Liten sen genomgång av avd 5:
Här kommer nog många som vanligt att missa hur viktigt det är med innerspår på 3140 (hoppas jag iaf).. Jensa lär tyvärr tjata om i krönikan att det är spets rygg ledaren lr 3e inner som gäller som vanligt för att påminna...
Blir till att läsa på spetsstriden här och vilka kuskar som kan tänkas släppa /köra offensivt.. vet man spets/rygg ledaren efter 1000 m är nog mycket av loppet löst där..
Sen tycker jag alltid man ska passa sig för hästar som debuterar på 3140 (Vilket majoriteten gör här). det är tufft första gången för många och även om tränarna säger typ"hästen är stark det klarar den nog av" så ska man inte tro för mycket på det snacket tycker jag... Visst har man 30 starter på 2640 och vunnit 15 av de så fixar man troligen 3140 med, men det gäller ingen av hästarna här direkt...
Listar antal starter över 3140 (inom parentes) för alla hästarna samt resultat för dem:
1: (1) 2
2: Debut
3: Debut
4: (3) 0,d,0
5: Debut
6: Debut
7: Debut
8: (1) 0
9: Debut
10: (1) 3
11: (5) 4,0,3,0,2
12: (2) 1,6
Danilo Brick alltså mest erfaren av distansen samt har mött bra motstånd på den, i Sept tex var den 3a , en längd bakom Vagaond Bi, men före tex Ble Du Gers (som stod 60 m tillägg, men ändå). Samt att en viss Nurmos tränar.....
Klar förstahäst om det inte vore för startspåret....
1 Timo Lane har visat sin styrka i flera lopp, debut för Bergh nu (struken i egentliga debuten,men tar han ut den på V75 direkt nu brukar dem vara i ordning)... fördelaktigt spår 1 på Bergsåker, och sällan som alla utifrån vill ladda över 3140 från start...
Kan den hålla upp spetsen här har den nog bra chans.
Kan dock bli svårt då nr 2 Barry Wadd är kvick ut, den bör ta en längd om den laddas! Dock anar man att Tomas P vill köra snällt upplägg här, får kolla intervju om han ska ladda och sen släppa lr kanske kan tänka sig att krypa ner i rygg på 1an direkt ? Farlig oavsett i den formen den har nu!
Ska jag gissa hur det ser ut efter 1000 m så blir det :
1 lr 5 i spets, 2an rygg ledaren, 3 i tredje invändigt.
6 dödens,1 lr 5 andra utvändigt.
Tror man kan ta bort 8 ,7 och kanske 6 (Fernlund är ingen Goop) på lägena.. resten kan vinna, beroende på vilket lopp de får.
Vanligen ska spår 11 och 12 få svårt här med, men 2 riktigt bra/formstarka hästar därifrån så kan det gå..
9 Axel Ruda, underskattade jag senast, bara 3 år men vann ändå ett bra klass 1 lopp, riktigt bra gjort!
Kan få fin smygresa från sitt innerspår, farlig att glömma !
4 Madronjo gillar jag. Har varit med på den då den vunnit och jag kliver inte av tåget här heller! Skor kan vara tveksamt dock, men inte ens 1% nu och bra spår gör att den ska med.
5 Gooner har finfin form, ovan distansen, men bra läge, rätt startsnabb och hemmaplan samt van att gå med skor, är faktorer som talar för den... Plockas med!
10 Lennart Sjöhammar verkar trivas fint med Anders Eriksson,kan absolut vinna med rätt lopp här, både stark och bra i spurten.
Just nu har jag 1,2,11 som A-hästar och 3,4,5,9,10,12 som B (ej rankat dem än).
På mitt tillsammans-system lär jag ta alla nio hästarna ovan.
Svårt, men kul lopp!