Nedanstående analys och länk till andelssystsem finns på Facebook under sidan Montins Miljoner. Följ gärna den sidan för mina analyser och spel varje vecka!
Vi är framme vid avslutningen av påskens ”Spring Race” som traditionsenligt avslutas med en jackpot på Rommetravet under påskdagen. Hela 65 miljoner kr ligger i potten för åtta rätt, och det ser på förhand ut att kunna ge riktigt bra betalt. Det är luriga lopp som väntar, och förutom i Gulddivisionen finns inga givna spikar.
V85-1
Ett stolopp inleder omgången och dessa brukar oftast vara luriga och kan ofta leverera skrällar. Det är också väldigt jämnt streckat i loppet, kanske då många väljer att gardera i inledningen för att inte kliva av direkt. Jag väljer därför motsatt väg för att ta grepp på omgången. 7 Melina Havelock startar från ett perfekt utgångsläge med springspår över kort distans. I sulkyn sitter Sveriges startsnabbaste kusk (?), Carl Johan Jepson. Jag tycker det ser upplagt ut för ”spets och slut” för 7 Melina Havelock. Ledningen är som bekant närmaste vägen till mål. När hon dessutom, i skrivande stund, bara är andrahandsfavorit är det inget att tveka på.
Jag spikar 7 Melina Havelock
V85-2
Andra avdelningen innehåller många hästar som är i början av sin karriär, då det är en ett Klass III-försök. Många känns också uppåtgående i form vilket gör att det är svårt att bena ut vinnaren. Loppet är jämnspelat och jag här väljer jag att följa med strömmen och gardera brett. En häst är struken och jag väljer att strecka nio av de återstående elva hästarna. Ska jag sätta någon som etta så väljer jag 2 Hallabaloo som jag tycker ser ut som rätt sorts häst. En skrällvarning vill jag också lyfta fram i 12 Cujo som är löjligt lite spelad då jag inte tycker att han är sämre än någon annan i det här loppet.
Jag streckar: 2 – 1 – 3 – 4 – 12 – 7 – 10 – 8 - 9
V85-3
Här hittar vi omgångens kallblodslopp, som inte heller det är lätt att lista ut vinnaren i. Bästa hästen är favoriten 9 Guldhagens Oscar, men då han startar med 40 m tillägg är det ingen jag vågar hålla i handen. Jag tar med tre hästar emot favoriten, men skulle egentligen velat ha råd med fler. Jag tror ledaren i detta lopp kan leda länge, men då jag inte listat ut om det blir 1 Sjöli Fryd eller 5 Prinsessan Stöen så tar jag med båda. Jag vill även ha med 6 Asakblomst då det kommer positiva tongångar från stallet, och norska kallblod brukar hävda sig bra mot de svenska.
Jag streckar: 9 – 6 – 5 - 1
V85-4
Dagens sportsliga huvudnummer är Rommeheatet för de mest meriterade hästarna. Stor favorit blir 3 Gio Cash som SKA vara huvudet högre än sina konkurrenter här. En brasklapp är att det är årsdebut, och Daniel Wäjerstens hästar brukar behöva ett par lopp i kroppen innan formen är i topp. Dock så är det årsdebut även för de bästa motståndarna idag, så den detaljen bortser jag ifrån. 3 Gio Cash blir gigantisk favorit, mycket beroende på att det inte finns några andra klara vinnare i omgången. Men jag gör som alla andra och spikar.
Jag spikar 3 Gio Cash
V85-5
Femte avdelningen är även det en jämnspelat lopp (alla lopp är nästan det!). Jag streckar fem hästar där jag tror mest på Daniel Wäjerstens 10 Mellby Mowgli. Han har, till skillnad från stallkamraten i föregående lopp, årsdebuten avklarad och kommer troligen till start med stigande form. Dock är det vanskligt att inleda från bakspår på V85 och med flera dugliga motståndare från bättre lägen så väljer jag att gardera. Jag varnar för 6 Global Fighter som vann enkelt från ledningen senast på Solvalla och det är inte omöjligt att han hittar dit igen. Endast 5 spelprocent i skrivande stund!
Jag streckar: 10 – 4 – 6 – 1 - 2
V85-6
I den sjätte avdelningen upprepar vi mönstret från V85-inledningen: Stolopp, jämnt spelat och jag spikar! 5 Kaffeåchampagne har det stormat kring i vinter då det uppdagades att hon hade otillåtna substanser i kroppen när hon vann Sto-SM i höstas. Hon fråntogs därför den segern. Idag gör hon årsdebut, och då hon diskades i Sto-SM så har hon betydligt lägre startprissumma än vad hon faktiskt sprungit in. Ifjol tävlade hon mot (och slog) avsevärt mycket bättre konkurrenter än så här. Det låter som hon är väl förberedd inför dagens start, och jag noterar att hon även vann årsdebuten ifjol. Jag tycker att 5 Kaffeåchampagne har betydligt högra kapacitet än motståndarna idag, så jag tror att hon vinner även om inte formen är i zenit. Dessutom är hon endast spelad 26 spelprocent vilket är tacksamt.
Jag spikar 5 Kaffeåchampagne
V85-7
Här hittar vi dagens näst största favorit i 11 Fine Manners. Han är en segermaskin som vunnit femton av arton starter, och varit tvåa i alla de lopp han förlorat. Han har naturligtvis bra chans att vinna även idag, men jag tycker han blir för mycket spelad. Många spikar säkert i brist på bättre alternativ. Jag vill gardera med 8 Ready Star som kan bli svårtuggad om han blir släppt till ledningen. Jag vill också ha med skrällen 12 Micke Sting som förhoppningsvis kan lifta med i rygg på storfavoriten under slutvarvet. I så fall kommer hans spurt att bita bra!
Jag streckar: 11 – 8 - 12
V85-8
Avslutningen är även det ett öppet lopp, även om 2 Monte Rei höjer sig över konkurrenterna. Åtminstone sett till streckprocenten. Även detta tolkar jag som att många spelare har slut på streck när man kommer till sista avdelningen, och spikar då man saknar andra alternativ. 2 Monte Rei är bra och kan vinna loppet, inget snack om det. Men jag tror inte att han kan utnyttja sitt startspår och kan hamna en bit bak i kön. I så fall kan det bli svårt att hinna fram. Svåraste motståndarna blir Markus B Svedbergs duo 1 Denaro Diabolik och 3 Champus då någon av dem kommer att sitta i ledningen. Mitt drag i loppet är 9 Datos Gangster som tränas av Robert Bergh. Berghs hästar är kraftigt på gång och 9 Datos Gangster ska idag tävla barfota för första gången i livet samt att han får Magnus A Djuse i vagnen. Mycket intressant! Jag får även med en miljonhäst på systemet; 11 Don Gaagaa
Jag streckar: 10 – 1 – 3 – 2 - 11
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|