Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-08, 04:23   #15
Zimond
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Det går inte att säga någon generell siffra. Det beror på vilka odds man spelar till. Höga odds kräver ett större urval och vice versa.

Det jag gör är att räkna fram ett standard score (z) för att sedan med hjälp av det räkna fram sannolikheten för att resultatet är baserat på slumpen. Vill ni göra det i Excel så använder ni =1-NORMSFÖRD(z). Om ni inte vill använda Excel så kan ni använda den här kalkylatorn

Formeln för z är:

z = (vinster-förluster)/( √(vinster+förluster))

Några exempel:

Qirren är 112 - 88 i sitt Håkki spread. Det ge följande z:

(112 - 88)/(√(112+88) = 1,70

För in z, alltså 1.70, i kalkylatorn och du får fram att sannolikheten är 4.5 % att resultatet är baserat på slumpen.

En av mina marknader gick 99-69 förra säsongen med ett z på 2,31. Sannolikheten att jag inte har någon aning om vad jag sysslar med där är då 1.04 %.

RAS gick 265-188 förra året i basketen. Det ger ett z på 3,61 och en sannolikhet på 0,015 % att det är slumpen som har genererat resultatet.

Det är alltså önskvärt att ens z är så högt som möjligt. Hur högt z som behövs för att med all säkerhet kunna säga att man är vinnande tänker jag inte ta ställning till. Om du är 570-430 är sannolikheten för att det är slumpen som har rekat 0,0005%. Är det tillräckligt för att vi ska veta att du är vinnande?

Rätta mig gärna om något är galet. Jag är till exempel osäker på hur bra detta stämmer när man blandar spel med stor skillnad i vinstchanser.

Senast redigerad av Zimond den 2010-11-08 klockan 04:39.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat