Ämne: V85
Visa ett inlägg
Gammal 2026-06-13, 21:23   #519
BosseEk

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2432
Standard

Jag skrev visserligen att jag inte tänkte debattera frågan ytterligare men när du ställer frågor är jag skyldig att svara.

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Varför jämför du med 2024

Efter det skruvade man på propparna och fick till en ganska mycket svårare V75a

Bevis på det
Sommmaren 2025, jun - jul aug hade vi 1 femrättsjackpot på lördagarna, vilket kanske tom är i minsta laget

Sommaren 2024 hade vi 6st lätta rader som 5 rättsjackpot , det är alldeles för mkt

Det är en signifikant skillnad

Mäter du 2024 fär att det är ett fullt år ?
Jag valde inte 2024 utan var bara behjälplig med detta då Skog stälde en fråga/ett påstående om 2024 som dessutom verkade stämma :
Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
. . .
Det skulle vara intressant att se medianutdelningen för Lördagar 2024, innan propparna omarbetades, och jämföra med medianutdelningen för Lördagar med V85 hittills. Skulle inte förvåna mig om det är en faktor 4 och då har det ju blivit åt hel***te för lätt på V85 enligt simulanten.

Det har ju som bekant inte varit så många V85-omgångar ännu, frågan är hur många det blir. På tillträdande VD's bord ligger nämligen en fråga att reda ut.... Hinner ATG få upp V75 till Winterburst tro?

Vidare föreslår du:
Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Gör om det till senaste 12 månarna eller senaste 18 vad som helst men du kan väl inte förbise vad som hände Jan - Oktober 2025, du skulle aldrig få det godkänt vetenskapligt sett , speciellt om försökt att justera utfallet men andra förutsättnignar ie andra proppar
Jag kan inte hålla med mera. Nog uttrycker jag väl den tunna vetenskapen kring detta, mitt inlägg inleds med :
"Beroende på urvalet kan du nog visa precis vad du vill." och lite längre ner :
"Baserat på detta begränsade urval kan man nog bara säga något mycket osäkert om medianutdelningarna för alla rätt på V75 år 2024 vs V85 hittills. Att jämföra ett godtyckligt år för V75 kan nog vara shaky, vara sig det är 2012, 2024 eller 2025."

Men kanske är du något på spåret. Peer reviewade inlägg på sharps? Inte mig emot, det skulle förmodligen höja nivån ett par snäpp. Den här tråden skulle förmodligen inte innehålla så många inlägg skulle jag tro. Ett par poster med tveksamma sannolikhetsberäkningar skulle nog refuseras. Mitt inlägg som du undrar över har ju dessutom blandat diskussion och resultatdel i en salig röra. Dock innehåller den förslag till ytterligare forskning, sånt brukar uppskattas eftersom det kan leda till ytterligare publikationer .

Jag tror tyvärr att medianutdelning kan vara för trubbigt att använda speciellt när det kombineras med urval av år. Jag misstänker att urvalet sker för att passa syftet. Eventuellt skulle antalet omgångar där ingen har alla rätt vara ett bättre mått eller som du är inne på omgångar med 5 rättsjackpott. Problemet med det senare är väl de olika J-P gränserna, pottstorlekar mm. Eventuellt kan man kompensera för detta- sånt brukar statistiker vara behjälpliga med.

Det får bli avslutet i denna fråga från min del.
Allt väl,
-Bosse

Senast redigerad av BosseEk den 2026-06-13 klockan 21:31.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat