Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren
Jag är väl en udda fågel i trav spelvärlden men i min värld är det värdefullt att själv göra analyser och ta egna beslut på vilka hästar jag streckar. Men det verkar som stora flertalet har järnkoll på vad alla ”spelexpertena” erbjuder? I min värld har jag en bra känsla när mina ”egna” tips sitter oavsett vinst belopp. Ok kan bero på att jag sällan vinner stora belopp men har väl genom åren satt några 6 siffriga vinster.
Travspels cirkusen är enligt mig helt förstörd av alla tips och analyser från morgon till kväll.
Längtar tillbaks till förra seklet när man hängde på räcket och sög in värmningar och hästintryck på banan. Själv är bästa dräng om man har någorlunda koll på sporten och försöker hitta stänkarna utan att lyssna och läsa meningslöst tjatter från morgon till kväll. Ok stallbacks intervjuer och värmningar är alltid intressanta.
Tack för ordet. Den gamle Efterhandaren.
|
Värmningar är idag mer kuriosa än "intressanta". Mestadels för att hästar alltmer sällan värms med den utrustning/balans som är tänkt för loppet.
En anekdot från "tiden innan allt blev sämre" angående betalt på sin egna analys.
Solvalla hösten 1996.
https://sportapp.travsport.se/race/r...3539/results/6
Solvalla hade rejäl omsättning på onsdags-V5orna på den tiden och jag hade följt upp en amatörtränad häst som ibland brukade köras av Åke Svanstedt. Allt hade krånglat för Weeping Water och Åke i Dannerostarten 1½ vecka tidigare.
När streckfördelningen började visas fredagen innan såg jag direkt vem jag skulle spika i sista avdelningen. Weeping Water som dessutom hade lottats till ett kanonspår. Nämnde den för alla jag snackade trav med såklart.
Brorsan var dock inte så imponerad. Komma med tips på en som helt klart skulle bli favorit?
Sent på eftermiddagen på onsdagen står jag och lagar mat och kommer helt plötsligt ihåg att jag inte hade lämnat in någon V5a till Solvalla. På med text-TV och till min stora förvåning ser jag att hästfan är exakt minst spelad på V5-spelet. ( På vinnarspelet blev den bara näst minst spelad till slut. )
Jag får rusa till spelbutiken som snart skulle stänga ( Ombuden packade ihop 18.00! ) Slängde ihop handreducerat system på 4 kuponger. 1-4 av 4 med spik på minst spelade i V5-5.
Favoriterna i de två första avdelningarna var inte särskilt hårt spelade, men jag gillade dem båda så de fick vara utgångshästar. Sedan kom två rätt klara favoriter som jag ändå gärna garderade upp. De fick vara utångshästar de med ändå. Hade feeling att de inte skulle behövas ens.
Och mycket riktigt vann favven första enkelt. Sedan vann favven rätt enkelt även i V5-2.
I efterhand fick jag reda på att regnet börjat ösa ner och banan då blev både besvärlig och tungsprungen. Något som borde ha ökat skrällchansen tycker man.
Men nej, nej. Åke S vann lätt med Eastender i V5-3 och SHJ med Gossip i V5-4 där jag hade 9x12 hästar.
Ridå. Exakt helt värdelöst. Det blev 4 raka favvar och nu vill man ju knappt att ens superspelidé ska vinna. Det blir bara grus ändå. Ca 700 rader gav inte mer än knappa 2800 kr tillbaka. Självklart vann Weeping Water med en knapp men säker hals mot favoriten i V5-5.
Jag satte vinsten helt med egna idéer. Men det hjälpte inte till ett smack för att ge en bra känsla. Ett läge som inte ens på den tiden uppstod mer än kanske en gång varannat år slutade med att jag fick 2800 kr i vinst med 700 krs V5-insats på en 36-oddsare.
Vad jag ville ha sagt med den här harangen? För mig är det helt obegripligt med bra känsla om man inte får betalt i paritet med det flyt man ändå haft när ens idéer sitter hyggligt.