska kollektivets pengar med extremt lågt väntevärde.

Uppsidan med det tyska deltagande i våra pooler är försumbar medan nedsidan är potentiellt enorm.

Jämför t ex med Norge. De spelar i en icke försumbar omfattning till våra pooler och vinner i stort sett exakt sin beskärda del. Där har vi ett exempel på ett samarbete med låg varians och hyggligt väntevärde.
Nu lever vi ju i en värld där det aldrig kommer hända att alla eller nästan alla eller ens i närheten av hälften spelar som de här tyskarna. Förstår inte poängen i såna hypotetiska resonemang.

Ska man avbryta partnerskap med länder om deras spelare råkar vara för skickliga menar ni? Hur rimmar det med snacket om att saker ska vara rättvisa och på lika villkor? Selektiv limitering på atg. Är du tysk? Tyvärr, några av dina landsmän tippar för bra så du får inte spela heller.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
DrMarre (+10)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 18:22   #215
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 782
Sharp$: 13150
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Om utdelningen i lördags hade blivit 15000kr hade tyska spelare förmodligen inte varit i vinstlistorna alls. De hade istället bidragit med en säck pengar åt svenska Harry Boy-spelare.

När Skarplöth tog över ATG hade han i praktiken två val. Antingen lägga ned den internationella avdelningen och allt spelutbyte, eller se till så man tjänar pengar på det. Han valde det senare, och de senaste åren har 179 miljoner netto rasslat in på ATG:s konto från det internationella spelet. Nära var femte spelkrona i potterna på svenskt trav och galopp kommer från utlandet. Andelen är stigande, och från t.ex. Tyskland och Nederländerna kan man se allt fler aktiva och hästägare som också engagerar sig i Svensk Travsport. Våra nordiska grannländer tävlar också allt mer i Sverige, och spelet följer med.

Man räds inte att ta konflikter mot partner som inte implementerar korrekt regelverk, t.ex. Maltco som hade en spelare som bröt mot reglerna om systembegränsning. Hur man sedan spelar är upp till var och en. Vill man bara spela till Solvalla, eller bara när det är Jackpot, eller bara när det inte är barfotaförbud eller vad man nu tycker är vettigt så får man göra det.

Nu finns jackpotten där, den driver omsättning utan att skrämma bort annan omsättning, så det lär bli svårt att ändra på det.
Ja nu finns jackpotten där och det är ju detta som är problemet och helt vansinnigt att denna stöld får pågå. Om jag som privatperson mot förmodan skulle få godkänt av Spelinspektionen att anordna spel och dessutom föreslå att jag flyttar över ganska stora belopp från en spelpott till en annan då och då så är utfallet ganska solklart. Satsade pengar till var spelomgång skall självklart utdelas och nollställas oavsett resultat. Har haft flera heta diskussioner med ATG i ärendet för några år sedan. Det slutade med att jag fick motiveringen att läs reglerna innan du spelar och håll käften. Nästan ordagrant.
Att utländska spelbolag spelar och höjer omsättningen är ju bara positivt för alla men som sagt det är Jackpottstölden som är problemet inte nationaliteten på spelare och spelbolag.
Dataspel och jätte system är ju omöjligt att stå emot. Vi småspelare och trav tokar är nästan alltid looosers.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 01:04   #216
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Om utdelningen i lördags hade blivit 15000kr hade tyska spelare förmodligen inte varit i vinstlistorna alls. De hade istället bidragit med en säck pengar åt svenska Harry Boy-spelare.

När Skarplöth tog över ATG hade han i praktiken två val. Antingen lägga ned den internationella avdelningen och allt spelutbyte, eller se till så man tjänar pengar på det. Han valde det senare, och de senaste åren har 179 miljoner netto rasslat in på ATG:s konto från det internationella spelet. Nära var femte spelkrona i potterna på svenskt trav och galopp kommer från utlandet. Andelen är stigande, och från t.ex. Tyskland och Nederländerna kan man se allt fler aktiva och hästägare som också engagerar sig i Svensk Travsport. Våra nordiska grannländer tävlar också allt mer i Sverige, och spelet följer med.

Man räds inte att ta konflikter mot partner som inte implementerar korrekt regelverk, t.ex. Maltco som hade en spelare som bröt mot reglerna om systembegränsning. Hur man sedan spelar är upp till var och en. Vill man bara spela till Solvalla, eller bara när det är Jackpot, eller bara när det inte är barfotaförbud eller vad man nu tycker är vettigt så får man göra det.

Nu finns jackpotten där, den driver omsättning utan att skrämma bort annan omsättning, så det lär bli svårt att ändra på det.
Jackpott-reglerna skrämmer bort min omsättning. Att inte mer omsättning skräms bort är för mig ett mysterium.

Med andra regler skulle jag ha omsatt mer än 10 ggr så mycket de senaste 5 åren. Och framöver handlar det om 20-30 ggr mindre per år.

Och lejonparten av de där 20% av omsättningen som kommer från utlandet kommer från norska spelare ...
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 01:09   #217
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Ja nu finns jackpotten där och det är ju detta som är problemet och helt vansinnigt att denna stöld får pågå. Om jag som privatperson mot förmodan skulle få godkänt av Spelinspektionen att anordna spel och dessutom föreslå att jag flyttar över ganska stora belopp från en spelpott till en annan då och då så är utfallet ganska solklart. Satsade pengar till var spelomgång skall självklart utdelas och nollställas oavsett resultat. Har haft flera heta diskussioner med ATG i ärendet för några år sedan. Det slutade med att jag fick motiveringen att läs reglerna innan du spelar och håll käften. Nästan ordagrant.
Att utländska spelbolag spelar och höjer omsättningen är ju bara positivt för alla men som sagt det är Jackpottstölden som är problemet inte nationaliteten på spelare och spelbolag.
Dataspel och jätte system är ju omöjligt att stå emot. Vi småspelare och trav tokar är nästan alltid looosers.
Höjd omsättning på de största svenska travspelformerna är av mikroskopiskt värde för andra än högst 10% av de inhemska spelarna. Om det är 50M eller 100M i omsättning kvittar fullständigt för 9 av 10 satsade inhemska spelkronor.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 01:16   #218
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Förstår inte vad det spelar för roll om spelarna är tyska eller svenska. Om jag väljer att bara spela jackpottomgångar, gör det mig till en bov? Och om jag råkar vara tysk så är jag en ännu större bov?




Nu lever vi ju i en värld där det aldrig kommer hända att alla eller nästan alla eller ens i närheten av hälften spelar som de här tyskarna. Förstår inte poängen i såna hypotetiska resonemang.

Ska man avbryta partnerskap med länder om deras spelare råkar vara för skickliga menar ni? Hur rimmar det med snacket om att saker ska vara rättvisa och på lika villkor? Selektiv limitering på atg. Är du tysk? Tyvärr, några av dina landsmän tippar för bra så du får inte spela heller.

Att det är den optimala Jackpott-strategin råder det knappast några tvivel kring. Däremot stämmer det såklart att få någonsin kommer att begripa det.

Jag är lite tjurig av mig och såna här resonemang kan förhoppningsvis väcka någon eller några spelare per tillfälle. Blotta möjligheten räcker för mig.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 08:27   #219
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 782
Sharp$: 13150
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Höjd omsättning på de största svenska travspelformerna är av mikroskopiskt värde för andra än högst 10% av de inhemska spelarna. Om det är 50M eller 100M i omsättning kvittar fullständigt för 9 av 10 satsade inhemska spelkronor.
Såpass. Vid jackpottomgångar som lockar storbolag och dataspel har du kanske en poäng. Men att vinstchansen skulle öka med halverad omsättning i ”normala” omgångar för 9 av 10 spelare har jag svårt att förstå.
Däremot har ju den eller de som utvärderar svårighetsgraden på omgången rätt och anpassar sitt spel efter detta en stor fördel. Men spelar ju mot spelarna inte mot ATG.

Senast redigerad av Efterhandaren den 2020-10-13 klockan 08:29.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 09:00   #220
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Som "småspelare"(vilket 99,9% av oss är, skulle jag tro), så vore nog det enda vettiga att göra som "tysken", dvs rikta in oss på jackpotomgångar, men med det undantaget att vi går inte för dom stora slantarna, utan riktar in oss på "medelutdelningar" där jackpoteffekterna finns kvar, vanliga omgångar bör man alltså bara spela i helt exceptionella fall(ex.vis en "stenklar" 5%-are, händer väl vart tredje år, kanske)...lite tråkigt, men säkerligen ekonomiskt mest effektivt, i väntan på att atg gör något åt dom invasiva spelarterna(fn tysk "parkslide", som dock brukar kunna ändra landsbeteckningar) ...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 09:58   #221
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2212
Standard

ATG var snabba med att försvara tyskarna.

ATG:s vinnarambassadör Hans G Lindskog:
- Det var dubbeljackpot på V75 på Åby och de här omgångarna är förstås intressanta för utländska spelare som är med varje lördag.

Varje lördag, så nu vet ni det!

https://www.atg.se/nyheter/201010-42...-till-tyskland
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 14:37   #222
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Såpass. Vid jackpottomgångar som lockar storbolag och dataspel har du kanske en poäng. Men att vinstchansen skulle öka med halverad omsättning i ”normala” omgångar för 9 av 10 spelare har jag svårt att förstå.
Däremot har ju den eller de som utvärderar svårighetsgraden på omgången rätt och anpassar sitt spel efter detta en stor fördel. Men spelar ju mot spelarna inte mot ATG.
Det är inte svårighetsgraden och chansen att tippa vinnande rader som förändras.

Att det här gäller för 90% av de inlämnade raderna i en icke-JP beror på att antalet vinnande rader för det utdelningsintervallet är nästan exakt proportionellt mot antalet inlämnade rader.

Dvs utdelningen påverkas inte av omsättningen i annat än de allra högst betalda omgångarna. Men 90% av de inlämnade raderna har aldrig någon chans att ha alla rätt i en sådan omgång.

Elementärt....
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 17:17   #223
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Givet lika förutsättningar ser jag inget problem med smart spelande från utlandet. Märkligt fenomen att man just på Sharps inte tycker om sharps kan man tycka.

Strappa, hela din tes bygger på att "vanliga spelare" bygger jackpottar och veckan efter kommer alla smarta pengar och plockar hem potterna när det vankas fin återbetalning. Vidare leder detta fenomen till att vanliga spelare antingen slutar spela alternativt lär av de lärda och fokuserar sitt spel mot jackpotomgångarna, vilket i längden förstör V75.
Logiskt resonemang osv, men ingenting verkar ju tyda på att det stämmer. Åren går och vad jag noterat har mer eller mindre nada hänt i förhållandet omsättningsmässigt mellan V75 Jackpot och V75 vanlig omgång. Sitter du på annan info eller varför håller du den hypotesen så högt?

Anledningen som jag ser det att ej tillåta utlandsspel är precis som tidigare ev. brister i spelreglerna. Är fortsatt ytterst tveksam till att "tyskarna" faktiskt spelar på samma villkor med tanke på ATG's historia kring utlandsspelande. Varenda samarbetspartner i utlandet ska utredas ordentligt innan jag köper snacket om att allt är bra och tills dess bör poolspel hos ATG behandlas med försiktighet.
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 18:46   #224
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Att det är den optimala Jackpott-strategin råder det knappast några tvivel kring. Däremot stämmer det såklart att få någonsin kommer att begripa det.
Optimal strategi skulle jag snarare säga är att spela när man är väl påläst, och har bättre idéer än kollektivet. Oavsett omgång. När det är jackpott kan det ofta vara mer sönderläst än vanligt, mycket info ligger ute hela veckan och många som lägger ner sig. Tveksamt att det är bästa speltillfället alltid, trots att det ligger många extramillar i potten.

När det gäller V75 skulle jag nästan säga att extraomgångar på söndagar är det bästa att spela på generellt. Inte mycket intervjuer och öppen info att få. Den som jobbar i lopparkivet kan hitta sånt som kollektivet har noll koll på. Och det är mycket dåliga lappar som kastas in i omgången bakruset efter lördagen.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+10)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-10-14, 05:35   #225
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 679
Sharp$: 2425
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrMarre Visa inlägg
Givet lika förutsättningar ser jag inget problem med smart spelande från utlandet. Märkligt fenomen att man just på Sharps inte tycker om sharps kan man tycka.

Strappa, hela din tes bygger på att "vanliga spelare" bygger jackpottar och veckan efter kommer alla smarta pengar och plockar hem potterna när det vankas fin återbetalning. Vidare leder detta fenomen till att vanliga spelare antingen slutar spela alternativt lär av de lärda och fokuserar sitt spel mot jackpotomgångarna, vilket i längden förstör V75.
Logiskt resonemang osv, men ingenting verkar ju tyda på att det stämmer. Åren går och vad jag noterat har mer eller mindre nada hänt i förhållandet omsättningsmässigt mellan V75 Jackpot och V75 vanlig omgång. Sitter du på annan info eller varför håller du den hypotesen så högt?

Anledningen som jag ser det att ej tillåta utlandsspel är precis som tidigare ev. brister i spelreglerna. Är fortsatt ytterst tveksam till att "tyskarna" faktiskt spelar på samma villkor med tanke på ATG's historia kring utlandsspelande. Varenda samarbetspartner i utlandet ska utredas ordentligt innan jag köper snacket om att allt är bra och tills dess bör poolspel hos ATG behandlas med försiktighet.

Nej. Det händer inte. För att tillräckligt många inte förstår skillnaden.

Min tes är inte att det ÄR så. Inte alls.

Min tes är att nuvarande ordning inte är bra i längden för vare sig spelformen eller ATG & ST. ( Den dag pöbeln fattar kommer det att rasa snabbt och kanske inte är så att återställa. )

Att Jackpott-omgångar "kraschar" utdelningsmässigt som det gjorde i lördags är absolut mycket mer vanligt nu än förr. 700k låter mycket och är mycket. Men det är helt värdelöst betalt för ett mycket svårt utfall.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
kalksten (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td