Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Omgångarna ser alltid ut som de ser ut.
Men en sak som man faktiskt vet är att omgångar med lopp där det finns struken spel% som överstiger några procent ofelbart har ett överskott på vinstrader vs förväntat.
Hur mycket? Vid vilken gräns? Svårt att säga och det är absolut en bias med i spel.
Men det omvända är ännu sämre enligt mig. Dvs att man tar med data som man vet är skev i den ena riktningen.
Objektiva "sanningen" här vet bara ATG. Mycket synd att de inte publicerar omräknad spel%-lista där man rensat för strykningar och fördelat enligt reservinträden.
|
Fram till dess får vi nog hålla oss till de fakta vi faktiskt har. Omgångarna ser ut som de ser ut, inklusive strykningar och andra avvikelser. Det gör inte observationerna "fel" eller datan "skev" – det är så resultatet faktiskt såg ut i verkligheten. Däremot kan sådana omständigheter påverka hur väl spelprocenten fungerar som beräkningsunderlag, vilket är en annan och intressant metodfråga.
I det material jag har analyserat har förhållandet mellan verkligt och beräknat antal vinnande rader varit högre på V85 än på V75. Det var ju trots allt den ursprungliga frågeställningen.
Detta innebär förstås inte att V85 ger sämre återbäring eller är ett sämre spel än V75. Det är en helt annan fråga.
Och även om jag inte särskilt gärna vill erkänna det, så måste jag väl konstatera att Skog hade rätt i sak.