Ämne: Aktie/Fonder
Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-08, 15:45   #33
moregolf

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 659
Standard

Botnia, Ratos, Industrivärden.

Drabbas av övermod och svarar på inlägg som riktas till "kunniga".

Botnia: är endast ytligt insatt, men det är nog både chans och risk. Typisk krydda i en portfölj, men som sagt jag kan inte bolaget. Själv har jag satsat på NAUR då jag tycker de är lite säkrare (om man nu kan vara säker i denna bransch!) men ändå med stor potential.

Ratos: duktiga på att förädla bolag och göra exit med bra vinst, senast Haglöfs som de sålde väldigt dyrt till Japan. Enda risken är beroendet av den enormt duktiga nuvarande ledningen (Arne) som ju någon gång lämnar bolaget.

Industrivärden: i bolag som Industrivärden o Investor får du gräddan av svenska bolag till rabatterat pris. Fungerar som en fond men utan förvaltningsavgift. Bara att köpa och glömma bort i ett antal år.

Jag tror att selektiva köp i energi/råvaror idag med 5-10 års horisont kan bli riktigt bra. Finns många bolag att välja men stock-picking är viktig. Vill man ha en mycket spännande aktie inom olja, så kan man titta på Shelton Petroleum. Nyheten om Baltic Oil idag missuppfattades helt av marknaden idag /tycker jag, alltså!/ då de sänktes ned till 0,75 kr som lägst.
Andra spännande bolag inom energi är t.ex Etrion och Black Pearl. För den riktigt riskfyllde finns t.ex Swede Resources. Bara att läsa på! Finns mycket på nätet.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat