Visa ett inlägg
Gammal 2021-02-25, 16:05   #15
travanalys
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 96
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ja, spel på de övriga enloppsspelformerna påverkar oddsen på "de andra" spelformerna. Dock inte i någon större omfattning eftersom det även sker spel på andra kombinationer som motverkar denna effekt.

Att det känns som en del favoriter ligger lite lägre i odds kan bero på större benägenhet att spela på dem då de inte riskerar att tryckas ner lika långt som de skulle ha gjorts med enbart vinnarspel i poolen. Oddsen är lite mer trögrörliga numera eftersom den sammanslagna poolen är större.

Men om det skulle vara generellt lägre odds på favoriterna skulle det ju betyda att det finns mer spelvärde att hämta på överraskningarna? Och det gör faktiskt av en annan anledning! Det finns ingen Trio-JP! Så superskrällar i lopp med "låg" omsättning trots sammanslagen pool har extra värde på resten av spelformerna ( V/P/TV/K ).
Jag tycker det generellt sett har varit bra odds på skrällarna och för låga odds på favoriter (även när det ej är triojackpott). Många som spelas runt 1,4, vet att Nurmos haft flera till detta odds på valla och idag spelades en ostartat häst på Kalmar till 1,39! Och det har varit långt ifrån några stensäkra vinnare. Jag menar några "Järvsöfaks" vinnare finns knappast längre och mycket som hända i ett travlopp, speciellt nu under vintern när banor kan ställa till det.

Vet inte om oddsen beror på detta nya system, men det är definitivt min känsla. Jag har definitivt inga belägg för detta eftersom när jag ser på odds är det en subjektiv värdering. Ett nytt lopp med nya odds kan knappast jämföras med tidigare lopp på ett objektivt sätt...

Senast redigerad av travanalys den 2021-02-25 klockan 16:07.
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat