Ämne: V85
Visa ett inlägg
Gammal igår, 01:55   #179
BosseEk

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2172
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nu ser jag att han skrivit att han lämnar in rader via BT. Då har han de där siffrorna redan i programmet så länge han har BT Premium.

Märkligt att han behövde annan uträkning då.

Vad gäller ditt program så bör man akta sig för att använda det på förhand i JP-omgångar. Extra-pengarna överskattas grovt då det är en konstant och omsättningen fylls på eftersom.

Edit: Det verkjar som att tornado vill göra ett slags spelvärdesanalys. Det är inte samma sak som "förväntad utdelning" på olika utfall. Jag gissar att han vill göra något helt annat.

Har testat ditt program lite nu och det fungerar fint på förhand för V85+V86 så länge det inte är Jackpott. Om det är jackpott kommer allarätts-uträkningarna att visa alldeles för hög utdelning fram till spelstopp när den slutliga omsättningen är känd.

Tänk 25M extra när omsättningen är 10M vs 25M extra när omsättningen är 105M. Det kommer att ge helt olika siffror. Vägen till "rätt" siffror går genom att välja en simulerad förmodad slutlig omsättning.
Ja då ser du också att jag i mitt första svar till Tornado skrev Det kommer i sa fall bli krashvanligt och kanske inte anvandarvanligt. Bast ar nog om det redan finns i nagat program. Så där är vi överens.

Programmet räknar varken bättre eller sämre än andra program, miniräknare eller t om Excel så länge man har koll på flyttalsbuggen.

Tittar man på omgången 22:a November flyttades Jackpott-pengar från föregåendes omgångs 5 och 6 rättspotter- Där borde effekten du beskriver synas tydligt kan jag tycka. Visst blev det skillnad ~1600 kronor skilnad på 8 rätt och 2 kronor på 7 rätt. Då är det värre med strykningar av hårt spelade hästar. Förutsatt att man inte känner till hur spelarna valt reserver kan inget program räkna rätt i detta fall.

Farhågan du lyfte är iofs rimlig, det du beskriver kallas felpropragering. Men om programmet skulle uppskatta omstäningen finns risken att det leder till instabillitet i beräkningen. Ett fel i ursprungsberäkningen som förstärks.

Men som sagt tycker man inte att de siffror som ATG uppger för 8-rättspotten stämmer mtp Jackpottpengar går det bra att fylla i sina egna siffror så räknar programmet ut uppskattade utdelningar från dessa. Det känns bättre än att programmet uppskattar eventuell omsättning med tillhörande eventuell pott som leder till eventuell utdelning vilken i sin tur bygger på uppskattat antal rader med 8 rätt. Många felkällor kan det bli.

En sådan beräkning kan råka blir rätt. Blir den det vid några tillfällen drabbas man lätt av automationsbias, dvs man tror inte längre att det kan vara fel i beräkningen. I dessa fall är det bättre att själv fylla i siffrorna och förstå att det kan bli tokigt. Oavsett om programmet automatiskt uppskattar 8-rättspotten til 100 000 eller om jag som användare gör det kommer resultatet för uppskattad utdelning på 8 rätt bli densamma.

Senast redigerad av BosseEk den igår klockan 02:11.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat