Visa ett inlägg
Gammal 2022-10-20, 23:49   #3326
Gorgar

Reg.datum: dec 2012
Sharp$: 674
Standard

Tack för alla svar angående Teroetisk och praktiskt lägsta radantal.

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Man kan för varje matematiskt system räkna ut hur många andra rader med n antal fel som varje rad täcker.

T ex har du för 11 st helgarderingar att varje enskild rad som mest täcker 22 andra rader med högst ett fel + sig själv.

Därför blir den teoretiska gränsen för 1-felsreducering av 11 helgarderingar = 7703 rader.

Det betyder inte att det existerar ett sådant system. Bara att det är den absolut lägsta gränsen. Och när man för ett visst matematiskt system uppnått den gränsen kan man sluta leta.

Eventuellt kan man sluta att leta tidigare om man itererat igenom alla tänkbara möjliga system med lägre antal rader än det bästa man hittat.

Det här behöver man ingen bok som stöd till att lista ut.

Edit: Ser att tabellen visar 7767 som lägsta gränsen. Men det får jag inte riktigt ihop faktiskt.
Självklart är det så när man tänker efter... synd jag inte gör det lite oftare.

Jag gjorde en lite lista i Excel med:
A) antal helgarderade
B) hur många rader som reduceras bort + sigsjälv för 12rätts garanti.
C) matematiskt antal rader för givet antal helgarderingar
D) teoretiskt antal matcher ( B / C)

Verkar bara vara 1, 4 och 13 helgarderingar som går jämt ut. Således är det bara dom systemen som där "teoretiska" gränsen är samma som går att få rent praktiskt.

Så en annan fråga, går det inte att reducera R 5-0-27 till ett lägre radantal med 12rätts garanti? 27 är ju bara en matematisk extra gardering på R 4-0-9...

//M
Gorgar är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat