Visa ett inlägg
Gammal 2023-08-12, 18:57   #3476
BrakZen
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 544
Sharp$: 760
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Berkasin Visa inlägg
Det som INTE finns i Helgardering är en modul där du kan skapa egna R- och U-mallar. Jag vet att Folk är intresserade av detta. Varför helgardering ser ut som det gör är för att den är kontruerad för att maximera ROI, det gör inte reducerade mallar.

En av orsakerna varför det inte gör detta är att tex 12 rätts garanti ger 9.75% tillbaka på omsättningen och 26% för 13 rätt. Du kommer inte upp i en bra ROI med mallar om inte de rader som finns i mallen har en hög statistiskt förekomst. Att då använda spelvärda rader i din reducering ökar du vinstchasen för 13 rätt betydligt därför ser Helgardering ut som den gör med en kraftfull snabb reduceingsmotor för filtrerade system. R-System finns i hegardering men inte-U-Systemsmallar

Iallafall!
Iden med R-system och U-system som egen modul som jag har haft ganska lång tid. Där användaren kan Koppla ihop flera mallar, byta tecken, implementera garderingar i mallar. Radera dubletter. manuel inmating, inläsning av befintliga mallfiler etc. Det går att göra en hel del. Som sagt iden har funnits i mitt huvud. Om du är du intresserad att påverka funktionaliteten så är det ok. Jag behöver ingen programmerare och jag har läst på matematikerlinjen och vet hur ternär golay kodning och andra felkorrigeringsmodeller beräknas fram.
Matematikerlinjen, då brukade kanske lunchen intas på Matikum? Eller studerade du i Stockholm kanske. KTH hade datalogiutbildning men inte någon ren "Matematikerlinje" på min tid vill jag minnas.

Jag har inga problem med att ditt program är outstanding men kanske skall du "trycka" på det som är outstanding. Exemplet ovan visar ju att systemen kanske inte alltid blir så "radeffektiva" eller ger exeptionella vinstchanser även om de är många gånger bättre än konkurrenterna. Kanske påvisa varför elvarättsgaranti är bättre än tolv om det medför en positiv ROI? Alternativt göra som Copena och skrota systemgenerering med garantivinster.

Texten i din post ovan "Är ni intresserade att delta i utvecklingen av modulen så är ni välkomna." tolkade jag kanske lite bildligt. Delta i utvecklingen av modulen behöver ju naturligtvis inte innebära att man deltar med mjukvaruutveckling av modulen. Jag är en jäkel på att baka bullar! Kan jag bidra på något vis? (Sorry)

Golays mest kända kod är ju lite svår att applicera i exemplet ovan (UM 8-3-1120).
I systemen U 0-11-132 och S 11-0-729 används den. Schonheims 8 bitars kodlängd skulle eventuellt kunna användas vilket borde kunna ge 1792 rader, men det är högst oklart.

Som PowerPlay visat tycks resultatet 1024 rader som skapas i Helgardering åstadkommas genom att kombinera samtiga 70 binära strängar av längden 8, 4 kodord C(8,4,0)70 med 1 variant av den kända felkorrigeringskoden för 7 bitarslängd på 16 strängar 70*16=1024.

Även om programmet inte gör på det viset rent praktiskt blir resultatet detsamma, vilket tydligt resulterar i en suboptimal kod. Eller på svenska; att spela en variant av 0-7-16 sjuttio gånger är ett ganska dåligt tipssystem även om det är bättre än Flextips,RadSoft osv.

Att skapa "tipssystem" genom att genera optimala koder är område inom diskret matematik som du naturligtvis känner till. Det har hittlls inte varit någon succé. Jag tror att programmet som utvecklades 1993 av en professor vid Helsingfors Universitet möjligtvis är det som givit bäst resultat men jag kan minnas helt fel, det är trots allt 47 år sedan jag "pluggade".... 1976 var COBOL språket som användes. Har inte skrivit en rad "kod" sedan 1979. Kanske skulle man ta upp det igen som pensionär. Det är ingen som har en ABC80/800, Compis eller Nokia STEP ONE, gärna med monochrome monitor liggandes? För ungdomar kan jag berätta att ovanstående var datorer av senaste slag när jag var ung.

För övrigt ser det riktigt bra ut med ditt testsystem för tillfället!

Senast redigerad av BrakZen den 2023-08-12 klockan 20:32.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat