Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-07-19, 20:36   #1
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 465
Sharp$: 1299
Standard

Streckprocent vs. värde


V64 Skellefteå - 19 juli idag.

Begriper inte mig på värdet som hästarna ger.
I V64-3 så vinner andrahandsfavoriten och ger mindre pengar än favoriten.
I V64-6 så vinner andrahandsfavoriten och ger mindre pengar än favoriten.

Hur kan det komma sig?

Ta t.ex. 6 SWAGGER streckad på 29% och hade gett 12 001 kr om den vunnit.
Istället vinner 5 DWAYNE ZET streckad på 27% och ger endast 6 393 kr.

Hur går detta till? Totalt ologiskt.

Det rimliga vore väl att hästarna bakom favoriten ger mer pengar.
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 20:42   #2
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7930
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
V64 Skellefteå - 19 juli idag.

Begriper inte mig på värdet som hästarna ger.
I V64-3 så vinner andrahandsfavoriten och ger mindre pengar än favoriten.
I V64-6 så vinner andrahandsfavoriten och ger mindre pengar än favoriten.

Hur kan det komma sig?

Ta t.ex. 6 SWAGGER streckad på 29% och hade gett 12 001 kr om den vunnit.
Istället vinner 5 DWAYNE ZET streckad på 27% och ger endast 6 393 kr.

Hur går detta till? Totalt ologiskt.

Det rimliga vore väl att hästarna bakom favoriten ger mer pengar.
Ikväll var Spelvärde helt rätt ute. Satte spikar o spelvärda hästar. Många som ryggar där och då blir värdet på rätt rad lägre än vad insatsprocenten visar.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 21:01   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

För V64-6 är det extremt ovanligt. Men ibland händer det.

De system som är kvar är helt enkelt inte representativa för den totala inlämnade radmängden ibland. Ibland kan det bero på att någon av speltjänsternas drag på andrahandaren sitter. Andra ggr kan det vara mångvarvade andelsspel som kanske t o m spikat andrahandaren. Enstaka ggr kan det vara någon kvar som sitter med spik på andrahandaren på en flerbong.

Ikväll var det ett 20-varvat andelsspel och dessutom två system med x10 och V6-valet. Så de satte 25 st vardera.

Som du konstaterar så är det logiska att favoriten ger minst. Och så är det också i en överväldigande majoritet av omgångarna. I princip alltid.

Men enstaka ggr är inte favoriten mest spelad bland de som är kvar till slutet. Så här extremt är det sällan såklart, men ibland inträffar en slags omvänd TV-systemseffekt. "Smarta spelarna" går emot favoriten i sista för att det "rensar så dåligt."

Att det händer i avdelningar innan sista den kan ha fler anledningar förutom ovanstående. T ex att flertalet extremt uppsplittrade system är kvar med enkelradssystem för andrahandaren men ett enda större system för favoriten.

Just för systemvärdet längs med omgången gör du dessutom misstaget att tänka att systemvärdet = utdelningen. Det stämmer endast efter sista avdelningen på streckspelen.

Att systemvärdet inte är samma som utdelningen efter en viss avdelning ser man lättast genom att titta på följande avbrutna V64-omgång på Bergsåker. https://www.atg.se/spel/2013-11-01/V...saker/resultat

Lägg särskilt märke till att systemvärdet efter V64-4 inte alls stämmer överens med utdelningen efter 4 avdelningar.

Utdelningen här är 6r-potten delat med antal kvarvarande rader.

Så är det även i en vanlig omgång där man kör alla 6 avdelningar. Utdelningen är 6r-potten delat med antal kvarvarande RADER. Sedan råkar det bara vara så att antal kvarvarande rader och antal kvarvarande system efter den sista avdelningen i stort sett alltid sammanfaller. Och när det skiljer sig åt, t ex pga dött lopp eller strykningar, så är det kvarvarande rader som gäller ( ATG skriver ut ordet system på resultatsidan även då, vilket tekniskt sett är fel. Men det skiter man i eftersom utdelningen är korrekt uträknad. )


Och med allt det sagt så var det även extremt låg utdelning på eventuella vinnare i V64-6. Det måste nog ha varit någon speltjänst som prickat riktigt bra.


Edit: Nästan mer extremt att andrahandaren gav lägre utdelning än favoriten var att 5e-handaren, n7 President Lindy, också hade gett lägre utdelning än favven vid eventuell vinst. Det har jag ALDRIG sett tidigare. En unik omgång!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2022-07-19 klockan 21:03.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 21:10   #4
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7930
Standard

Som sagt. Spelvärde helt rätt ute. Och många ryggar.
President Lindy var deras förstarank i avd 6.
Nimbus Southwind deras förstarank i avd 2, tillika omgångens mest spelvärde.
5 av 6 i A-gruppen. Snedvrider hela omgången.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 21:28   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Som sagt. Spelvärde helt rätt ute. Och många ryggar.
President Lindy var deras förstarank i avd 6.
Nimbus Southwind deras förstarank i avd 2, tillika omgångens mest spelvärde.
5 av 6 i A-gruppen. Snedvrider hela omgången.
Missade ditt inlägg när jag satt och skrev ihop mitt lite längre inlägg.

( Inte meningen att förklara något som du redan hittat anledningen till, utan snarare ge en bred allmän förklaring till olika möjliga orsaker. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 21:30   #6
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 465
Sharp$: 1299
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Edit: Nästan mer extremt att andrahandaren gav lägre utdelning än favoriten var att 5e-handaren, n7 President Lindy, också hade gett lägre utdelning än favven vid eventuell vinst. Det har jag ALDRIG sett tidigare. En unik omgång!
Ja, just ja. Det stämmer ju. Heltokigt.
Omkullkastar då tanken att hitta andra drag än just favoriten för att komma åt en större utdelning. I detta fall var då favoriten ett bättre drag än 5e-handaren.

I övrigt, tack för alla förklaringar.

Senast redigerad av SwedishHorseRacing den 2022-07-19 klockan 21:31.
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 21:33   #7
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing Visa inlägg
Ja, just ja. Det stämmer ju. Heltokigt.
Omkullkastar då tanken att hitta andra drag än just favoriten för att komma åt en större utdelning. I detta fall var då favoriten ett bättre drag än 7 PRESIDENT LINDY.

I övrigt, tack för alla förklaringar.
Se även V4 för ikväll på Sk. Där var vinnaren DZ både favorit på totala spelet och bland de som var kvar.

Där är inte Swagger ens favorit. Bara andrahandare. Dock bara 4ehandare bland de kvarvarande raderna.

Särskilt på V75 brukar andrahandaren rensa lite sämre än den ska och favoriten en skvätt bättre. Det är inte alls såna här skillnader, men över tid är inte sista avdelningen bäst för "värdefynd".

Dock kan det ju vara trevligt för psyket att sitta kvar med många hästar i sista.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 08:58   #8
 
Reg.datum: sep 2021
Inlägg: 732
Sharp$: 2086
Standard

Känns som man borde skaffa Spelvärde bara för att kunna spela emot när man tycker de har fel…
__________________
"En bra spik är en spik som vinner"
Galten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 12:51   #9
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Känns som man borde skaffa Spelvärde bara för att kunna spela emot när man tycker de har fel…
Man är nästan tvungen att "Snoka" rätt på deras sammanfattning för att göra anti-urad med minst 1-2 fel. För det är mestadels bara när allt sitter perfekt som det blir så här snedvridet.

Helt tvärtemot så att man tar bort alla deras idéer gör att man spricker lite för ofta. De är ju inte kassa på något sätt. Det som är kasst är att spelvärdet går upp i rök när de får in "allt".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 21:06   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Ikväll blev det en överdriven variant av det "vanliga".

Andrahandaren, som den här gången lyckades vinna, var mer spelad på kvarvarande rader än favoriten.

Jo, man vill ju hellre få in med sämre spelvärde än spricka på bättre spelvärde. Såklart.

Men det är jäkligt tydligt att just andrahandaren i sista är något som väldigt många går extra hårt på.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 16:42   #11
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Man är nästan tvungen att "Snoka" rätt på deras sammanfattning för att göra anti-urad med minst 1-2 fel. För det är mestadels bara när allt sitter perfekt som det blir så här snedvridet.

Helt tvärtemot så att man tar bort alla deras idéer gör att man spricker lite för ofta. De är ju inte kassa på något sätt. Det som är kasst är att spelvärdet går upp i rök när de får in "allt".
Visst urholkas spelvärdet pga att många följer deras tips, men att det skulle gå helt upp i rök om dom sätter ”allt” är ju inte troligt. Då pratar vi om rader som dom kanske bedömer till över 100 gånger större chans än spelarkollektivets bedömning.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 16:50   #12
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Visst urholkas spelvärdet pga att många följer deras tips, men att det skulle gå helt upp i rök om dom sätter ”allt” är ju inte troligt. Då pratar vi om rader som dom kanske bedömer till över 100 gånger större chans än spelarkollektivets bedömning.

Nej. Den bedömningen finns inte. Dubbelt värde ju är extremt bara det.

Och skulle de finnas så är de ju ändå bara ett fåtal av deras 1000-tals inlämade rader. Hur ska man veta vilka just de är och enbart ta med dem och dumpa resten?

När de prickar alla rätt med både spikar och upprankade speldrag, då är spelvärdet sedan länge under 100% på dessa rader.

Det är inget fel på deras drag dock. De vinner sällan, men absolut tillräckligt ofta. Däremot finns det inget värde på dem i kombination med deras spikar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-21, 18:14   #13
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 684
Sharp$: 12836
Standard

Jag är väl en udda fågel i trav spelvärlden men i min värld är det värdefullt att själv göra analyser och ta egna beslut på vilka hästar jag streckar. Men det verkar som stora flertalet har järnkoll på vad alla ”spelexpertena” erbjuder? I min värld har jag en bra känsla när mina ”egna” tips sitter oavsett vinst belopp. Ok kan bero på att jag sällan vinner stora belopp men har väl genom åren satt några 6 siffriga vinster.
Travspels cirkusen är enligt mig helt förstörd av alla tips och analyser från morgon till kväll.
Längtar tillbaks till förra seklet när man hängde på räcket och sög in värmningar och hästintryck på banan. Själv är bästa dräng om man har någorlunda koll på sporten och försöker hitta stänkarna utan att lyssna och läsa meningslöst tjatter från morgon till kväll. Ok stallbacks intervjuer och värmningar är alltid intressanta.
Tack för ordet. Den gamle Efterhandaren.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 06:03   #14
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Jag är väl en udda fågel i trav spelvärlden men i min värld är det värdefullt att själv göra analyser och ta egna beslut på vilka hästar jag streckar. Men det verkar som stora flertalet har järnkoll på vad alla ”spelexpertena” erbjuder? I min värld har jag en bra känsla när mina ”egna” tips sitter oavsett vinst belopp. Ok kan bero på att jag sällan vinner stora belopp men har väl genom åren satt några 6 siffriga vinster.
Travspels cirkusen är enligt mig helt förstörd av alla tips och analyser från morgon till kväll.
Längtar tillbaks till förra seklet när man hängde på räcket och sög in värmningar och hästintryck på banan. Själv är bästa dräng om man har någorlunda koll på sporten och försöker hitta stänkarna utan att lyssna och läsa meningslöst tjatter från morgon till kväll. Ok stallbacks intervjuer och värmningar är alltid intressanta.
Tack för ordet. Den gamle Efterhandaren.
Värmningar är idag mer kuriosa än "intressanta". Mestadels för att hästar alltmer sällan värms med den utrustning/balans som är tänkt för loppet.


En anekdot från "tiden innan allt blev sämre" angående betalt på sin egna analys.

Solvalla hösten 1996.

https://sportapp.travsport.se/race/r...3539/results/6
Solvalla hade rejäl omsättning på onsdags-V5orna på den tiden och jag hade följt upp en amatörtränad häst som ibland brukade köras av Åke Svanstedt. Allt hade krånglat för Weeping Water och Åke i Dannerostarten 1½ vecka tidigare.

När streckfördelningen började visas fredagen innan såg jag direkt vem jag skulle spika i sista avdelningen. Weeping Water som dessutom hade lottats till ett kanonspår. Nämnde den för alla jag snackade trav med såklart.

Brorsan var dock inte så imponerad. Komma med tips på en som helt klart skulle bli favorit?

Sent på eftermiddagen på onsdagen står jag och lagar mat och kommer helt plötsligt ihåg att jag inte hade lämnat in någon V5a till Solvalla. På med text-TV och till min stora förvåning ser jag att hästfan är exakt minst spelad på V5-spelet. ( På vinnarspelet blev den bara näst minst spelad till slut. )

Jag får rusa till spelbutiken som snart skulle stänga ( Ombuden packade ihop 18.00! ) Slängde ihop handreducerat system på 4 kuponger. 1-4 av 4 med spik på minst spelade i V5-5.

Favoriterna i de två första avdelningarna var inte särskilt hårt spelade, men jag gillade dem båda så de fick vara utgångshästar. Sedan kom två rätt klara favoriter som jag ändå gärna garderade upp. De fick vara utångshästar de med ändå. Hade feeling att de inte skulle behövas ens.

Och mycket riktigt vann favven första enkelt. Sedan vann favven rätt enkelt även i V5-2.

I efterhand fick jag reda på att regnet börjat ösa ner och banan då blev både besvärlig och tungsprungen. Något som borde ha ökat skrällchansen tycker man.

Men nej, nej. Åke S vann lätt med Eastender i V5-3 och SHJ med Gossip i V5-4 där jag hade 9x12 hästar.

Ridå. Exakt helt värdelöst. Det blev 4 raka favvar och nu vill man ju knappt att ens superspelidé ska vinna. Det blir bara grus ändå. Ca 700 rader gav inte mer än knappa 2800 kr tillbaka. Självklart vann Weeping Water med en knapp men säker hals mot favoriten i V5-5.

Jag satte vinsten helt med egna idéer. Men det hjälpte inte till ett smack för att ge en bra känsla. Ett läge som inte ens på den tiden uppstod mer än kanske en gång varannat år slutade med att jag fick 2800 kr i vinst med 700 krs V5-insats på en 36-oddsare.

Vad jag ville ha sagt med den här harangen? För mig är det helt obegripligt med bra känsla om man inte får betalt i paritet med det flyt man ändå haft när ens idéer sitter hyggligt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 19:19   #15
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Den bedömningen finns inte. Dubbelt värde ju är extremt bara det.

Och skulle de finnas så är de ju ändå bara ett fåtal av deras 1000-tals inlämade rader. Hur ska man veta vilka just de är och enbart ta med dem och dumpa resten?

När de prickar alla rätt med både spikar och upprankade speldrag, då är spelvärdet sedan länge under 100% på dessa rader.

Det är inget fel på deras drag dock. De vinner sällan, men absolut tillräckligt ofta. Däremot finns det inget värde på dem i kombination med deras spikar.

Jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om hur spelvärde presenterar sina spelidéer, men om dom själva inte ens anser att deras bästa idé i varje avd multiplicerat med varandra skulle knappt komma upp i dubbel så stor chans jämfört spelprocenten. Då förstår jag att det är helt meningslöst att försöka hitta spelvärde på dessa rader. Jag trodde dom hade större tro på sig själva än så.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td