Nurmos till Travronden:
– 5 HENRY FLYER SISU (V86-2) utvecklades väldigt mycket under sensommaren och blev trea i Kriteriet. Han debuterade inte förrän i slutet av juli eftersom han inte var färdig innan. Hästen var väldigt trög tidigare och växte mycket i kroppen. Jag tyckte egentligen inte att han var färdig under hela året. men nu har han fått mer kropp och muskler efter en rejäl vinterträning. Det har fungerat fint hela vintern och han har gått mycket styrketräning i backen och även rundbanejobb i 1.20-tempo. Han känns bra. men är inte toppad till det här loppet utan vi siktar mer på storloppen i höst. Det är en väldigt trevlig häst, men eftersom han är lite småtrög i träningen kommer han att behöva det här loppet. Jag vill också att han fortsätter att utvecklas och är på topp i höst i samband med Derbyt och Breeders Crown.
Balans/utrustning: Barfota runt om, helstängt huvudlag, vanlig vagn.
– 3 DAVEN PORT (V86-4) är en väldigt fin häst och det var synd att han galopperade i ledningen senast. Men det gick väldigt fort in i svängen och de var nere i 1.06-tempo när han felade. Det är alldeles för fort för en så orutinerad häst som egentligen bara hade gått två riktiga lopp innan, eftersom han galopperade bakom hästar från bakspåret gången innan. Han tappade 50 till 60 meter och kom tillbaka strålande som trea i mål. Hästen har annars börjat karriären bra och är under utveckling. Det är en ganska stor häst och jag tycker att han har allt. Han har bara gått lugnt i träningen efter förra starten, men känns helt normal. Nu är det ett bra läge med spår tre bakom bilen och han visade senast att han är snabb ut. Jag hoppas bara att det blir lite lugnare öppning den här gången. Felfri måste han räknas med bra chans.
Balans/utrustning: Skor runt om, huvudlaget bestäms efter värmningen, vanlig vagn.
– 9 MARION FOUTY BON (V86-8) är också en mycket fin häst som har vunnit två Margareta-lopp i rad med krafter kvar. Hon har gjort alltid rätt och man kan inte säga annat när hon har vunnit varje gång utom en start då hon blev tvåa. Hästen är travsäker och har alla bra egenskaper en topphäst ska ha. Synd att det blev bakspår nu eftersom hon inte kan utnyttja sin startsnabbhet. Men hon har gått bra bakifrån också tidigare. Hon har känts väldigt fin i träningen och jag måste vara optimist och tro på bra chans igen. Eventuellt blir det första gången med urryckare nu och det har vi provat i jobb med bra effekt. Eftersom hon inte är anmäld till några årgångslopp har vi siktat lite extra mot just de här Margareta-loppen. Vi körde barfota runt om förra gången och det fungerade bra så det blir samma igen.
Balans/utrustning: Barfota runt om, öppet huvudlag, vanlig vagn (inga ändringar).
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Akke (+5)
|