Citat:
Ursprungligen postat av Skog
Det verkar som att du har rätt i att programmet överskattar utdelningen vid jackpott innan spelet är stängt. Jag hämtade startlistan kl 15.47, det är nog svårt att hämta senare om man ska hinna lägga ett spel. I dagens omgång var det dubbeljackpot dessutom.
Skriver man in den rätta raden med startlistan som hämtades 15.47 står det:
Den lägst betalda 8 rättsraden ger :100000000,00
Den lägst betalda 7 rättsraden ger :388291,78
Den lägst betalda 6 rättsraden ger :2119,70
Den bäst lägst 5 rättsraden ger :114,66
Programmet överskattar både 5 och 6 rättsutdelningen men underskattar 7 rätt. Det kan bli tråkigt om man kräver att raderna ska ge minst 2100 på 6 rätt. Men vill bara rensa bort skräprader med dålig utdelning kanske det fungerar. Kanske hamnar Joker eller om det var Bara Trav närmare sanningen.
Hämtar man startlistan nu underskattas utdelningen några kronor på 5 och 6 rätt men man hamnar närmare:
Den lägst betalda 8 rättsraden ger :100000000,00
Den lägst betalda 7 rättsraden ger :356176,63
Den lägst betalda 6 rättsraden ger :1956,82
Den bäst lägst 5 rättsraden ger :107,90
Skillnaden måste väl bero på hur spelarna satt sina streck sista halvtimmen tänker jag.
|
Så tokigt räknat var det väl ändå inte? Femrättsutdelningen visar 2 kronor och tio öre för lite.
Programmet använder siffror från ATG både när det gäller omsättning och pottstorlekar (hårda data).
Utdelningen beräknas utifrån insatsfördelning och blir en form av kvalificerad uppskattning som stämmer hyffsat i "normalfallen". Exempelvis kunde att "Harry Boy" slumpat fram en kupong med de två överraskningarna vilket givit utdelning på 8 rätt i dag. Det belyser osäkerheten i beräkningar av den här typen, särskilt i extremerna hög- och låg utdelning.
Programmet var ju tänkt att uppskatta utdelningar för ett system som består av fler än 1 rad och resultatet presenterades först bara i textform:
Systemet innehåller 1 rader som ger mer än 10 000 000 kr
Systemet innehåller 0 rader som ger mellan 9 000 000 och 9 999 999 kr
Jag insåg sent att det blev svårt att överblicka och la till texterna med uppskattningar för lägst och högst beräknade utdelning för de olika vinstgrupperna.
Tanken var att det skulle stå den lägst betalda 8 rättsraden ger
minst 10 000 000 kr om den rätta raden tillhör extremen "högutdelning" med risk för jackpott eller väldigt få 8-rättsrader. Vilket det gör i textpresentationen av systemet (
Systemet innehåller 1 rader som ger mer än 10 000 000 kr).
För att kontrollera programmet kan du byta ut 0.29%-aren, häst #14 i avd 5 mot 48.2%-aren, häst #6 i samma avdelning.
Då ser du att 8 rätt beräknas ge 6 331 183,50 kr. En manuell kontroll hintar att det är rimliga siffror även det vllket tyder på att programmet "klarar av" omgångar med bidrag från föregående veckas 5 & 6 rättspotter.
Om det stämmer eller inte vet bara ATG. Det är möjligt att BaraTrav gör en bättre uppskattning vilket jag flaggat för hela tiden. Vad jag vänt mig mot är att avvika från "hårda data" och föra in ytterligare uppskattningar automatiskt. När man dessutom gör tidigt i ekvationen kan det ge en ogynsam utväxling av det slutliga reultatet och är en "big no no".
Inom såväl matematik, AI som diverse automatiska system är effekterna av människans förmåga att bedöma felaktiga resultat som bygger på den typen av fel väl studerade. Det är till och med så att människor kan börja ursäkta felaktiga automatiserade resultat med att hitta fel som förklarar varför det inte stämde "den där gången" när det "alltid stämmer". Ett tragiskt exempel är engelska posten som under åren har stämt 900 personer för diverse stölder. Det visade sig bero på felaktiga resultat i ett system som fick det att se ut som pengar saknades (vilket kom sig av fel uppskattningar tidigt i en ekvation).
Ta programmet för vad det är, jag formligen slängde ihop det på kortast möjliga tid.