Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-11-16, 20:56   #1
 
elchos avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 29
Standard

Hur mycket är extra poängen värd?


Om man spelar handikappspel på exempelvis basket.
Till hur mycket sämre odds tycker ni att man kan välja en bättre lina?

Exempelvis vilken lina väljer ni om ni har följande alternativ:

-2.0 @ 1.91
-2.5 @ 1.95

Eller:

Under 194 @ 1.91
Under 193 @ 2.00

Själv har jag oftast valt det alternativ med bäst lina framför odds om det är liknande de exemplen, men hur gör ni och hur resonerar ni?
__________________
Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures, the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge, has marked the upward surge of mankind and greed, you mark my words, will not only save Teldar Paper, but that other malfunctioning corporation called the U.S.A
elcho är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 21:47   #2
 
comprendes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 013
Sharp$: 1245

comprende
Stats: 943 - 958 - 42
ROI: 106.09%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

om du brukar använda dig av oddsportal så kan man ju där se vad bolagens totala utbetalning är. jag kan ta en titt på dem hur högt de ligger, som idag tex så valde jag u2,25@2,12 istället för u2,5@1,81 hos samma bolag(betphoenix) pga utbetalningen va högre på ö/u2,25

gick in på den marknaden igen och tittade och det ser likadant ut än.
river plate-boca jr

men jag vet inget specifikt avstånd som borde råda mellan rätt satta odds på linorna.
bra frånga, borde ge upphov till diskution.
__________________



To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
comprende är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 22:27   #3
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elcho Visa inlägg
Om man spelar handikappspel på exempelvis basket.
Till hur mycket sämre odds tycker ni att man kan välja en bättre lina?

Exempelvis vilken lina väljer ni om ni har följande alternativ:

-2.0 @ 1.91
-2.5 @ 1.95

Eller:

Under 194 @ 1.91
Under 193 @ 2.00

Själv har jag oftast valt det alternativ med bäst lina framför odds om det är liknande de exemplen, men hur gör ni och hur resonerar ni?
Använd SBRs Half Point Calculator så får du dugliga svar.

Oddset är bättre på -2 än -2.5
Oddsen på under 194 och under 193 är det i princip ingen skillnad på.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 23:00   #4
 
elchos avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 29
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av comprende Visa inlägg
Intressant inlägg
Tack för svaret.
Yes, använder oddsportal.
Låter intressant men frågan är om det fungerar om man jämför mellan olika bolag på exempelvis basket, jag menar ofta så är ju ex Pinnacle snabba på att sänka linan och har bra utbetalning. Men bookies som ex. Bwin med sämre utbetalning kan ha ganska mycket bättre lina.
__________________
Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures, the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge, has marked the upward surge of mankind and greed, you mark my words, will not only save Teldar Paper, but that other malfunctioning corporation called the U.S.A
elcho är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 23:03   #5
 
elchos avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 29
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Använd SBRs Half Point Calculator så får du dugliga svar.

Oddset är bättre på -2 än -2.5
Oddsen på under 194 och under 193 är det i princip ingen skillnad på.
Tack!
Vet du vad räknaren är baserad på är det statistik från resp. liga eller?
__________________
Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures, the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge, has marked the upward surge of mankind and greed, you mark my words, will not only save Teldar Paper, but that other malfunctioning corporation called the U.S.A
elcho är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 23:09   #6
 
comprendes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 013
Sharp$: 1245

comprende
Stats: 943 - 958 - 42
ROI: 106.09%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elcho Visa inlägg
Tack för svaret.
Yes, använder oddsportal.
Låter intressant men frågan är om det fungerar om man jämför mellan olika bolag på exempelvis basket, jag menar ofta så är ju ex Pinnacle snabba på att sänka linan och har bra utbetalning. Men bookies som ex. Bwin med sämre utbetalning kan ha ganska mycket bättre lina.
alltså jag menar alla bolags totala utbetalning, den ena sidans högsta odds vs den andra sidans högsta odds.
__________________



To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
comprende är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 23:47   #7
 
elchos avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 29
Standard

Okej då förstår jag
__________________
Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures, the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge, has marked the upward surge of mankind and greed, you mark my words, will not only save Teldar Paper, but that other malfunctioning corporation called the U.S.A
elcho är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 00:28   #8
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elcho Visa inlägg
Tack!
Vet du vad räknaren är baserad på är det statistik från resp. liga eller?
Jag vet inte riktigt hur den räknar, inte heller hur pass bra den räknar.

En risig grej med den är att den inte tar totals med i beräkningen för spreadsen. Tex så är 0,5 poäng värt mer i en NFL match där totalen är 30 till skillnad från en match där den är 50.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 19:03   #9
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Jag vet inte riktigt hur den räknar, inte heller hur pass bra den räknar.

En risig grej med den är att den inte tar totals med i beräkningen för spreadsen. Tex så är 0,5 poäng värt mer i en NFL match där totalen är 30 till skillnad från en match där den är 50.
Mao är den helt värdelös.

Edit: Värdelös är ett starkt ord men man bör bara använda den på matcher med en genomsnittlig över/under-lina.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 19:07   #10
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elcho Visa inlägg
Om man spelar handikappspel på exempelvis basket.
Till hur mycket sämre odds tycker ni att man kan välja en bättre lina?

Exempelvis vilken lina väljer ni om ni har följande alternativ:

-2.0 @ 1.91
-2.5 @ 1.95

Eller:

Under 194 @ 1.91
Under 193 @ 2.00

Själv har jag oftast valt det alternativ med bäst lina framför odds om det är liknande de exemplen, men hur gör ni och hur resonerar ni?
Enda sättet att svara på frågan är att grotta ned sig i normalfördelning och varians i just den sporten och just den ligan. Ju lägre varians, desto viktigare blir en halv poäng.

Själv gör jag det enkelt för mig och väljer alltid bättre lina före bättre odds eftersom jag vill ha så låg varians som möjligt i min spelportfölj. Förutsatt att oddsskillnaden inte är så stor att det är uppenbart att den tuffare linan är det bättre spelet.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 20:30   #11
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elcho Visa inlägg
Tack!
Vet du vad räknaren är baserad på är det statistik från resp. liga eller?
Ja, det är statistik från respektive liga. Finns en för tex. NBA, och en för College Basketball. Det skiljer en del mellan dem.

Kalkylatorn baseras på push frekvenser. Man tittar på historiska resultat och vill veta i hur stor andel av matcher med en closing spread på x som slutar med just x (push).

Antag att marknaden har satt en spread på -2, vad är då värdet på -2.5?
Säg för enkelhets skull att historiska data ger att en match med closing spread 2 ger push i 10% av fallen. Om marknaden har satt linan rätt så bör sannolikheten för vinst vara 45%, push 10% och förlust 45% om man spelar på -2. Fair odds på -2 är alltså 2.0. ((0.45+0.45)/0.45)

Detta innebär att om man istället spelat på -2.5 så skulle fördelningen istället bli 45% vinst och 55% förlust och fair odds blir 2.22 ((0.55+0.45)/0.45)

Nu är det bara att relatera de odds du får till dessa (2.0 resp 2.22) och se vad som är bäst.

Vill man sedan veta värdet på -3 istället så fortsätter man på samma sätt men använder push-frekvensen för 3.

För att får fler sampel när man beräknar push-frekvensen kan man titta på närliggande closing spreads. Tex vid beräkning av push-frekvens för 2 så tittar man på hur ofta matcher med closing spread på mellan 1 och 3 slutar med 2 i poängskillnad.

Två saker är värda att notera här:
* Som redan påpekats tidigare i tråden så är totalen inte inräknad i detta så det kommer att påverka slutresultatet.

* I och med att push-frekvenser används och summeras så kommer resultatet att vara lite missvisande om man försöker jämföra stora spreads, tex vad som är bäst av +2 till odds 1.9 eller +10 till odds 1.2.


Notera även att för att använda kalkylatorn rätt så behöver man mer information än vad du angav i dina exempel. Du behöver också veta vad fair odds är (eller vad marknaden anser är fair odds).


En annan sak: vad är en bra svensk term för closing spread?
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 11:01   #12
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Closing spread skulle jag översätta till stängningslina eller, lite svenskare, spelstoppshandikapp.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 14:37   #13
 
Archs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 3 910
Sharp$: 6757

Smirnoff Ice
Stats: 1059 - 1080 - 44
ROI: 98.87%
Vinstprocent: 49.51%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elcho Visa inlägg
Om man spelar handikappspel på exempelvis basket.
Till hur mycket sämre odds tycker ni att man kan välja en bättre lina?


-2.0 @ 1.91
-2.5 @ 1.95

I NFL är en halv poäng/hel poäng PÅ KORREKT STÄLLE värd hela din bet. På grund av sättet man gör poäng i NFL så finns det en del mer sannolika resultat. 3 (FG), 7 (TD) och 10 (FG+TD) är nyckelnumrena som tar upp mot 35% av alla slutresultat, med 3 som är den största utav dem på runt 15-20%. 4 (TD-FG) och 6 (FG+FG) brukar vara slutskillnaden i runt 10% av resultat.

2010: 144 matcher spelade
Vanns med:
FG 29 (20%)
TD 10 (7%)
FG+TD 8 (5.5%)
TD-FG 5 (3.5%)
FG+FG 9 (6.25%)
--------------------------
61 (42%) matcher har hamnat på dessa nummer i år


En halv poäng från 3 till -2.5 eller +3.5 är så mycket mer värd än en hel poäng från +4.5 till +3.5 eller +5.5


Det finns också vissa totaler som är vanligare där man kunde tänka sig ta en halv poäng, som 37, 41, 34 men dessa resultat tar ändå procentuellt lite plats och efter 41 blir de så pass höga att man inte får någon fördel.



I NBA så finns det ingen direkt skillnad, men man har en generell uppfattning om att lagen brukar sluta foula (beror också på coacher) vid 7pts skillnad (3 possessions (bollinnehav)), så det är det enda numret man kan vara noggrannare om.
Tror man också att linemakers har mer kunskap, får mer data ju längre säsongen pågår (också ett känt faktum att linorna är som mest softa i början på säsongen), så kan man testa med att börja köpa +/- halv poäng efter nån månad och se om de är så skarpa som man tror.
I NBA brukar jag tänka att om jag inte gillar linan så antigen spelar jag inte den matchen eller tar den andra sidan, får jag två linor till två olika odds, väljer jag den bättre linan.
__________________
[aka illen]
MLB 2010 74-83-7 +1.25u
NBA 2013 158-111-5 $$

Senast redigerad av Arch den 2010-11-18 klockan 18:03.
Arch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 15:14   #14
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av illen Visa inlägg
I NFL är en halv poäng/hel poäng PÅ KORREKT STÄLLE värd hela din bet. På grund av sättet man gör poäng i NFL så finns det en del mer sannolika resultat. 3 (FG), 7 (TD) och 10 (FG+TD) är nyckelnumrena som tar upp mot 35% av alla slutresultat, med 3 som är den största utav dem på runt 15-20%. 4 (TD-FG) och 6 (FG+FG) brukar vara slutskillnaden i runt 10% av resultat.

2010: 144 matcher spelade
Vanns med:
FG 29 (20%)
TD 10 (7%)
FG+TD 8 (5.5%)
TD-FG 5 (3.5%)
FG+FG 9 (6.25%)
--------------------------
61 (42%) matcher har hamnat på dessa nummer i år


En halv poäng från 3 till -2.5 eller +3.5 är så mycket mer värd än en hel poäng från +4.5 till +3.5 eller +5.5
.
Detta utnyttjas på ett bra sätt genom att teasa matcher förbi dessa nyckeltal.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td