Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-05, 15:58   #7
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3333
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Kul frågeställning och jag kastar mig rakt in i diskussionen även om jag egentligen anser att Strappa är mer lämpad för den!

Till att börja med kan man ju ta bort rader som ger en beräknad utdelning på fem rätt som understiger jackpotgränsen. Det finns det program som klarar idag (baratrav.se). Det är steg ett.

Den andra frågan är lite mer teoretisk men så här ser jag som lekman på det. De allra mest osannolika utfallen är väl ändå spelvärda om du bedömer att de har ett positivt väntevärde? Nu är det förvisso svårt att avgöra när vi kommer ner på sådana sannolikhetsnivåer. Men när du pratar om oändligt spelande så kommer ju även de utfallen inträffa. Så jag skulle inte sätta någon övre gräns.

Nu lever vi ju inte oändligt så hur man bör resonera i verkligheten överlåter jag till andra att uttala sig om!


Visst kan man någorlunda sålla bort rader som inte ger utdelning på 5-rätt, men då måste man vara medveten om att man tackar nej på utdelningar för 7-rätt på upp till i värsta fall kanske 100.000 kronor. Vill minnas att två 1-procentare har vunnit och det blev inte utdelning på 5-rätt för ett antal år sen. Även ganska låga utdelningar för 7-rätt på 4,5,6, tusen kan ge utdelning för 5-rätt. Så det är en svår balansgång att göra rätt.
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat