Mina åsikter i ämnet.
1) Värmningsintryck är ganska personligt. Finns många tecken som bedöms och värderas olika från person till person.
2) Mer eller mindre kunniga experter i TV sändning varken vill, vågar eller kan vara helt ärliga då dessa bevakas stenhårt i direktsändning och halshuggs utan bedövning med fel omdömen. Typ era ovanstående exempel.
3) Stor skillnad och krav på intrycket om hästen har 100 tusen eller 1 miljon på kontot. Och stor skillnad om hästen springer i 30 tempo eller 10 tempo.
4) I min värld är en ”negativ” värmning på en betrodd häst betydligt viktigare att ta till sig än en positiv.
5) Helhets intrycket är viktigt. En häst som klipper med öronen och kvastar med svansen är pigg och glad. Gillar att tävla medans en svettig stressad krake med öronen på nacken och ser nervös ut har oftast svårare att prestera maximalt.
6) Live intryck på banan och helhets intrycket av ekipaget är guld värd.
7) Banunderlag, hovbeklädnad och sulkyvariant samt ev nya ändringar av dessa på hästen måste oxå tas med i bedömningen.
I min värld är det mina personliga intryck som avgör. Tar alltid andras intryck med en eller två nypor salt. Men visst underlättar det om man har sett ett antal travlopp och värmningar live.