Citat:
Ursprungligen postat av travanalys
På tal om vinnarspel, rätta mig om jag har fel nu, men på atg om man lirar vinnare så blir väl spelet numera som en trio med alla x alla bakom? Jag har tänkt på att favoriter ofta står i för låga odds numera, eftersom när någon spelar en trio med favoriten som etta, eller en komb, så påverkar det också vinnaroddset (liksom tvilling men i något mindre grad). Så var det inte före december...
Jag spelar sällan vinnare och aldrig annat än på atg, och det har sin naturliga förklaring. Betfair har inte trav längre, och hade för låg omsättning när de hade det ett tag. Unibet, bet365 får jag i princip inte lira på och har provat ett par andra ett par andra bolag, men det brukar bara gå ett par veckor innan limiteringen kommer.
|
Ja, spel på de övriga enloppsspelformerna påverkar oddsen på "de andra" spelformerna. Dock inte i någon större omfattning eftersom det även sker spel på andra kombinationer som motverkar denna effekt.
Att det känns som en del favoriter ligger lite lägre i odds kan bero på större benägenhet att spela på dem då de inte riskerar att tryckas ner lika långt som de skulle ha gjorts med enbart vinnarspel i poolen. Oddsen är lite mer trögrörliga numera eftersom den sammanslagna poolen är större.
Men om det skulle vara generellt lägre odds på favoriterna skulle det ju betyda att det finns mer spelvärde att hämta på överraskningarna? Och det gör faktiskt av en annan anledning! Det finns ingen Trio-JP! Så superskrällar i lopp med "låg" omsättning trots sammanslagen pool har extra värde på resten av spelformerna ( V/P/TV/K ).