Citat:
Ursprungligen postat av inexe
Hörde av en vän att travhästar bara tränar runt 3-4h i veckan!!
Låter ju sanslöst lite enligt mig.
Får dom så pass mycket vardagsmotion varje dag?
Någon som vet ungefär hur ett träningsprogram ser ut för en travhäst?
|
Ännu värre med galopphästar.
Tänker du applicera van der Poels mördarträning på häst?
Först får du skilja på motion och träning även om man förstås kan tänka sig att motion bör benämnas "träning".
3-4 h i veckan tränar de inte om du inte räknar motion som träning. Eller ja, en del gör det, då talar vi uppbyggande träning intervaller i sand med lite pauser inräknat.
Det finns stora skillnader fysiologiskt mellan människa och häst.
En riktigt stor skillnad är att en häst har nästan obegränsat med röda syrebärande blodkroppar lagrade i mjälten som släpps ut vid flykt.
Likaså lungkapaciteten är väldigt stor av naturen.
Snack om bloddoping på en häst är rent nys i och med att de bloddopar sig själva på ett ögonblick.
Gissar att den skarpa extra provstarten delvis handlar om att släppa ut dem inför ett lopp.
Vad tänker du?
Edit: sen kan man förstås utföra dressyr i olika former med mera med mera men i vanliga fabriksstall sker inte så mkt sådant.
En ung häst ges mer "träning" i vissa skeden men talar vi vuxen tävlingshäst där det förstås också finns olika faser så är mängden begränsad.
OT:
Stress är en faktor få saker är så skadligt som stress.
Få hästar har så korrekta ben att de tål tävling i någon större utsträckning eller för den delen träning.
Har du en råindivid kan du nog göra den tålig och frångå normer, frågan är vilken tränare som har resurser och mod att utföra det hela med en sådan dyrgrip, att bryta ny is och kanske misslyckas totalt?
Men vad vet jag, jag har inte arbetat för sådana som Guarato eller Godolphin.
.