Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-11-02, 23:39   #1
 
Pipans avatar
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 68
Sharp$: 180

Fotboll
Stats: 2 - 5 - 1
ROI: 83.31%
Vinstprocent: 28.57%

Standard

Efter hur många spel handlar det om skicklighet och inte tur?


Den här frågan är främst riktad till er som har spelat och fört statistik en längre tid och vet hur turen brukar komma och gå.

Jag har nyss börjat föra statistik på mitt spelande för att se om jag är vinnande eller förlorande i det långa loppet. Men hur många spel måste man lägga innan man kan börja tala om att vinsterna handlar om att man är en vinnande spelare och att det inte bara handlar om tur?

Svaret beror i och för sig på vilka odds man spelar på (för spelar man 10 000 spel och förlorar 9 999 men får in en 550 000-oddsare har man ju ett fantastiskt resultat men det kan ju lika gärna vara tur som skicklighet). Jag tänkte på om man har ett medelodds på omkring 2.5 och spelar på matcher med odds från 1.4 till 10.0, hur många spel måste då lägga innan man kan säga att man är en vinnande spelare och att det inte handlar om tur?

Jag har spelat poker ganska länge och vet att man kan ha väldigt tur eller otur extremt länge, det kan hålla i sig flera månader. Men jag tänker mig att det svänger lite mindre i odds-världen.
Pipan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 01:11   #2
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Det finns säkert ett statistiskt sätt att beräkna med hur många % sannolikhet man spelat värdeodds i snitt om man ligger på exempelvis 105% efter 250 spel.

Jag skulle gissa att 500 spel är en bra måttstock men man ska tänka på att historiska plusresultat inte garanterar framtida plusresultat. Vissa spelbolag förbättrar sin oddssättning, rekare slutar, andra rekare blir så populära att man inte hinner rygga, spelbolag slashar etc etc.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:02   #3
 
skolmatsals avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 139
Sharp$: 354
Standard

Man brukar väl säga ROI på högre än 110 på 250 spel, och då ska det dessutom vara med jämna insatser. (Dvs. inte göra som jag och gå all in för bonuspengar. )
skolmatsal är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:09   #4
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal Visa inlägg
Man brukar väl säga ROI på högre än 110 på 250 spel, och då ska det dessutom vara med jämna insatser. (Dvs. inte göra som jag och gå all in för bonuspengar. )
250 spel skulle jag säga är väldigt lite i det långa loppet.
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 19:10   #5
 
AndreasB1897s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blekinge
Inlägg: 1 792
Sharp$: 3864
Standard

Skulle nog vilja ha minst 500 spel för att kunna bedöma något först.
__________________
Twitter: @AndreasB1897
AndreasB1897 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 22:50   #6
 
Talyss avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Boston, Massachusetts
Inlägg: 495
Sharp$: 554
Standard

Hatar ordet tur, vad är tur? finns tur? tror inte på tur alls.
Talys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 22:53   #7
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
250 spel skulle jag säga är väldigt lite i det långa loppet.
Och 110 i ROI för högt.

Funkar bara ett tag, för några få, och ju längre tid man håller på desto sämre ROI får man. Undantag finns ju alltid men till slut hårdnar motståndet och då skiljs agnarna från vetet. Hög ROI brukar hänga ihop med udda objekt hos små bolag och med små insatser. En snabbt övergående fas och ger inga pengar som räcker till pensionen.

Men då en låg ROI inte är synonymt med lägre intäkter så är det inget att bekymra sig över. Relativt många spel och med några laxars insats är vad som krävs för att det ska bli över att stoppa undan.

Hög omsättning är mycket viktigare än hög ROI. Alldeles för mycket fokus på den biten. 102-103 % tillbaka är fullt tillräckligt och långsiktigt hållbart. Bara spelen är förhållandevis många och insatserna tillräckligt stora.

Säg att du hittar 3 spel om dagen, satsar 1000 kr på varje och har en ROI på 110. Inte det lättaste att genomföra och skulle du mot förmodan lyckas så ger det bara drygt 9000 ut i månaden. Då vill det till att man är billig i drift för att gå runt.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 22:54   #8
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av talysbajare Visa inlägg
Hatar ordet tur, vad är tur? finns tur? tror inte på tur alls.
Tur existerar absolut.

Det handlar ju om när slumpen går till din fördel.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 00:02   #9
 
BlueAcids avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 13
Sharp$: 313
Standard

Tradar odds innan och i halvtid, turen spelar inte in allt för mycket, även om det händer en hel del knas.

Rekommenderar varmt "tur eller otur" av Richard Wiseman
BlueAcid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 14:02   #10
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av talysbajare Visa inlägg
Hatar ordet tur, vad är tur? finns tur? tror inte på tur alls.
Va? Självklart finns tur.
__________________
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 14:22   #11
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Luck is the name Losers give to their own failings.
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 14:55   #12
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovbenstomme Visa inlägg
Va? Självklart finns tur.
Drar man in 10 mille på lotto på ett bräde så är det tur.

Plockar du in samma summa på sportspel under 10 år så beror det på något annat.

Ja det är väl skillnaden. Går du back på bettingen så handlar det ytterst sällan om otur, till mångas stora förtret. Men visst är det enklare att skylla på otur än att bekänna sina matematiska brister för sig själv.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 16:40   #13
stolt same som älskar hojt
 
Bodens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Boden
Inlägg: 808
Sharp$: 1430

Mina rekar
Stats: 0 - 0 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av talysbajare Visa inlägg
Hatar ordet tur, vad är tur? finns tur? tror inte på tur alls.
Man kan självkklart ha tur eller otur i enstaka spel. Men i längden så ser man om man varit bra eller dålig...
__________________
Vad är det för likhet på spermier och lulebor? Det finns många av dom, men få blir människor
Boden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 17:08   #14
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Klart det finns tur, och öde. Jag har ALLTID haft något som har tagit hand om mig eller på något sätt tjänar pengar PRECIS när jag behöver det. Att det finns tur och en del har det är en naturlig del av livet, jag har haft en jävla tur i mitt liv även om mitt liv inte är något att avundas. Jag har istort sätt gjort vad jag vill i hela mitt liv utan konsekvenser.

Jag tror tur handlar mycket om vem man är så som människa, den enes död den andres bröd osv.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 04:23   #15
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Det går inte att säga någon generell siffra. Det beror på vilka odds man spelar till. Höga odds kräver ett större urval och vice versa.

Det jag gör är att räkna fram ett standard score (z) för att sedan med hjälp av det räkna fram sannolikheten för att resultatet är baserat på slumpen. Vill ni göra det i Excel så använder ni =1-NORMSFÖRD(z). Om ni inte vill använda Excel så kan ni använda den här kalkylatorn

Formeln för z är:

z = (vinster-förluster)/( √(vinster+förluster))

Några exempel:

Qirren är 112 - 88 i sitt Håkki spread. Det ge följande z:

(112 - 88)/(√(112+88) = 1,70

För in z, alltså 1.70, i kalkylatorn och du får fram att sannolikheten är 4.5 % att resultatet är baserat på slumpen.

En av mina marknader gick 99-69 förra säsongen med ett z på 2,31. Sannolikheten att jag inte har någon aning om vad jag sysslar med där är då 1.04 %.

RAS gick 265-188 förra året i basketen. Det ger ett z på 3,61 och en sannolikhet på 0,015 % att det är slumpen som har genererat resultatet.

Det är alltså önskvärt att ens z är så högt som möjligt. Hur högt z som behövs för att med all säkerhet kunna säga att man är vinnande tänker jag inte ta ställning till. Om du är 570-430 är sannolikheten för att det är slumpen som har rekat 0,0005%. Är det tillräckligt för att vi ska veta att du är vinnande?

Rätta mig gärna om något är galet. Jag är till exempel osäker på hur bra detta stämmer när man blandar spel med stor skillnad i vinstchanser.

Senast redigerad av Zimond den 2010-11-08 klockan 04:39.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td