Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-11-08, 09:03   #31
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Vad säger ni kunniga om Botnia Exploration Holding AB ?
Rimligt att tro på någon snabb avkastning där?
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 12:01   #32
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Bollnäs
Inlägg: 635
Sharp$: 1829


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Härligt att du nämner Industrivärden och då jag sitter på en hel del Industrivärden C
Många i familjen sitter på Ratos och dom har gått riktigt bra
Erikbgif är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 14:45   #33
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Botnia, Ratos, Industrivärden.


Drabbas av övermod och svarar på inlägg som riktas till "kunniga".

Botnia: är endast ytligt insatt, men det är nog både chans och risk. Typisk krydda i en portfölj, men som sagt jag kan inte bolaget. Själv har jag satsat på NAUR då jag tycker de är lite säkrare (om man nu kan vara säker i denna bransch!) men ändå med stor potential.

Ratos: duktiga på att förädla bolag och göra exit med bra vinst, senast Haglöfs som de sålde väldigt dyrt till Japan. Enda risken är beroendet av den enormt duktiga nuvarande ledningen (Arne) som ju någon gång lämnar bolaget.

Industrivärden: i bolag som Industrivärden o Investor får du gräddan av svenska bolag till rabatterat pris. Fungerar som en fond men utan förvaltningsavgift. Bara att köpa och glömma bort i ett antal år.

Jag tror att selektiva köp i energi/råvaror idag med 5-10 års horisont kan bli riktigt bra. Finns många bolag att välja men stock-picking är viktig. Vill man ha en mycket spännande aktie inom olja, så kan man titta på Shelton Petroleum. Nyheten om Baltic Oil idag missuppfattades helt av marknaden idag /tycker jag, alltså!/ då de sänktes ned till 0,75 kr som lägst.
Andra spännande bolag inom energi är t.ex Etrion och Black Pearl. För den riktigt riskfyllde finns t.ex Swede Resources. Bara att läsa på! Finns mycket på nätet.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 08:19   #34
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Bear / Bull x4??

Någon med erfaranheter? Fällor? Avstå? Mata mig
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 21:17   #35
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

NAUR


Nyheterna kommer slag i slag nu. Senast så är finansieringen nästan klar. Blir väl dessutom en ganska liten NE till större intressenter, men inte alls den utspädning som man tidigare kunde räkna med. Vidare finns avtal om köp av hela produktionen på plats.
Konstigt nog reagerar kursen ganska ljumt vilket för mig innebär fortsatt köpläge. Har ökat ytterligare i NAUR denna vecka.
Den stora frågan att lösa är logistiken; vägtransporter till att börja med, men sedan borde en järnväg till Malmbanan kunnna byggas. Kemialternativet är nog ute ur bilden.
Läs på och bilda er en egen uppfattning, för mig är detta ett av de tre största innehaven. Var och en fattar sina egna beslut, jag bara tipsar.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 21:38   #36
 
Pacmans avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 769
Sharp$: 6882

Pacmanscorner Twitterpicks
Stats: 1093 - 1168 - 229
ROI: 99.65%
Vinstprocent: 48.34%

Standard

Kör bara fonder själv, enklast så. Dock med fin utveckling på portföljen
Pacman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 07:55   #37
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Kul att det går bra med dina fonder. Visst är det på sätt och vis enklare än att ha enskilda aktier. Men, man bör se upp med köp-, sälj- och förvaltningsavgifterna. Man kan tycka att t.ex 2 %/år inte är mycket men under några år med ränta på ränta så äter det upp en del av avkastningen.
Ett stabilt svenskt investmentbolag är annars ett alternativ till vissa fonder och utan avgifter. Du får då del i bolag som är verksamma över hela världen. Bra alternativ är, enligt mig, t.ex Kinnevik, Industrivärden/Investor och om du vill ha mer skog/fastigheter, Lundbergs. Ratos har en fin historia och Svolder täcker upp mindre bolag.
Fonder tycker jag är bra när man vill in i specifika branscher eller regioner som är svåra att täcka med vanliga aktier. T.ex småbolag i Ryssland vore nästan omöjligt för en vanlig investerare att täcka med aktier. Likaså råvaror/energi i Sydamerika o.s.v.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 08:19   #38
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
Nyheterna kommer slag i slag nu. Senast så är finansieringen nästan klar. Blir väl dessutom en ganska liten NE till större intressenter, men inte alls den utspädning som man tidigare kunde räkna med. Vidare finns avtal om köp av hela produktionen på plats.
Konstigt nog reagerar kursen ganska ljumt vilket för mig innebär fortsatt köpläge. Har ökat ytterligare i NAUR denna vecka.
Den stora frågan att lösa är logistiken; vägtransporter till att börja med, men sedan borde en järnväg till Malmbanan kunnna byggas. Kemialternativet är nog ute ur bilden.
Läs på och bilda er en egen uppfattning, för mig är detta ett av de tre största innehaven. Var och en fattar sina egna beslut, jag bara tipsar.
Var finns de bästa nyheterna?
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 12:37   #39
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Nyheter ang. NAUR.


T.ex på bolagets egen hemsida, Avanza.se /forum för NAUR/ samt sidan för aktien på Avanza.se
Vidare på vcw.se (sök på Northland eller NAUR), www.hegnar.no /forum samt "gull och gruvedrift"-sidan.
Även på börssnack på www.di.se kan du söka på Northland eller NAUR.
Ekonomisidan E.24.
En del lokala källor, t.ex www.nsd.se eller Norrbottenkurirens hemsida. Lika så Sveriges Radio lokalradion/Norrbotten. Där finns just nu bl.a en intervju med vd Waplan.
Om du vill, kan jag lägga upp några länkar här med aktuella nyheter. Bolagets egen hemsida är bästa att börja med, där får du info direkt "from the mouth of the horse".

Aktieinvesteringar kräver mycket tid. Själv läser jag på ett antal timmar varje dag. Det lönar sig då man kan hitta case som NAUR samt det unervärderade Amhult2.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 21:39   #40
 
comprendes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 013
Sharp$: 1245

comprende
Stats: 943 - 958 - 42
ROI: 106.09%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

du har ju bra koll på detta, jag undrar vad motsvarande aktie i tex norge o finland är till de svenska investor, industrivärlden, kinnevik, ratos, lundberg o svolder.
mao undar jag vad man kan ersätta finlands- o norgefonder med för aktie?
__________________



To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
comprende är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 22:05   #41
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av moregolf Visa inlägg
T.ex på bolagets egen hemsida, Avanza.se /forum för NAUR/ samt sidan för aktien på Avanza.se
Vidare på vcw.se (sök på Northland eller NAUR), www.hegnar.no /forum samt "gull och gruvedrift"-sidan.
Även på börssnack på www.di.se kan du söka på Northland eller NAUR.
Ekonomisidan E.24.
En del lokala källor, t.ex www.nsd.se eller Norrbottenkurirens hemsida. Lika så Sveriges Radio lokalradion/Norrbotten. Där finns just nu bl.a en intervju med vd Waplan.
Om du vill, kan jag lägga upp några länkar här med aktuella nyheter. Bolagets egen hemsida är bästa att börja med, där får du info direkt "from the mouth of the horse".

Aktieinvesteringar kräver mycket tid. Själv läser jag på ett antal timmar varje dag. Det lönar sig då man kan hitta case som NAUR samt det unervärderade Amhult2.
Tack, ska kika igenom och kanske investera lite i veckan då
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 15:04   #42
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Norge, Finland m.m.


Jag är inte så hemma i norska och finska aktier. Vad gäller investmentbolag, så är ett tips Aker i Norge. Verkar vara lågt värderade, men bara ett tips, kolla upp dem själv.
Om du är intresserad av norska aktier så kolla gärna www.hegnar.no. Där finns mycket med inlägg på låg nivå, men även en del guldkorn. Det finns även ett norskt bolag som heter Rocksource (RGT ASA som ticker) som verkar intressant, dock inget investmentbolag. Jag har en del aktier som är noterade i Oslo, fr.a NAUR, men annars tycker jag att norska börsen är mindre utvecklad än Sthlmsbörsen och det handlas mer amatörmässigt, om man får säga så. Omotiverade svängningar och extrem kortsiktighet är några exempel.
Det finns även en mer seriös sida www.stocktalk.no om norska aktier. Kostar en del att vara medlem men seriöst innehåll.
www.redeye.se finns en del signaturer som skriver mycket insatt bl.a om finska aktier. Sampo och Fortum är exempel på aktier i Finland som kan vara av intresse. Vad gäller Nokia finns det mångs olika åsikter. Kan dubblas på 1-2 år men även halveras.
Ålands bank är en stabli och försiktig bank som ser billig ut.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 15:08   #43
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Comprende, nordiska aktier


Bara ett tips: i dagens Privata affärer finns en större del om nordiska aktier. Läsvärt!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
comprende (+2)
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 10:20   #44
 
Frikeers avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 64
Standard

Vad tror du om Skanska B? Jag ärvde nyligen ett större antal och vet inte riktigt om jag ska sälja eller inte.
__________________
BOL
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Frikeer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 19:13   #45
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 92
Sharp$: 659
Standard

Skanska, Frikeer.


Rent generellt tycker jag att Skanska är ett jättebra bolag som är köpvärt nu.
Sedan beror Dina alternativ ju på Din eller Din familjs ekonomiska situation och synen på placeringshorisont och risksyn. M.m, m.m.
Om det kapital Du får i form av Skanska inte behöver röras på många år kan de ju ligga kvar och Du kan ta emot utdelning varje år och se kursen långsiktigt växa. Ett alternativ, som sänker risken, är annars att sälja en del och köpa andra stabila tillväxtaktier ev. kombinerade med några kryddor.
Exempel på den första gruppen är: Kinnevik, Atlas Copco, Alfa Laval, Lundbergs. Många fler finns, men dessa fyra är låg risk men bra potential.
Kryddor kan t.ex vara: Amhult2, NAUR, Shelton, Empire, BlackPearl. Dessa har stor potential men därmed större risk. Vad gäller Amhult2 är risken iofs ganska låg, men risken består mest i liten omsättning p.ga. liten free-float. Dessa kryddor bör vara endast en liten del i en portfölj, säg 10-20 % max.
OK, bara några lösa tankar, behöver mer info för ett mer specifikt svar.
moregolf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td