Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Är inte omgångar som t ex Nyårsafton medräknat? Varför? Söndagarna i Påsk och Midsommar är ordinarie omgångar. De räknas väl?
Med JP-pengarna borträknat får jag i alla fall V85-medianen ( inkl Nyårsafton ) frams tills nu till 162701 kr. Omgångarna utan rad med 8 rätt räknas som 99999999999. Och ja, det höjer medianen rejält.
Men det är med i hela tänket kring V85. Det ska vara översvårt. Inte undersvårt. Man behöver ha ett gäng omgångar där ingen klarar alla rätt. Då ligger man rätt.
Din uppdelning av icke-JP och JP anser dock jag vara helt sned. Bättre att istället räkna bort JP-extra-pengarna i ALLA omgångar för att få en mer rättvis jämförelse mellan svårighetsgraden på spelformerna.
V75-medianen räknat på sista årets ordinarie omgångar med JP-pengarna borträknade får jag till 104815.
Så med alla JP-extrapengar bortrensade får man följande medianer.
V85 162701.
V75 sista året ( 53 ordinarie omgångar inkl Nyårsafton ) 104815.
Din invändning om dataurvalet för V75 är 100% korrekt.
Och skillnaden blir MYCKET mindre när man räknar bort extrapengarna i 8r-potten.
Och det speglar ju det faktum att man under V85-eran fått en ganska rejält sänkt svårighetsgrad på utfallen i "lördagsloppen". Som i sin tur genererade betydligt fler låg-utd-JP än förväntat.
"Simuleringarna" räknades fram m.a.p. bibehållen svårighetsgrad på loppen och det antagandet visade sig vara "inte helt korrekt".
|
Jag håller med om att det är rätt att räkna bort JP-extra-pengarna i alla omgångar för att få en mer rättvis jämförelse mellan svårighetsgraden på spelformerna, och egentligen borde man även kompensera för hur mycket som går till allarättspotten, 35% mot 40%, om man nu vill använda medianen som ett mått på svårighetsgrad.