Visa ett inlägg
Gammal 2021-01-02, 23:46   #1
travanalys
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 97
Standard

GS-75 Boden 3/1


Tänk på att det är nyspolad isbana som gäller i Boden under söndagen. Något som jag alltid älskat att spela till eftersom det vanligtvis är lättare att räkna på än t.ex. brodd eller tung bana. Därmed inte sagt att det ger mindre utdelning. Underlaget är i princip alltid detsamma och det är oftast de som tränat på is en tid som brukar vara de mest framgångsrika, speciellt så här i början. Det har varit ett par tävlingar på isbana i Skellefteå senaste månaden och då är det framför allt Hanna Olofsson som dominerat med 6 segrar på 10 starter.

Några andra duktiga isbanetränare är Roger Nilsson, Maria Bodin, Jerker Bjurman, Christian Månsson, Mertzi Lindgren och i viss mån John Östman och Petri Salmela (säkert glömt några). Tidigare var det Jesper R Nilsson och Mats Bucht som brukade dominera på isen men tror båda har trappat ner och Bucht till och med slutat... Finska hästar brukar fungera bra men man måste också bedöma varje häst individuellt och inte strecka bara för att kusen kommer från Finland.

Eftersom jag nyligen upptäckte att det skulle bli isbana har jag inte hunnit läsa så mycket ännu men några drag kommer nedan. Observera att jag ej läst några intervjuer eller tips och bygger mina tankar på egna observationer och antaganden.

Avd 2: High hope laday debuterar på isen men kommer säkerligen väl förberedd från Mertzi. Alla minns väl isbanefenomenet Beauty Princess som måste ha vunnit minst fem gånger på isbanan och betalade ofta fina odds. Startsnabb häst som borde ha chans att leda runt om här även om Hanna har häst till start.

avd 3: Guldhagens Leopold har aldrig vunnit men sprang 31 tid på 2640 på is senast och Månssons hästar är i princip alltid bättre på is. Dessutom står han egentligen 20m bättre till än han gjorde senast.. Ingen av de två motbuden har testat is i tävling innan och såklart frågetecken för detta även om jag inte är direkt orolig när det är Bjurman-tränat...

avd 5: 1 Nacrous gillar is och spurtade vasst från sista plats i ett lopp som Satellit LA vann senast. Helt annat utgångsläge nu och kan öppna. Östman brukar vara offensiv så inte säkert det blir någon gratisledning för favoriten när det är korta häcken. Men som sämst borde det bli rygg ledaren och han ska räknas i ett öppet lopp.

avd 7: 1 Armani press, finsk häst som gillar is och dessutom är mycket startsnabb. Han kan mycket väl leda runt om i avslutningen.

Spiken i omgången: 15 Gun de chanlecy som imponerade stort på v75 senast och vann på isen i starten innan. På isbana borde galopprisken vara lägre och bör vara bäst i detta gäng. Chanstvilling med mamma Gunnels häst?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+7), viking90 (+7), Nobleflash (+7), MikaF (+8), znipstern (+5), Grovport (+5), asgaya3141 (+5)

Senast redigerad av travanalys den 2021-01-02 klockan 23:49.
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat