Citat:
Ursprungligen postat av elcho
Om man spelar handikappspel på exempelvis basket.
Till hur mycket sämre odds tycker ni att man kan välja en bättre lina?
-2.0 @ 1.91
-2.5 @ 1.95
|
I NFL är en halv poäng/hel poäng
PÅ KORREKT STÄLLE värd hela din bet. På grund av sättet man gör poäng i NFL så finns det en del mer sannolika resultat. 3 (FG), 7 (TD) och 10 (FG+TD) är nyckelnumrena som tar upp mot 35% av alla slutresultat, med 3 som är den största utav dem på runt 15-20%. 4 (TD-FG) och 6 (FG+FG) brukar vara slutskillnaden i runt 10% av resultat.
2010: 144 matcher spelade
Vanns med:
FG 29 (20%)
TD 10 (7%)
FG+TD 8 (5.5%)
TD-FG 5 (3.5%)
FG+FG 9 (6.25%)
--------------------------
61 (42%) matcher har hamnat på dessa nummer i år
En halv poäng från 3 till -2.5 eller +3.5 är så mycket mer värd än en hel poäng från +4.5 till +3.5 eller +5.5
Det finns också vissa totaler som är vanligare där man kunde tänka sig ta en halv poäng, som 37, 41, 34 men dessa resultat tar ändå procentuellt lite plats och efter 41 blir de så pass höga att man inte får någon fördel.
I NBA så finns det ingen direkt skillnad, men man har en generell uppfattning om att lagen brukar sluta foula (beror också på coacher) vid 7pts skillnad (3 possessions (bollinnehav)), så det är det enda numret man kan vara noggrannare om.
Tror man också att linemakers har mer kunskap, får mer data ju längre säsongen pågår (också ett känt faktum att linorna är som mest softa i början på säsongen), så kan man testa med att börja köpa +/- halv poäng efter nån månad och se om de är så skarpa som man tror.
I NBA brukar jag tänka att om jag inte gillar linan så antigen spelar jag inte den matchen eller tar den andra sidan, får jag två linor till två olika odds, väljer jag den bättre linan.