Citat:
Ursprungligen postat av tino
1. Har du åtgärdat så att datum som ligger efter i tiden för Lopp X inte inkluderas i rankingsalgoritmen? För det har annars en väldigt står påverkan (åtminstone om man enbart ser till hästens tävlingsresultat)!
|
Alla lopp räknas dessvärre, men databasen sträcker sig bara sex veckor tillbaka och ofta har hastarna inte sprungit två gånger inom den tiden. Hästarnas statistik är en av mina huvudvikter.
Citat:
2. Jag har noterat att du även spelar "favoriter", dvs. hästar med lågt odds till skillnad från mig som mer eller mindre fokuserar på Outsiders men i vissa fall även mer betrodda om spelvärdet är väkdigt bra. Gäller detta fortfarande eller var det bara förut?
|
Den väljer häst med högst EV, oavsett favorit eller ej. Jag har ingen filtrering på odds för tillfället, men sätter jag ett minimum odds som är högre än favoritoddsen så kan ROIet gå upp lite, men då vinner man i gengäld hälften så ofta och då går variansen i taket. Då väljer jag hellre ofta och lite lägre ROI.
Citat:
3. Väljer du alltid ut enbart 1 vinnare i ett lopp där du utgår efter förväntad sannolikhet till vinst kontra odds? Dvs. om två hästar är väldigt spelbara så spelas ändå bara 1 häst? Jag förstår om det är så här om man inkluderar många lågoddsare.
|
Just nu tar den den bästa hästen per lopp ja, oavsett hur "bra" den är, den bästa hästen i ett lopp kan ju ha ett förväntat ROI på bara 105% (allafall i teorin) samtidigt som en annan kan ha 200% i ett annat lopp. Ingen filtrering sker på hur stor edgen måste vara utan den kör en häst i alla lopp och försöker matcha vikterna till så högt ROI som möjligt i genomsnitt.
Jag kommer dock bygga om så att ingen, en eller flera hästar per lopp kan väljas ut, men jag har inte gjort någon analys på hur bra ranksumman måste vara i förhållande till de andra hästarna för att det ska vara lönt.
Dock skulle jag mycket hellre satsa 3*100kr per lopp med 109% i ROI än 1*300kr per lopp med 110% (vilket jag hoppas blir min minsta ROI longterm). För många är det andra alternativet det självklara men för mig är det det första jag vill ha. "Do you see why?" som det brukar heta på 2+2.