Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Jo, hela antagandet med förväntade rader bygger ju på förutsättningen att spel% på en häst är exakt eller väldigt nära den verkliga spel%en.
Omfördelade spel% snedfördelar detta.
I en omgång utan väsentlig strykningsomfördelning går det att förvänta sig att modellen "stämmer".
Men det stämmer inte alls när omfördelning inträffat och sämre och sämre med ökande omfördelning.
Att bara "ta allt" är att som att låtsas som det inte regnar.....när man faktiskt vet att det öser ner.
|
Ja, strykningar och dött lopp kan naturligtvis påverka en enskild omgång. Det är jag helt med på.
Men frågan var om det finns en skillnad mellan V75 och V85 i förhållandet mellan uppskattat och faktiskt antal rader med alla rätt. Och det visar sig att det gör det – V85 har relativt sett fler faktiska rader än vad spelprocenten förutspår än V75.
Jag har dessutom kontrollerat just invändningen om strykningar. Jag har gjort beräkningen både med omgångar med strykningar över 5, 10 och 20 % borttagna och med omgångar med dött lopp borttagna. Skillnaden mellan V75 och V85 kvarstår.
Så visst kan man hävda att spelprocenten blir mindre träffsäker i en enskild omgång när det sker stora omfördelningar. Men det var inte den frågan jag undersökte. Jag undersökte det faktiska utfallet över alla omgångar.
Lite som med vädret: det kan vara fel på prognosen även om det faktiskt regnar. Men om frågan är hur prognosen förhåller sig till verkligheten, då är det just verkligheten man måste mäta.
Och även om jag gärna hade sett ett annat resultat får jag nog konstatera att Skog hade rätt i just den här frågan – V85 har haft fler rätta rader än spelprocenten förutspår, relativt sett, än V75.
Vänligen,
-Bosse