Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-02-24, 12:26   #1
 
Reg.datum: jan 2018
Ort: Travbanan
Inlägg: 6
Sharp$: 18
Standard

Hur tänka kring vinnarspel, platsspel etc?


Som rubriken lyder så är jag nyfiken på hur man bäst går plus på vinnarspel och liknande.

Låt oss säga att man har hundra kronor att spela för en kväll. Hur lägger ni upp det? Spelar ni singelspel? Allt på ett spel? Delar ni upp pengen och lägger 2-3 olika singelspel? Eller bygger ni dubblar, tripplar för att få upp oddsen?

Själv blir jag ju alltid lockad till att försöka få upp oddsen och kör oftast dubblar eller tripplar och vill få snabba pengar, men kanske bör tänka om, ha tålamod och tänka långsiktigt? Hur tänker ni?

Ha det gott!
Farbror-Pakkman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 15:46   #2
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Sådana spel gör man med en bankrulle, och meningen är att den skall öka med tiden.

Jag kan göra 0 spel vissa dagar, för jag hittar inget som ser väldigt feltaxerat ut. Andra dagar kanske jag gör ett spel, och det har väl hänt att jag gjort rätt många spel också.

Men nej, raketer aktar jag mig för om det inte är speciellt läge. Vill man riskera sin insats flera gånger innan den ger vinst finns det andra spel för det med betydligt lägre spelavdrag.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 16:35   #3
Banned
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3 017
Sharp$: 5157
Standard

Raketer


Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Pakkman Visa inlägg
Som rubriken lyder så är jag nyfiken på hur man bäst går plus på vinnarspel och liknande.

Låt oss säga att man har hundra kronor att spela för en kväll. Hur lägger ni upp det? Spelar ni singelspel? Allt på ett spel? Delar ni upp pengen och lägger 2-3 olika singelspel? Eller bygger ni dubblar, tripplar för att få upp oddsen?

Själv blir jag ju alltid lockad till att försöka få upp oddsen och kör oftast dubblar eller tripplar och vill få snabba pengar, men kanske bör tänka om, ha tålamod och tänka långsiktigt? Hur tänker ni?

Ha det gott!
Jag spelar ofta raket. Det går rätt hyfsat. Det blir kanske inte de höga vinster som streckspelet ger men jag anser att det är betydligt lättare att få in en "klok" trippel ärn 7 rätt på V75. Vissa platsodds är ibland "felsatta" och det gäller att hitta dom via lopparkivet t.ex. Jag spelar ofta en vinnare och två platser; typ 15 ggr/v, 5 ggr/plats, 6 ggr plats = 450 ggr. Lägg 50 kr på den och det blir en ordentlig sudd. Givetvis spelar jag samtidigt "2 av 3" för att ev få igen insatserna. Brukar sätta typ 15 kr per komb då = 45 kr. Jag är småspelare och den girige kan givetvis lägga mer och få mer tillbaka förstås. Idag har jag
t.ex. spelat Vine Vision på v86. 6.30 plats anser jag som överodds på den hästen med tanke på distans och förmåga. Vi får se hur det går. Lycka till!
valo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 18:47   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av valo Visa inlägg
Jag spelar ofta raket. Det går rätt hyfsat. Det blir kanske inte de höga vinster som streckspelet ger men jag anser att det är betydligt lättare att få in en "klok" trippel ärn 7 rätt på V75. Vissa platsodds är ibland "felsatta" och det gäller att hitta dom via lopparkivet t.ex. Jag spelar ofta en vinnare och två platser; typ 15 ggr/v, 5 ggr/plats, 6 ggr plats = 450 ggr. Lägg 50 kr på den och det blir en ordentlig sudd. Givetvis spelar jag samtidigt "2 av 3" för att ev få igen insatserna. Brukar sätta typ 15 kr per komb då = 45 kr. Jag är småspelare och den girige kan givetvis lägga mer och få mer tillbaka förstås. Idag har jag
t.ex. spelat Vine Vision på v86. 6.30 plats anser jag som överodds på den hästen med tanke på distans och förmåga. Vi får se hur det går. Lycka till!
Det finns bara två vettiga anledningar att föredra Raket framför löpande Vinnare- och/eller Plats-spel.

1) Man måste av någon anledning lämna in i förväg hos ett fysiskt ombud
eller
2) Man har inte tid att följa tävlingarna live.

Alltid annars är det förnuftiga valet att spela sin "raket" manuellt steg för steg.

Varför?

Det kan dyka upp förändrade förutsättningar och oddsen kan förändra sig drastiskt hela vägen från intressant till ointressant.

Raket använder man sig bara av i nödfall.

Att spela multipel-spel till fasta odds är en HELT annan sak och nödvändigt om man vill vara säker på att få sitt fina odds på ett senare lopp.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 18:56   #5
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2491
Standard

Om nötande känns lite torrt kan man testa att lägga sig lite mer i vassen så att säga, och vänta ut oförskämt fina lägen som kan ramla in tex efter omstart. Visst, du blir inte ensam om att notera att favoriten har det trassligt i volten eller att en outsider ser ut att kunna nå spets, men då och då finns gott om döda pengar i poolen att motlira om.

Ett maffigt och mer sällsynt exempel i auto är elitloppet häromåret, med tre betrodda inklusive hårt favoritspelade Bold Eagle som rusade 500m innan kuskarna uppfattade att det var omstart. Ingen av dessa tre placerade sig. Med flera redan satsade miljoner har vi en sån gång allmänhetens fria åkning i motlirbranchen.

Det blir inte spel varje lopp, långt ifrån. Och poolen i ortens lunchtrav lär inte vara svindlande. Men torrt krut de gånger det är läge att ladda
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+5)
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:02   #6
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det är mest av allt en fråga om varians om du lägger allt på ett kort eller spelar flera. Du kan jämföra det med att lira på rött i rouletten för 100kr eller lägga 25kr i 4 omgångar.

Men även om du kommer vara med och följa som andra sagt redan. Följer du omgången är det ju bra att få så mycket info som möjligt innan du spelar. Om man nu har bra blick för det där. Att följa på så sätt att man hårt påverkas av vad som sägs i liven blir inte bra, det som nämns där påverkar de rörliga oddsen otroligt mycket. Bättre att gå på egna intrycken i så fall.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:27   #7
Banned
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 3 017
Sharp$: 5157
Standard

Svar till Strappa


Jag spelar till 90 procent fasta odds (blandar ibland vinnare och plats). Jag ger ett bra exempel, för en månad spelade jag en trippel plats med ung. följande odds; 6,50 ggr - 4 ggr - 10 ggr.
Fasta odds var det. Insats 50 kr. Den häst som gav 10 ggr heter Wind Knight, f.ö. andra gången den "ger" mig fina pengar på samma sätt. Det blev ca
12.000 tillbaka. Vill inte skryta, men för ca 3 år sedan fick jag in ca 7000 ggr
på en vinnartrippel, insats där var futtiga 15 kr. Men - det har inte hänt sedan dess, men jag kör oförtrutet på och ligger nog på ett skapligt plus. Jag får ju emellanåt in dubblar på samma hästar. Spelar då "2 av 3". Senast idag var jag en nos från att få in en dubbel. Oddset där var dock inte mer än ca 40 ggr. Två
platshästar. Den tredje svek.

Prova att spela, men det tarvar lite koll, jag spelar inte "bingo" kan jag säga...
valo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 22:45   #8
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av valo Visa inlägg
Jag spelar till 90 procent fasta odds (blandar ibland vinnare och plats). Jag ger ett bra exempel, för en månad spelade jag en trippel plats med ung. följande odds; 6,50 ggr - 4 ggr - 10 ggr.
Fasta odds var det. Insats 50 kr. Den häst som gav 10 ggr heter Wind Knight, f.ö. andra gången den "ger" mig fina pengar på samma sätt. Det blev ca
12.000 tillbaka. Vill inte skryta, men för ca 3 år sedan fick jag in ca 7000 ggr
på en vinnartrippel, insats där var futtiga 15 kr. Men - det har inte hänt sedan dess, men jag kör oförtrutet på och ligger nog på ett skapligt plus. Jag får ju emellanåt in dubblar på samma hästar. Spelar då "2 av 3". Senast idag var jag en nos från att få in en dubbel. Oddset där var dock inte mer än ca 40 ggr. Två
platshästar. Den tredje svek.

Prova att spela, men det tarvar lite koll, jag spelar inte "bingo" kan jag säga...
Fast då spelar du ju inte "Raketen"-spelet hos ATG annat än till 10%. Och det är de 10%en som jag kommenterade där ovan.

Multipelspel med fasta odds kallas vanligen aldrig för Raket-spel och är absolut ett undantag ( som jag nämner i kommentaren där ovan. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 09:42   #9
 
Reg.datum: jan 2018
Ort: Travbanan
Inlägg: 6
Sharp$: 18
Standard

Kul att höra era tankar. Jag var kanske lite otydlig där i första inlägget.
Jag har aldrig spelat raket, jag visste knappt att det fanns. Jag spelar mina fasta odds på andra spelsajter.

Jag är givetvis medveten om att jag inte vinner någon större kosing på fasta odds och jag går heller inte hårt in med insatserna. Var mer ute efter hur man har bästa möjliga chans att gå plus och hålla sig där.
Jag är en småspelare som tycker det är kul med spelet bara och tjänar gärna lite extra spelpengar till v7.

Låt oss säga att jag har hundra kronor, hittar ett platsspel jag tror på till 3.00: Bör jag ändå försöka hitta ett till spel på samma "kupong" för att höja oddset? Eller är det mer värt att ta dom 3.00 på ett singelspel och omsätta igen efter eventuell vinst?

Ha det gott!
Farbror-Pakkman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 11:06   #10
 
SistaStallskrikets avatar
 
Reg.datum: apr 2019
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 11 400
Sharp$: 4267
Standard

Minns i början när spelarna inte riktigt tänkte till kring raketspel utan det var nyhetens behag.

Såg relativt ofta på orten helt sjuka underodds på kraftigt överspelade hästar.

Då hade någon satt ett par skapliga odds på en raket och insatsen fördes vidare. I lopp 10 på orten kunde en outsider stå i 2 ggr degen vinnare eller i 1.00 på plats och det var märkbart hög omsättning på vinnare eller plats på grund av en lyckosam raket. Inte kul att spricka på den då men julafton för vanliga lirarna!

Det var märkliga tider.

Ser ingen som helst anledning att spela en raket till rörliga odds! Självklart ska det i så fall vara fasta!
SistaStallskriket är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 12:43   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SistaStallskriket Visa inlägg
Minns i början när spelarna inte riktigt tänkte till kring raketspel utan det var nyhetens behag.

Såg relativt ofta på orten helt sjuka underodds på kraftigt överspelade hästar.

Då hade någon satt ett par skapliga odds på en raket och insatsen fördes vidare. I lopp 10 på orten kunde en outsider stå i 2 ggr degen vinnare eller i 1.00 på plats och det var märkbart hög omsättning på vinnare eller plats på grund av en lyckosam raket. Inte kul att spricka på den då men julafton för vanliga lirarna!

Det var märkliga tider.

Ser ingen som helst anledning att spela en raket till rörliga odds! Självklart ska det i så fall vara fasta!
Men om man spelar ett multipelspel till fasta odds så heter det ju inte Raket. Utan dubbel eller trippel till fasta odds. Fastodds-dubbel el. fastodds-trippel.

Det är "som" ett Raket-spel. Men spelar man Raket-spel så är det ju till rörliga odds hos ATG.


Kanske en del tycker det är larvigt och petigt, men det blir ju oerhört rörigt om man blandar ihop namn på spelformer.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 13:58   #12
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 92
Standard

På tal om vinnarspel, rätta mig om jag har fel nu, men på atg om man lirar vinnare så blir väl spelet numera som en trio med alla x alla bakom? Jag har tänkt på att favoriter ofta står i för låga odds numera, eftersom när någon spelar en trio med favoriten som etta, eller en komb, så påverkar det också vinnaroddset (liksom tvilling men i något mindre grad). Så var det inte före december...

Jag spelar sällan vinnare och aldrig annat än på atg, och det har sin naturliga förklaring. Betfair har inte trav längre, och hade för låg omsättning när de hade det ett tag. Unibet, bet365 får jag i princip inte lira på och har provat ett par andra ett par andra bolag, men det brukar bara gå ett par veckor innan limiteringen kommer.
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 14:12   #13
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av travanalys Visa inlägg
På tal om vinnarspel, rätta mig om jag har fel nu, men på atg om man lirar vinnare så blir väl spelet numera som en trio med alla x alla bakom? Jag har tänkt på att favoriter ofta står i för låga odds numera, eftersom när någon spelar en trio med favoriten som etta, eller en komb, så påverkar det också vinnaroddset (liksom tvilling men i något mindre grad). Så var det inte före december...

Jag spelar sällan vinnare och aldrig annat än på atg, och det har sin naturliga förklaring. Betfair har inte trav längre, och hade för låg omsättning när de hade det ett tag. Unibet, bet365 får jag i princip inte lira på och har provat ett par andra ett par andra bolag, men det brukar bara gå ett par veckor innan limiteringen kommer.
Ja, spel på de övriga enloppsspelformerna påverkar oddsen på "de andra" spelformerna. Dock inte i någon större omfattning eftersom det även sker spel på andra kombinationer som motverkar denna effekt.

Att det känns som en del favoriter ligger lite lägre i odds kan bero på större benägenhet att spela på dem då de inte riskerar att tryckas ner lika långt som de skulle ha gjorts med enbart vinnarspel i poolen. Oddsen är lite mer trögrörliga numera eftersom den sammanslagna poolen är större.

Men om det skulle vara generellt lägre odds på favoriterna skulle det ju betyda att det finns mer spelvärde att hämta på överraskningarna? Och det gör faktiskt av en annan anledning! Det finns ingen Trio-JP! Så superskrällar i lopp med "låg" omsättning trots sammanslagen pool har extra värde på resten av spelformerna ( V/P/TV/K ).
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 15:59   #14
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 175
Sharp$: 159
Standard

Snyggt platsspel


Citat:
Ursprungligen postat av valo Visa inlägg
Jag spelar ofta raket. Det går rätt hyfsat. Det blir kanske inte de höga vinster som streckspelet ger men jag anser att det är betydligt lättare att få in en "klok" trippel ärn 7 rätt på V75. Vissa platsodds är ibland "felsatta" och det gäller att hitta dom via lopparkivet t.ex. Jag spelar ofta en vinnare och två platser; typ 15 ggr/v, 5 ggr/plats, 6 ggr plats = 450 ggr. Lägg 50 kr på den och det blir en ordentlig sudd. Givetvis spelar jag samtidigt "2 av 3" för att ev få igen insatserna. Brukar sätta typ 15 kr per komb då = 45 kr. Jag är småspelare och den girige kan givetvis lägga mer och få mer tillbaka förstås. Idag har jag
t.ex. spelat Vine Vision på v86. 6.30 plats anser jag som överodds på den hästen med tanke på distans och förmåga. Vi får se hur det går. Lycka till!
Vine Vision

Grattis till ett snyggt platsspel!
Heuer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-02-25, 16:05   #15
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 92
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ja, spel på de övriga enloppsspelformerna påverkar oddsen på "de andra" spelformerna. Dock inte i någon större omfattning eftersom det även sker spel på andra kombinationer som motverkar denna effekt.

Att det känns som en del favoriter ligger lite lägre i odds kan bero på större benägenhet att spela på dem då de inte riskerar att tryckas ner lika långt som de skulle ha gjorts med enbart vinnarspel i poolen. Oddsen är lite mer trögrörliga numera eftersom den sammanslagna poolen är större.

Men om det skulle vara generellt lägre odds på favoriterna skulle det ju betyda att det finns mer spelvärde att hämta på överraskningarna? Och det gör faktiskt av en annan anledning! Det finns ingen Trio-JP! Så superskrällar i lopp med "låg" omsättning trots sammanslagen pool har extra värde på resten av spelformerna ( V/P/TV/K ).
Jag tycker det generellt sett har varit bra odds på skrällarna och för låga odds på favoriter (även när det ej är triojackpott). Många som spelas runt 1,4, vet att Nurmos haft flera till detta odds på valla och idag spelades en ostartat häst på Kalmar till 1,39! Och det har varit långt ifrån några stensäkra vinnare. Jag menar några "Järvsöfaks" vinnare finns knappast längre och mycket som hända i ett travlopp, speciellt nu under vintern när banor kan ställa till det.

Vet inte om oddsen beror på detta nya system, men det är definitivt min känsla. Jag har definitivt inga belägg för detta eftersom när jag ser på odds är det en subjektiv värdering. Ett nytt lopp med nya odds kan knappast jämföras med tidigare lopp på ett objektivt sätt...

Senast redigerad av travanalys den 2021-02-25 klockan 16:07.
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td